Xenia skrev 2025-01-30 13:18:07 följande:
Men ändå är dessa ytterst få tydligen ett jätteproblem för svenskar.
Alltså i hur många yrken måste man ta i hand hela tiden? Som säljare antar jag. Men behöver man det om man jobbar i verkstad eller på lager?
Förr tog läkare i hand, det har de slutat med.
Förhoppningsvis slutar fler med det; problem solved.
De som har problem och hatar är outbildade människor som inte är sökande, nyfikna, självsäkra, källkritiska, öppensinnade osv. Långt ifrån alla svenskar tack och lov. Tror de som har "problem" är lite rädda för det okända och vågar inte bekanta sig med eller lära sig om olika saker eller skilja på saker och ting. Tror de kan vara bittra, lättkränkta, osäkra eller som sagt bara rädda eller alltihop. Det blir då bekvämt att följa strömmen utan att veta varför eller om de ens håller med strömmen, läskigt att gå mot strömmen, ifrågasätta, söka.
Det reflekterar man inte över utan det känns bara tryggt. Det tråkiga är att det kan omvandlas till fientlighet och hat. Många har aldrig vart ute och rest i världen, sett olika kulturer, klimat, seder, religioner osv osv. Då är det tryggt att sippa på kaffet hemma, kika på nyheterna och bara följa den ström man uppfattar som trygg. Kan inte förstå hur jag missat dessa "vanliga" muslimer som inte skakar hand med motsatt kön. Vet såklart att det finns extrema sådana som i alla religioner men att jag missat dem🤔 skulle ändå säga att mitt nätverk är rätt så multikulturellt.
Skulle jag däremot stöta på en av dessa icke handskakande personer så skulle jag, visst tycka att det är konstigt ifall han skakar hand med 10 manliga kollegor men inte med mig. Hade han skakat hand med alla 10 och totalignorerat mig (inte hälsat), hade jag upplevt honom som sjuk i huvudet. Hade han däremot skakat hand med alla 10 och sedan gett mig ett leende och ett hej/presenterat sig, eller en hand på hjärtat och bockat som jag vet att en del muslimer gör så hade jag INTE känt mig kränkt. Herregud. Han behöver inte hålla i min hand!