• Anonym (pension)

Gå i pension tidigare

Jag är 55 år och har arbetat hela mitt liv förutom när jag var mammaledig. Det ser tyvärr ut som att jag måste jobba tills jag är 65 år för att få ut någon pension om jag inte vill leva på 3700 kr/mån ifall jag skulle ta ut det tidigare.

Vet någon därute hur man kan gå i pension tidigare ? Räknas även A-kassa och sjukskrivning som pension? Jag kommer dö om jag ska jobba med det jag gör i 10 år till. Känns omänskligt.

• Svar på tråden Gå i pension tidigare
  • Ensam hemma

Synd när man inte kan ha ett sparande för framtiden när man jobbar. Kunde man spara 1.000 i månaden skulle det iaf bli en grund för att kunna sluta lite tidigare om man så önskar.

• Anonym (J)
    Ensam hemma skrev 2025-01-29 11:50:58 följande:

Synd när man inte kan ha ett sparande för framtiden när man jobbar. Kunde man spara 1.000 i månaden skulle det iaf bli en grund för att kunna sluta lite tidigare om man så önskar.

Hur menar du att man inte kan spara när man jobbar?
  • Anonym (Ann)
    Ensam hemma skrev 2025-01-29 11:50:58 följande:

Klart man kan spara själva till pensionen, det har jag gjort. 
  • Ensam hemma

Finns tydligen många som kämpar för att kunna få det att gå ihop. Visserligen gissar jag att de har förköpt sig, dyrt boende, nya bilar, resor och allt annat som finns på marknaden.

• Agneta01

Det är aldrig för sent att börja spara. Många tror att tåget har gått bara för att man börjar bli till åren. Rätt placerat så kan man få ihop en ganska bra peng fram till pensionen i din ålder.

• Anonym (pension)

Hur mycket sprarar ni per månad? Jag är 56 år och sparar bara 1000 kr i ISK och 1000 kr till vanligt konto. Borde kunna spara 2000 kr i ISK. Har bruttolön på 36600 kr/mån

• Anonym (Ann)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 13:17:41 följande:

Hur mycket sprarar ni per månad? Jag är 56 år och sparar bara 1000 kr i ISK och 1000 kr till vanligt konto. Borde kunna spara 2000 kr i ISK. Har bruttolön på 36600 kr/mån

Ja med den lönen borde du nog kunna spara mer. Jag har redan sparat ihop ett bra belopp på ISK, där jag har fonder samt utdelningsaktier. Idag sparar jag bara kortsiktigt, dvs till resor och sällanköpsvaror.
  • Anonym (pension)
    Anonym (J) skrev 2025-01-29 09:45:29 följande:
    Deras pension kommer bli usel och de får troligen luta sig mot garantipension och bostadstillägg. Som de kan få först vid 68 års ålder (riktålder). Så fram till dess kommer de behöva hanka sig fram på ovanstånde sätt som kommer bli svårare och svårare över tid och ju äldre de blir de mer och mer oanställningsbara. De duckar för framtiden och inser inte riskerna framöver. Såvida de inte har annat att leva av.
    Var kan man läsa om detta?
  • Anonym (pension)
    enfunderandeman skrev 2025-01-29 09:18:26 följande:
    Nej, så fungerar det faktiskt inte. Du måste ha arbetat i 6 månader för att få a-kassa. Arbete. Du får inte akassa för att du varit sjukskriven dyl lol.  

Det märks dock att du hatar ditt jobb. Det är ofta dessa som kastar oförtjänt skit på sjukskriva och arbetslösa. Och som är väääldigt många. Jag har heltidsarbete och stormtrivs. Inte är jag ett dugg avundsjuka dessa människor.  Däremot tycker jag synd om dom.Arbetsmarknaden är nästintill omöjlig i Sverige numera. Om man inte har väldigt bra kontakter.

Du skulle må bättre av att byta jobb eller vidareutbilda dig. Att bli bitter är ingenting trevligt.
    Jag har jobbat i väldigt många år av mitt liv och tror att vi är några st 56 åringar som är trötta helt enkelt. Ännu mer när jag ser hur vissa aldrig har jobbat utan lever på bidrag. Utbildning räknas också som arbete för att kunna få nya A-kassa dagar, så där har du fel. Så det är nog lätt att komma in i en ond cirkel att man stämplar i ett år och sedan tar en utbildning eller någon prov anställning och sedan pga att man inte är duktig på det jobbet så får man inte fortsatt anställning utan återgår till nya A-kassa dagar. Då slipper man stiga upp tidigt varje dag, slipper pendla, slipper köpa nya kläder till jobb etc. Men jag hoppas att högern förändrar detta nu.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 14:50:08 följande:
    Jag har jobbat i väldigt många år av mitt liv och tror att vi är några st 56 åringar som är trötta helt enkelt. Ännu mer när jag ser hur vissa aldrig har jobbat utan lever på bidrag. Utbildning räknas också som arbete för att kunna få nya A-kassa dagar, så där har du fel. Så det är nog lätt att komma in i en ond cirkel att man stämplar i ett år och sedan tar en utbildning eller någon prov anställning och sedan pga att man inte är duktig på det jobbet så får man inte fortsatt anställning utan återgår till nya A-kassa dagar. Då slipper man stiga upp tidigt varje dag, slipper pendla, slipper köpa nya kläder till jobb etc. Men jag hoppas att högern förändrar detta nu.
    Det hoppas du av ren avundsjuka ja. Om det nu är så bra och lätt liv att leva så så gör det du också då. Säg upp dig och lev på a-kassa. Svårare än så är det väl inte.
Svar på tråden Gå i pension tidigare