Barnförsäkring ersättning??
Jag är god man åt vår son (22 år). Han har autism och intellektuell funktionsnedsättning. Han har idag sysselsättning och eget boende men är väldigt dålig på att hantera sina pengar.
När han fyllde 18 år skuldsatte han sig genom att köpa massor med saker på avbetalning, vi fick hjälp via kommunen att se över hans situation och hjälpte sedan honom att betala av dessa skulder (runt 60kkr). När han var 20 år ansökte vi om att jag skulle få bli god man och fick det beviljat med hjälp av intyg från kommunen och läkare.
Jag är noga med att han ska vara insatt i sin ekonomi så vi gör en månadsbudget tillsammans samt flyttar pengar till olika konton. Han har ett kortkonto dit vi för över pengar för en vecka i taget. Vi planerar matinköp tillsammans för en vecka i taget och han kan därefter se hur mycket pengar han har kvar att spendera för veckan. Vid mer kostsamma inköp använder vi hans sparade pengar och för över exakt rätt summa.
Han har alltså bara tillgång till de pengar som finns på kortkontot, resten kommer bara jag åt. Han trivs bra med det upplägget och hanterar det mycket bra.