• Anonym (Olustig)

Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.

Min sambo sen väldigt många år, berättade idag att han tagit bort sin adress från Ratsit. Han försöker nu med de andra upplysningssidorna också. Han har inte jobb som kräver det, eller annat som gör att det behövs. Han har bara ingen lust att synas.

Det innebär, att när någon söker på mig på Ratsit, ser det ut som att jag bor ensam i vår gemensamma bostad. Vi har barn tillsammans också.

Jag tycker att det känns olustigt. Jag vet att det är hans beslut och hans ensak, men jag kan inte låta bli att tycka att det känns distanserat. Jag har redan fått en inbjudan till en fest adresserad bara till mig och jag förstod inte varför förrän nu när han berättade att han tagit bort sin adress. Inbjudaren tror helt enkelt att vi inte lever ihop längre!

Nu är han sur för att jag reagerade känslomässigt och anser att det inte är min ensak.

Men är det min ensak? Jag vill inte framstå som singel och ensamstående om någon söker upp min adress.

• Svar på tråden Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.
  • Anonym (Pja)

Du kan ju radera dig själv från dessa sidor också?

Vad är anledningen till att du inte vill framstå som singel? 

• Anonym (Olustig)
    Anonym (Pja) skrev 2025-01-30 03:39:26 följande:

Du kan ju radera dig själv från dessa sidor också?

Vad är anledningen till att du inte vill framstå som singel? 

Jag känner inget behov av att radera mig. Anledningen till att jag inte tycker om att framstå som singel, är för att jag inte är singel. Vi lever tillsammans sen 14 år, har två mindre barn tillsammans och jag tyckte inte att det var roligt när jag förstod varför inbjudan gått bara till mig. Det känns inte kul att andra ska spekulera i om vi är skrivna  på olika adresser till exempel.
  • Anonym (M)
    Anonym (Olustig) skrev 2025-01-30 06:57:07 följande:
    Jag känner inget behov av att radera mig. Anledningen till att jag inte tycker om att framstå som singel, är för att jag inte är singel. Vi lever tillsammans sen 14 år, har två mindre barn tillsammans och jag tyckte inte att det var roligt när jag förstod varför inbjudan gått bara till mig. Det känns inte kul att andra ska spekulera i om vi är skrivna  på olika adresser till exempel.
    Så folk ni känner sitter och kollar upp er? De ni känner vet väl att ni är ett par och lever tillsammans?

Den som skickade en inbjudan kan ju inte känna dig särskilt väl. 
  • Anonym (Ja)

Ja ts, det här är dina känslor att hantera, har inget med honom att göra.

• Anonym (Olustig)
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 07:04:09 följande:
    Så folk ni känner sitter och kollar upp er? De ni känner vet väl att ni är ett par och lever tillsammans?

Den som skickade en inbjudan kan ju inte känna dig särskilt väl. 

Jag kollar adresser via ratsit varje jul när jag skriver julkort till exempel. Eller om jag är osäker på en födelsedag. 

Inbjudan kom från en släkting som vi inte hörts med på ett tag. Om vi hade separerat, hade jag ju inte ringt till hela telefonboken på en gång. Vi har fått veta om skilsmässor och separationer hos bekanta flera månader efter att det skett, när vi träffats eller pratat igen. 

• Anonym (Olustig)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-30 07:06:00 följande:

Ja ts, det här är dina känslor att hantera, har inget med honom att göra.

Att det är mina känslor att hantera är jag med på. Men jag tycker ändå att det är min ensak och att jag borde informerats. Inte först när en inbjudan kom enbart till mig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olustig) skrev 2025-01-30 07:12:22 följande:

Jag kollar adresser via ratsit varje jul när jag skriver julkort till exempel. Eller om jag är osäker på en födelsedag. 

Inbjudan kom från en släkting som vi inte hörts med på ett tag. Om vi hade separerat, hade jag ju inte ringt till hela telefonboken på en gång. Vi har fått veta om skilsmässor och separationer hos bekanta flera månader efter att det skett, när vi träffats eller pratat igen. 

Så folk i er omgivning lever så isolerat att de inte vet vad andra i er umgängeskrets gör och inte gör? 

Är detta verkligen ett stort problem?

• Anonym (Olustig)
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 07:19:02 följande:

Så folk i er omgivning lever så isolerat att de inte vet vad andra i er umgängeskrets gör och inte gör? 

Är detta verkligen ett stort problem?

Folk i vår omgivning är inga sladdertackor som ägnar sig åt att prata om varandras liv. Många vänner är också ?isolerade? från varandra och har ingen koppling till varandra. 

Det är klart att det inte är ett stort problem. Men jag tycker fortfarande att det är olustigt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Olustig) skrev 2025-01-30 07:12:22 följande:

Du har alltså en telefonbok men skriver inte in adresser i den?

Sedan känns det märkligt att din släkting trodde du skilt dig. Då ringer man väl och kollar, om man nu är så nära att man ska bjudas på fest. Eller frågar någon annan i släkten. 

Är du säker på att personen kollade upp dig?

• Anonym (O)

Jag skulle inte bry mig ett dugg, funderar själv på att ta bort mig därifrån och skulle inte fråga min man om det var okej. 

Svar på tråden Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.