• Anonym (Vangng)

Ersättningsskyldig eller nåt?

En person i min närhet var lovad vår barnvagn till sin väntade lilla. Hon har det väldigt tajt ekonomiskt. Nu har situationen ändrats och vi kan inte längre ge henne den. Hon är självfallet upprörd över det, men nu hävdar flera att vi faktiskt lovat och då får fixa en ersättningsvagn åt henne. Hon bor svårt till så det är inte bara att traska in och plocka upp en begagnad i området, utan det blir ett större och dyrare projekt än hon kan få till. Jag har sagt att någon annan får hjälpa henne då, men nu är det tydligen de flestas syn att jag är en elak vän och att jag ska stå för det jag lovat.

• Svar på tråden Ersättningsskyldig eller nåt?
  • Anonym (L)

Bor ni också så svårt till att ni inte kan fixa en annan begagnad vagn?

• Krocko

Alltså jag tycker lite som att har man lovat så har man och då får man stå för det.

Om hon har förlitat sig på att få er vagn och nu sitter i skiten så skulle jag nog göra mitt yttersta för att försöka fixa en ok begagnad vagn till henne. 

• Anonym (Vangng)
    Anonym (L) skrev 2025-01-28 13:27:09 följande:

Bor ni också så svårt till att ni inte kan fixa en annan begagnad vagn?

Hade hon hittat en hon kan betala på blocket eller så kan vi ställa upp på att hämta den om det inte är för långt, men vi kommer inte köpa en åt henne.
  • Anonym (L)
    Anonym (Vangng) skrev 2025-01-28 13:37:35 följande:
    Hade hon hittat en hon kan betala på blocket eller så kan vi ställa upp på att hämta den om det inte är för långt, men vi kommer inte köpa en åt henne.

Då ska ni inte heller lova henne en vagn. Taskigt. 

• Anonym (Vangng)

Det finns andra som kan hjälpa, men av någon anledning ses det som mitt problem att lösa, bara för att jag var snäll att erbjuda vår vagn till att börja med. Det straffar sig tydligen att vara snäll.

• Anonym (Hm)

Enligt lagen om muntliga avtal är ni skyldiga att ge henne vagnen, alltså den vagnen ni lovat och inget substitut. Det moraliskt korrekta här är att ge henne en vagn, om inte den ni lovat bort så en annan i samma skick och standard. 

• Anonym (Vangng)
    Anonym (L) skrev 2025-01-28 13:39:40 följande:

Då ska ni inte heller lova henne en vagn. Taskigt. 

Vi erbjöd VÅR vagn eftersom vi inte skulle ha fler, men vi behöver den själva nu. Jag har aldrig erbjudit att lägga pengar på att köpa en åt henne.
  • Anonym (Vangng)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-28 13:40:51 följande:

Enligt lagen om muntliga avtal är ni skyldiga att ge henne vagnen, alltså den vagnen ni lovat och inget substitut. Det moraliskt korrekta här är att ge henne en vagn, om inte den ni lovat bort så en annan i samma skick och standard. 

Vadå muntligt avtal?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Vangng) skrev 2025-01-28 13:37:35 följande:
    Åh stackars arma kvinnan..

Ja där har ni lärt er en läxa, lova aldrig något ni inte vet att ni kan hålla. 
  • Anonym (Vangng)
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-28 13:43:13 följande:
    Åh stackars arma kvinnan..

Ja där har ni lärt er en läxa, lova aldrig något ni inte vet att ni kan hålla. 
    Iom att maken är snippad trodde vi definitivt inte atr vi skulle få fler barn.
Svar på tråden Ersättningsskyldig eller nåt?