• Hejåhoj

IVF 2025

Doris2024 skrev 2025-04-27 09:14:54 följande:

Jag kör ju helt ostimulerad och förra månaden fick jag mens på min BIM dag och min testdag var satt fyra dagar senare. 
    Är ungefär lika nu så har BIM på lördag och testdag tisdagen efter. Så om jag inte får mens innan söndag nästa vecka så tänker jag testa ☺️

Skönt att köra ostimulerat! 🤗 Håller tummarna för att mensen håller sig undan!!!!

har fortsatt lite molvärk i magen sen igår kväll, å bak i ryggen å lite ner på insida lår.. och är fortsatt varm, men fryser ändå ibland sen plötsligt jättetrött men det har jag varit hela tiden och beror nog på cyklogest.

men har tänkt på en grej, att den här sprut/äggplocksomgången verkar skilja sig åt med symptomen från första omgången i oktober! Vet inte varför, om jag va knäpp eller något eller att det faktiskt var så, men jag har inte skrivit upp ett enda symptom då förns jag fick ont i huvudet på RD9 och sen började få färgade flytningar på RD10 kväll.. 
    Den här gången hade jag ju tydliga känningar nere i äggstockar/livmoder RD1 och RD2, sen efter det lite andra olika symptom varje dag.. 
    Vet inte om jag vågar hoppas att det är positivt. Men har även känt att livmodertappen har flyttat sig under gårdagen, det kan också betyda positivt eller att mens är på g, beror på vart man läser om det och verkar vara olika från person till person😆
  • Hejåhoj
    Josefine1987 skrev 2025-04-27 11:23:20 följande:

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

Hej Josefine och välkommen in i tråden!
    Åh så fruktansvärt sorgligt med din mamma, stackars stackars dig vad tungt allt måste vara nu!! 😔💔 Hoppas vi kan finnas som någon slags tröst och hjälp!

Jag är ingen expert på IVF, har gjort 2sprutomgångar/äggplock och är på 3e återföring just nu. Men vi får bara befruktade ägg genom ICSI, för annars orkar inte spermierna igenom skalen på äggen, dem testade första ägguttaget då de fick ut 8ägg. De lade 4st i en skål för naturlig befruktning och inga spermier tog sig igenom fast de försökte (de sa att mina skal va för hårda alt. spermier inte riktigt orkade), de andra 4st testade de att befrukta med nål och lyckades med 3/4 och man återförde ett färskt i mig på dag 3 och lyckades frysa ett av de andra på dag 5 tror jag det va. Men ingen av dessa ledde sedan till en graviditet tyvärr fast allt hade sett bra ut med slemhinna osv. 

Nu efter byte av klinik från umeå till Falun (30 mil närmre för oss), så lyckades dem få ut bara 5ägg och de gjorde ICSI på alla och 4/5 befruktades och de lät dessa utveckla sig och jag antar för att förhindra en eventuell återföring av ett embryo som inte utvecklar sig som den ska så fick jag ett av dessa återfört i måndags på dag 5(blastocyst), och jag hade turen att de lyckades frysa in 2st på dag 6.  

jag har hört bra om blastocyst, just kanske för att man undviker att sätta in embryon för tidigt som slutar utveckla sig under dag 4-6.. Men det är nog det enda jag vet och kan tänka mig , finns säkert någon med massa mer info om detta!

Jag har även hört att den bästa miljön för ett embryo att växa till sig och utvecklas bäst är i livmodern, därav är det nog inte fel att sätta in ett 2-3dagars heller tror jag! 

förstår om du blev besviken med bara 2st befruktade, men samtidigt så vet man ju inte kan räcka med 1 eller 2 gånger. och ni har ju 2till gratis sprutbehandlingar så du kanske ska tillåta dig själv att få slappna av lite gällande det iaf och testa och se? 

många kramar från mig //J

• Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-27 19:37:19 följande:
    Alltså, mitt tydligaste första gravsymton (och flera av mina kompisars tydligaste) är just molvärk, som mensvärk ungefär. Jag har det tyvärr inte alls nu trots RD5 och nu borde jag ha det ifall det tagit sig. Så jag har väldigt stark magkänsla att det inte gick vägen för oss denna gång. Min bröst som varit svullna av otrivelle-sprutan har minskat osv också, vilket brukar vara ett annat tydligt symtom för mig. Nu är de lika slappa och oömma som vanligt ???? 

Men håller alla tummar och tår för dig! Molvärk är riktigt bra symtom tycker jag! 

Åh tack! jag hoppas hoppas isåfall!! funderar på att testa på Tisdag (RD8) ! hmmm ja fattar du känner så då! Men  kan ju också va olika från gång till gång säkert?! 

• Hejåhoj

Plus att vissa har skrivit att det med brösten även har gått tillbaka till normal för att sedan börja ömma igen några dagar senare !

• Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-27 20:41:15 följande:
    Jo, det kan säkert vara olika, men jag känner i hela min kropp att jag inte är gravid 😔 Inget ägg som har fäst sig, det är jag rejält säker på. Jag är så känslig för hormoner så alla 5 ggr jag har varit gravid nu (en abort, en dotter, tre utomkveds) så har jag haft vissa specifika symtom. 

Glömde nästan bort kvällens proggis då jag gett upp litegrann. Men jag tog den såklart och kommer fortsätta ta, men ställer mig in på ett nytt äggplock. Känns så ovisst nu bara när vi fick så dåligt utfall av blastocyster...

Jaha fasiken så jäkla tråkigt 😔😔 Ja såklart då känner man sin kropp väldigt bra!! Men så ledsen för din skull, besvikelsen är så stor!! 

har din klinik sommarstängt?

• Hejåhoj
    Josefine1987 skrev 2025-04-27 20:46:13 följande:

Tack snälla för dina stöttande ord och ditt svar <3

Låter betryggande att dom anpassat din behandlingen efter tiden. Vad skönt också att vara på en klinik närmare er. 

Håller tummarna för dig framöver, fint att veta att du har några i frysen som finns där.

Ja, det räcker ju med ett litet lyckligt embryo. Jag tror jag bara blev så ledsen när det svängde från så positivt och självklart på fredagen och sen sämre besked på lördagen. Fast än jag är fullt medveten om att hela den här resan är en resa mellan hopp och förtvivlan för de allra flesta, så kunde jag inte kontrollera mina känslor.

Vilken otroligt fin tråd ni har här. Så värdefullt för många!

Vill bara försöka hjälpa <3 

Ja absolut, är så himla tacksam och sen får vi se hur det går helt enkelt!

Jag kan förstå det! Och det är så sjukt mycket att ta in särskilt i början, men det kommer ge sig ska du se för varje delmoment ni gör! jag själv visste ingenting om nånting å min kära andra hälft har noll koll på allt, det han vet om det här är det jag har berättat😆 Men jag älskar Familjeliv, känns som att det blivit en liten livlina där så mångas liv och olika slags  kamp möts och man vågar öppna sig och dela kunskap, funderingar och stöttningar. Jag kan sitta och läsa olika trådar i timmar nu under ruvningarna men det är inte förns denna ruvning som jag bestämde mig för att skapa ett konto och börja skriva😅 

Jag hoppas ni får till det med jobb och resa att göra återföringen på måndag! Vet hur sjukt svårt det kan vara!!! jag har åkt själv de flesta av gångerna förutom vid äggplock såklart.. Det har varit så svårt för oss att få ihop det annars tyvärr :/ men har gått det också! 

• Hejåhoj
    Anonym (Miss) skrev 2025-04-27 20:47:47 följande:

Någon som vet hur det funkar om man blir gravid precis innan man börjar med sprutorna och sedan får missfall ? Måste man vänta ett helt år igen?

Hej, Det låter ju konstigt att man måste vänta ett år? Är det inte bara vänta tills kroppen är redo igen? 
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-28 05:58:50 följande:
    Ja, det har dom. Men om jag tänkt rätt så kommer jag hinna med ett försök till innan sommaren. Jag ringde nämligen och frågade förra veckan om man kan köra en ny stimulering direkt utan en riktigt mens emellan, och enl barnmorskan jag pratade med var det inga problem.  

Hur är det med din klinik? 

okej men skönt det då iaf!!
    Försökte hitta nå om stängning nu men såg bara förra året å då hade de stängt 8juli-5aug. så om detta skiter sig kanske jag hinner också om det inte blir nå mens krångel/ägglossningskrångel.. 

• Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-28 06:21:12 följande:

Nu är det såklart supertidigt, RD6, men som jag trott helt negativt. Kommer såklart testa på testdag också. 

😔😔 
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-28 06:21:12 följande:

Nu är det såklart supertidigt, RD6, men som jag trott helt negativt. Kommer såklart testa på testdag också. 

Nu kunde inte jag heller låta bli å testa, RD7, tog CL ultra tidigt och inte ens ett spökstreck..
Svar på tråden IVF 2025