enfunderandeman skrev 2025-01-29 09:18:26 följande:
Nej, så fungerar det faktiskt inte. Du måste ha arbetat i 6 månader för att få a-kassa. Arbete. Du får inte akassa för att du varit sjukskriven dyl lol.
Det märks dock att du hatar ditt jobb. Det är ofta dessa som kastar oförtjänt skit på sjukskriva och arbetslösa. Och som är väääldigt många. Jag har heltidsarbete och stormtrivs. Inte är jag ett dugg avundsjuka dessa människor. Däremot tycker jag synd om dom.Arbetsmarknaden är nästintill omöjlig i Sverige numera. Om man inte har väldigt bra kontakter.
Du skulle må bättre av att byta jobb eller vidareutbilda dig. Att bli bitter är ingenting trevligt.
Jag har jobbat i väldigt många år av mitt liv och tror att vi är några st 56 åringar som är trötta helt enkelt. Ännu mer när jag ser hur vissa aldrig har jobbat utan lever på bidrag. Utbildning räknas också som arbete för att kunna få nya A-kassa dagar, så där har du fel. Så det är nog lätt att komma in i en ond cirkel att man stämplar i ett år och sedan tar en utbildning eller någon prov anställning och sedan pga att man inte är duktig på det jobbet så får man inte fortsatt anställning utan återgår till nya A-kassa dagar. Då slipper man stiga upp tidigt varje dag, slipper pendla, slipper köpa nya kläder till jobb etc. Men jag hoppas att högern förändrar detta nu.