• Anonym (Svärdotter)

Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga

Hej.

Okej jag behöver råd angående svärföräldrar. Specifikt till folk som har/eller bor med sin svärfamilj.
    Jag och min partner bor tillsammans med hans familj och dom driver mig till vansinne ibland. 
    Det är så här att jag och min partner har ett barn på knappt 4 månader snart och sedan vi kom hem med barnet så försöker hans familj bestämma över den/oss. Det är min partners styvmamma, pappa och farmor i hushållet. 
     Till exempel hans familj, speciellt hans pappa, tror han har lika stor rätt att fatta beslut över barnet som jag och min partner har som föräldrar. Till exempel, om jag vill ta barnet ut på promenad eller åka någonstans med den så är det som min svärfar tros har rätten att bestämma över oss om vi får eller inte får gå ut med barnet. Han hittar alltid på en ursäkt om varför det ej passar. 
    Sedan så kräver hans pappa att ha barnet hela tiden och sliter principt barnet i armarna ifrån mig. Detta har hämt fler än en gång och jag ogillar det varje gång. 
    För jag kan inte ens hålla barnet i 2 minuter om jag går utanför sovrummet innan han kräver att få hålla. Liksom jag låter min partners familj ha kontakt till barnet och gosa med den, men jag ogillar att dom beter sig dominant över det. Att dom inte ens frågar en enkel sak som: "Åh får jag hålla?" - nej dom bara sliter henne ifrån mig. Det är ej okej, eller vad tycker ni?? 
    Och sedan så har mitt barn börjat bli mer mammig och kan ibland skrika efter mig. Då har hans styvmamma och pappa försökt säga till mig att hålla mig undan så att dom kan "träna" barnet att klara sig utan mig, så dom kan "trösta" .Men återigen, om mitt barn skriker efter mig så kommer jag vilja hålla i den och ge hen den trygghet som hen ber om. Men dom fattar ej det. Varje gång hen är upprörd så tror dom kan bara få hen lugn vilket inte alls är saken. Liksom hans pappa har börjat storma in i sovrummet istället för att knacka för att ta barnet. För det hände idag och det gjorde mig så upprörd att han bara tror sig ha rätten till det.  Hur skulle ni hantera svärföräldrarna som lägger sig i hela tiden och beter sig såhär?
  • Svar på tråden Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga
  • Anonym (Svärdotter)

För jag låter verkligen min svärfamilj ta del av barnets liv men jag ogillar att jag känner mig tvingad att låta dom ha hen när dom vill. För vissa dagar så känns det som om att jag själv får tillbringa mindre tid med mitt egna barn för dom ska ha hen hela tiden. Och det förklarade jag för min partner som försöker vara i mitten av bådas sidor. Men jag förklarade att dom får mig känna mig som om jag vore en surrogatmamma åt hen eftersom jag ej fick ha mitt egna barn eller ta egna beslut om. För dom ska alltid lägga sig i och bossa.

• Agda90
    Anonym (Svärdotter) skrev 2025-01-29 09:52:57 följande:

För jag låter verkligen min svärfamilj ta del av barnets liv men jag ogillar att jag känner mig tvingad att låta dom ha hen när dom vill. För vissa dagar så känns det som om att jag själv får tillbringa mindre tid med mitt egna barn för dom ska ha hen hela tiden. Och det förklarade jag för min partner som försöker vara i mitten av bådas sidor. Men jag förklarade att dom får mig känna mig som om jag vore en surrogatmamma åt hen eftersom jag ej fick ha mitt egna barn eller ta egna beslut om. För dom ska alltid lägga sig i och bossa.

Flytta!
    Lämna gärna din partner hos sin familj när du gör det
     I en konflikt kan man inte stå i mitten. Han ska ta din sida och se till att ni är en familj och sätta gränser mot sina föräldrsr. 

Måste fråga, är de svenska?
  • Anonym (T)

Är ni tonåringar? Varför bor ni där? Bo var som helst utom där. Om din partner vägrar flytta så flytta själv med bebisen.

• Lynx123

Flytta därifrån - om ni inte är tonåringar såklart. Så här kan ju varken du eller ditt barn leva.

• Anonym (Varför?)

Varför bor ni hos hans pappa och styvmamma? Farmor också?
    Är ni invandrare?
    Hur gamla är ni?

• Anonym (XX&)

Men flytta bara. 

Det är ert liv och ert barn. 

Så länge ni bor där får ni rätta er efter dem, det kommer du inte undan. Då blir du extramamma till ditt eget barn.

• Anonym

Ni måste flytta omedelbart. Ring kommunen och säg att du är hemlös. 
    De gör fel men de kommer inte ändra sig. 

• Anonym (XYGOT)

Varför bor ni hos dom?

Svar på tråden Ogillar mina svärföräldrar är för bossiga