• Anonym (Kaja)

Känsligt! Medfött sexuellt självskadebeteende?

Hon berättar att hon bara var några få år gammal när hon började utsätta sig för saker som jag inte kommer gå in på här och har fortsatt sen dess. Hur vanligt är det att sånt är medfött och inte på grund av trauma eller dyl? Någon med insikt?

• Svar på tråden Känsligt! Medfött sexuellt självskadebeteende?
  • Anonym (information)

Du ger ju nästan ingen information så hur kan du tro att någon ska kunna ge dig meningsfulla svar på den frågan? Från mitt perspektiv som psykiater skulle jag bland annat ställa följande frågor:

1. Vem är hon? Din dotter?
    2. Hur gammal är hon?
    3. Vad är det för sorts beteenden?
    4. Hur ser det ut idag med dessa beteenden och hur har det förändrats sedan småbarnsåren? Finns det något lidande eller negativa konsekvenser i dagsläget?
    5. Hur fungerar den här personen i övrigt i förhållande till förväntat utifrån åldersnivå - sociala relationer, skola, osv?
    6. Några kända psykiatriska eller medicinska problem?
    7. Hur ser den sociala situationen ut runt den här personen, och hur har det sett ut under uppväxten?

• Anonym (Kaja)
    Anonym (information) skrev 2025-01-29 12:27:44 följande:

Du ger ju nästan ingen information så hur kan du tro att någon ska kunna ge dig meningsfulla svar på den frågan? Från mitt perspektiv som psykiater skulle jag bland annat ställa följande frågor:

1. Vem är hon? Din dotter?
    2. Hur gammal är hon?
    3. Vad är det för sorts beteenden?
    4. Hur ser det ut idag med dessa beteenden och hur har det förändrats sedan småbarnsåren? Finns det något lidande eller negativa konsekvenser i dagsläget?
    5. Hur fungerar den här personen i övrigt i förhållande till förväntat utifrån åldersnivå - sociala relationer, skola, osv?
    6. Några kända psykiatriska eller medicinska problem?
    7. Hur ser den sociala situationen ut runt den här personen, och hur har det sett ut under uppväxten?

Vad har det med frågeställningen att göra? Jag frågar hur vanligt det är att sånt är medfött (alt tidigt betingat utan trauma bakom). Ja det är problematiskt idag, vilket är orsaken till tråden.
  • Anonym (Molly)

Hur vet du att det inte ligger något trauma bakom? Trauman är inte alltid sådant som ser stort och svårt ut, utifrån sett. Även som förälder kan det hända att man inte uppfattar att barnet gått/går igenom ett trauma. Och ett litet barn kan få men av trauma utan att minnas själva traumat i sig.

• Anonym (Frida)

Självskadebeteende kan starta väldigt tidigt i livet men det är i princip alltid till följd av trauma eller medfödd psykisk sjukdom. Trauma måste inte vara misshandel eller övergrepp, det kan ha varit brister i anknytning till vuxna, sjukdom tidigt i livet, försummelse.

• Anonym (Kaja)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-29 13:30:32 följande:

Självskadebeteende kan starta väldigt tidigt i livet men det är i princip alltid till följd av trauma eller medfödd psykisk sjukdom. Trauma måste inte vara misshandel eller övergrepp, det kan ha varit brister i anknytning till vuxna, sjukdom tidigt i livet, försummelse.

Det finns inget sånt alls.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 12:30:16 följande:
    Vad har det med frågeställningen att göra? Jag frågar hur vanligt det är att sånt är medfött (alt tidigt betingat utan trauma bakom). Ja det är problematiskt idag, vilket är orsaken till tråden.
    Hur ska man annars kunna svara på din fråga. 
  • Anonym (Jessica)

Och har du inte redan kontakt med BUP, eller? En stor jäkla varningsflagga på dig annars 

• Anonym (Jessica)

Skulle det vara din dotter som berättat detta först nu som lite äldre, ts ändå kontakt med BUP. Direkt

• Anonym (Kaja)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-01-29 13:48:12 följande:
    Hur ska man annars kunna svara på din fråga. 
    Frågan har jag ju redan ställt upprepade gånger nu, hur vanligt är det UTAN trauma eller dyl?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-01-29 13:49:49 följande:
    Frågan har jag ju redan ställt upprepade gånger nu, hur vanligt är det UTAN trauma eller dyl?
    Din tråd är inte tydlig med vad det ens handlar om 
Svar på tråden Känsligt! Medfött sexuellt självskadebeteende?