Inlägg från: Anonym (Sjukskrivning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjukskrivning)

Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?

Om man får ett lpt, kan man då bli tvingad till att bli sjukskriven? Jag fattar att det innebära att man får tvångsvård och måste vara inlagd, men om det inte finns några praktiska hinder att jobba även under de förhållandena kan man då ändå bli tvingad till att sjukskriva sig? Nån som vet??

• Svar på tråden Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?
  • Anonym (Sjukskrivning)

Tack alla som svarat!! Det känns ju hoppfullt ändå!

Anonym (J) skrev 2025-01-29 15:55:55 följande:

Ja du behöver vara sjukskriven men vad är fel med det? Varför undrar du? 

Njae, alltså - det verkar ju som skönt är som att jag inte (nödvändigtvis) behöver det 😊 Konstig fråga dock: "vad är fel med det" - det är väl ganska självklart att man inte vill bli sjukskriven om man är fullt arbetsför? Anledningen är alltså att jag vill fortsätta jobba, precis (tar jag för givet!) som vem som helst som är arbetsför.
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 17:25:05 följande:

Sjukskrivning får du ansöka om själv om du vill ha det. Sjukanmäler du dig inte så kan jag inte se hur du skulle kunna bli sjukskriven.

Jag tänker att om man blir lpt:ad så är det ju en läkare som sätter lpt:et och den känner ju då till situationen utan att jag själv har sjukanmält.
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-30 18:45:35 följande:

Arbetsgivaren kan inte tvinga dig, nej. 

Arbetsgivaren? Varför skulle arbetsgivaren vara intresserad av att tvinga mig till sjukskrivning?
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-30 19:31:24 följande:
    Så du kör med dubbla konton? 
    Hm ... man har ju inte dubbla konton bara för att man ibland skriver öppet och ibland anonymt? Och - även om du nu anser att det är så, så gör ju du det också i så fall, eftersom du är anonym? 
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 20:03:32 följande:
    Ursäkta, glömde kryssa i anonym signatur. Så nu vet ni att jag har varit inlagd. Inte för att jag tror att nån här bryr sig men så är det med det. Alla kan råka trycka fem, eller hur? Vårst för mig antar jag. Det påverkar inte precis nån annan här. 
    Bra svarat! Och bry dig inte om den konstiga kommentaren du fick 🧡
Svar på tråden Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?