• EJT

IVF 2025

Hejåhoj skrev 2025-04-27 19:58:19 följande:

Åh tack! jag hoppas hoppas isåfall!! funderar på att testa på Tisdag (RD8) ! hmmm ja fattar du känner så då! Men  kan ju också va olika från gång till gång säkert?! 

Jo, det kan säkert vara olika, men jag känner i hela min kropp att jag inte är gravid 😔 Inget ägg som har fäst sig, det är jag rejält säker på. Jag är så känslig för hormoner så alla 5 ggr jag har varit gravid nu (en abort, en dotter, tre utomkveds) så har jag haft vissa specifika symtom. 

Glömde nästan bort kvällens proggis då jag gett upp litegrann. Men jag tog den såklart och kommer fortsätta ta, men ställer mig in på ett nytt äggplock. Känns så ovisst nu bara när vi fick så dåligt utfall av blastocyster...
  • EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-27 20:47:23 följande:
    Åh 15 ägg och så blir den en blastocyst, det måste vara tufft. Ta hand om dig och tack för ditt svar! <3
    Ja, fy, det är verkligen berg- och dalbana med IVF. Jag kände mig ganska hoppfull innan uppstart men när första resultatet blev sådär är jag inte alls lika säker på att det blir nåt syskon här...  Och plötsligt känns 3-paketet vi köpte inte alls så dumt, och som att det också snabbt blir förbrukat om vi inte kan få till några frysförsök... 
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-27 21:49:19 följande:

Jaha fasiken så jäkla tråkigt 😔😔 Ja såklart då känner man sin kropp väldigt bra!! Men så ledsen för din skull, besvikelsen är så stor!! 

har din klinik sommarstängt?

Ja, det har dom. Men om jag tänkt rätt så kommer jag hinna med ett försök till innan sommaren. Jag ringde nämligen och frågade förra veckan om man kan köra en ny stimulering direkt utan en riktigt mens emellan, och enl barnmorskan jag pratade med var det inga problem.  

Hur är det med din klinik? 
  • EJT

Nu är det såklart supertidigt, RD6, men som jag trott helt negativt. Kommer såklart testa på testdag också. 

• EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-28 08:30:51 följande:

Tog ledigt från jobbet (vilket är extra jobbigt då jag är ny och verkligen vill göra mitt bästa då det är ett jobbar jag kämpat för länge), åkte 3 timmars med start kl 05 imorse. När jag kommit fram ringer dom och säger att inget embryo ser bra ut :( 

Förstår verkligen att ni och många andra gått igenom det här och betydligt tuffare saker flera ggr, men det är ändå så hjärtskärande.

Nu skulle dom odla vidare två halvdana embryon, för att eventuellt frysa in dag 5 eller 6. Jag frågade flera ggr varför man inte gör en färsk återföring dag 5 om det ser tillräckligt okej ut för att frysa in, men fick inget svar.

Antar att jag ska sluta med Progesteronet, men det sa han inget om. Det var åter igen en labb-person som ringde och jag tycker det är svårt att få svar på mina frågor då eftersom det främst gäller behandlingen.

Men fy så tråkigt! Hur mår du nu? Jag hsr också min klinik ca 3 timmar bort, så det är samma problem inför återföringarna här. De kollar ju bara till dem strax innan återförande och då är jag typ redan på plats. Sån chansning... 
  • EJT

Nu har jag fått helt blankt test även på RD8 (blastocyst) och käknwr mig fortsatt helt ogravid, så nu avskriver jag denna gång. Praktiskt jobbigt att behöva gp igenom äggplock osv igen. Känns ju nu också helt värdelöst att fortsätta med progresteronet fram till RD13 enligt klinikens instruktion. Man vill ju bara komma igång igen nu, inte dra ut på det mer! Urk! 

• EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 18:06:15 följande:

Läkaren var förvånad och orolig över att det inte blev ett enda användbart embryo då det såg så fint ut med både ägg och spermier.

Det fanns inget som vägledde honom till vad vi kan göra annorlunda, men vi kunde prova att byta läkemedel för stimuleringen och ev prova ICSI. 

Dock behövde jag vänta minst en cykel så att äggstockarna fick återhämta sig. Är det alltid så tro? Eller är det för att han beskrev dom som svullna och påverkade?

Jag var väldigt beredd på att det kan ta tid, men det känns jobbigt att han var så förvånad och orolig. Min sambo började prata om en älder bekant som aldrig fick barn osv och jag känner inte att jag vill ha mina tankar där :( 

Åh, jag känner så igen mig i dina känslor och tankar. Nu fick vi ju en blastocyst men av 15 ägg kändes det ändå som jäkla ovisst resultat framåt och jag har också massa tankar om att detta kanske inte kommer gå vägen framåt. Usch, det är psykiskt påfrestande minst sagt! Fy vad jobbigt att behöva vänta en cykel också. Jag hoppas verkligen inte jag behöver göra det, för då hinner jag inget mer försök innan sommarledigheten 😔

Man får tillåta sig att sörja och vara ledsen och sen får man ta nya tag och försöka hålla uppe hoppet fast det är svårt.
  • EJT

Nu bröt min mens igenom RD11 (testdag om två dagar). Men alltså, jag tror det står i papprena att man ska fortsätta ta progrestronet även om det börjar blöda men jag blöder liksom mycket. Känns ganska knepigt? Tänkte ju använda tamponger osv. Hur gör ni? 

• EJT

Jag känner mig också nedslagen och ledsen idag. Jag har liksom tänkt att när vi provar IVF så får vi vårt syskon. Plötsligt är det som att jag förstått att så enkelt är det inte, och för varje månad som går minskar sannolikheten att set blir något syskon. 

Hade inte heller förstått all denna väntan med IVF. Nu måste jag ju vänta en hel månad till nästa mens? Och då hinner vi sannolikt inte innan sommarledigheten, nu när jag förstått att mensen ofta också är lite senare än vanligt efter ivf-behandling. 

Blä. Idag känner jag nästan för att jag vill gråta för första gången sen denna process började. Trodde inte jag skulle påverkas så kraftigt och känna sån stress 🥲... 

• EJT

Har nu fått nästa behandlingsplan. Ska nu prova både Menopur och Gonsl-F i kombination. Jag fick ju ut bra med ägg senast, men antar att de justerar pga så pass få blastocyster? 

De bytte också ut progresteronet Cyclogest mot Utrogestan. Vet inte heller varför de gjort det, trodde Cyclogest var standard. Tänker om det kan vara för att jsg började blöda två dagar innan testdagen, men å andra sidan ger ju Utrogestan mindre dos progresteron än Cyclogest så jag förstår inte rikigt. Cyclogrst är ju 2x400 mg och Utrogestan 3x200 mg. Oavsett så har jag tagit Utrogestan tidigare (dock i naturlig cykel) och har god erfarenhet, så det gör mig inget. Lite trassligare att ta tre ggr per dag bara. 

Svar på tråden IVF 2025