• Anonym (Olustig)

Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.

Min sambo sen väldigt många år, berättade idag att han tagit bort sin adress från Ratsit. Han försöker nu med de andra upplysningssidorna också. Han har inte jobb som kräver det, eller annat som gör att det behövs. Han har bara ingen lust att synas.

Det innebär, att när någon söker på mig på Ratsit, ser det ut som att jag bor ensam i vår gemensamma bostad. Vi har barn tillsammans också.

Jag tycker att det känns olustigt. Jag vet att det är hans beslut och hans ensak, men jag kan inte låta bli att tycka att det känns distanserat. Jag har redan fått en inbjudan till en fest adresserad bara till mig och jag förstod inte varför förrän nu när han berättade att han tagit bort sin adress. Inbjudaren tror helt enkelt att vi inte lever ihop längre!

Nu är han sur för att jag reagerade känslomässigt och anser att det inte är min ensak.

Men är det min ensak? Jag vill inte framstå som singel och ensamstående om någon söker upp min adress.

• Svar på tråden Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.
  • Anonym (123)
    Anonym (Olustig) skrev 2025-01-30 07:13:24 följande:
    Att det är mina känslor att hantera är jag med på. Men jag tycker ändå att det är min ensak och att jag borde informerats. Inte först när en inbjudan kom enbart till mig. 
    Jag tycker nog att det märkliga här är att några ni känner skickade en inbjudan enbart till dig baserat på att du är den enda som står på adressen. Känner de er så dåligt att de enbart vet om du är singel genom att se på adressen du är skriven?

Min sambo har också tagit bort sig från alla sidor. Det var vårt barn som upptäckte det när hon googlade oss, visade sig att han hade varit borttagen i flera år redan då. Aldrig varit arg över det. Varken att han tog bort sig eller inte tänkte på att berätta det för mig. Är mest något vi skrattade rätt gott åt att jag sett ut som ensamstående i så många år och konstaterade att jag måste ju verkligen verka framågngsrik som har råd med vårt boende på egen hand. 

Om du tycker det är jobbigt att stå ensam på adressen så se till att du också tas bort. 
  • Agda90
    Anonym (Olustig) skrev 2025-01-29 22:27:03 följande:
    Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.

Min sambo sen väldigt många år, berättade idag att han tagit bort sin adress från Ratsit. Han försöker nu med de andra upplysningssidorna också. Han har inte jobb som kräver det, eller annat som gör att det behövs. Han har bara ingen lust att synas.

Det innebär, att när någon söker på mig på Ratsit, ser det ut som att jag bor ensam i vår gemensamma bostad. Vi har barn tillsammans också.

Jag tycker att det känns olustigt. Jag vet att det är hans beslut och hans ensak, men jag kan inte låta bli att tycka att det känns distanserat. Jag har redan fått en inbjudan till en fest adresserad bara till mig och jag förstod inte varför förrän nu när han berättade att han tagit bort sin adress. Inbjudaren tror helt enkelt att vi inte lever ihop längre!

Nu är han sur för att jag reagerade känslomässigt och anser att det inte är min ensak.

Men är det min ensak? Jag vill inte framstå som singel och ensamstående om någon söker upp min adress.

Menar du på allvar att det är viktigt att era namn syns på samma adress? Är det det som avgör om ni är sambo? 

Alltså era vänner och bekanta vet väl att ni lever tillsammans?

Jag och maken har också tagit bort oss från så många såna sidor vi bara kan. Sjult skönt för nu ringer inga säljare längre!
  • Anonym (Signe)

Jag avskyr att folk kan sitta och kolla upp en i detalj på nätet. Jag saknar tiden när man kunde vara mer anonym. Jag värderar starkt mitt privatliv och har därför ingen Facebook eller insta m.m. 

Om min man vill vara allmängods så får han vara det, men han får banne mig respektera min vilja att vara anonym.

Eller så kan man noja om att personen gör det för att hen ska låtsas vara singel inför andra. Men om man misstänker så starkt för otrohet, så är det nog dags att lämna ändå. 

• Anonym (Olustig)
    Agda90 skrev 2025-01-31 10:43:21 följande:
    Menar du på allvar att det är viktigt att era namn syns på samma adress? Är det det som avgör om ni är sambo? 

Alltså era vänner och bekanta vet väl att ni lever tillsammans?

Jag och maken har också tagit bort oss från så många såna sidor vi bara kan. Sjult skönt för nu ringer inga säljare längre!
    Verkligen inte, nu fantiserar du friskt!

Jag tycker att det känns olustigt. Det är allt.
    Anonym (Signe) skrev 2025-01-31 10:51:42 följande:

Jag avskyr att folk kan sitta och kolla upp en i detalj på nätet. Jag saknar tiden när man kunde vara mer anonym. Jag värderar starkt mitt privatliv och har därför ingen Facebook eller insta m.m. 

Om min man vill vara allmängods så får han vara det, men han får banne mig respektera min vilja att vara anonym.

Eller så kan man noja om att personen gör det för att hen ska låtsas vara singel inför andra. Men om man misstänker så starkt för otrohet, så är det nog dags att lämna ändå. 

Du fantiserar också friskt. Jag misstänker ingen otrohet. Jag tyckte att det kändes olustigt. Det är allt.

• Anonym (EM)

Va? 
    Självklart får han välja själv om han vill vara där eller inte.
    MEN vad är anledningen till att han inte längre vill synas där? 
    Det måste han ju kunna säga till dig.

Jag hade precis känt som dig. En olustig grej. Och varför kan man inte säga en bra anledning? 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Olustig) skrev 2025-01-31 10:54:16 följande:
    Verkligen inte, nu fantiserar du friskt!

Jag tycker att det känns olustigt. Det är allt.
    Anonym (Signe) skrev 2025-01-31 10:51:42 följande:

Du fantiserar också friskt. Jag misstänker ingen otrohet. Jag tyckte att det kändes olustigt. Det är allt.

Jag syftade inte just på dig. Jag menade i allmänhet. 

Han är nog säkert bara som mig, mån om sitt privatliv. Dock borde han kunnat tala om det för dig. Det är väl det enda konstiga i det hela.

• Anonym (skal)
    Anonym (EM) skrev 2025-01-31 10:57:19 följande:

Va? 
    Självklart får han välja själv om han vill vara där eller inte.
    MEN vad är anledningen till att han inte längre vill synas där? 
    Det måste han ju kunna säga till dig.

Jag hade precis känt som dig. En olustig grej. Och varför kan man inte säga en bra anledning? 

Det är väl inget konstigt alls! Man hör mer och mer om riskerna med att vara så synlig överallt, att folk även kan betala för att få väldigt privata uppgifter om vem som helst. Många går ur de här systemen för att skydda sina personuppgifter, är väl inte konstigare än så.  

Mycket konstigare att få en inbjudan till någon man känner som baseras på uppgifter man kan hitta på nätet.
  • Anonym (Hans val)

Jag har också tagit bort mig från sådana tjänster , Även om det är officiella uppgifter tycker jag att det är integritetskränkande. Ingen behöver veta att jag tex bor tre trappor upp dörren till vänster, äger en sådan bil, tjänar så mycket etc. 

Så jag förstår verkligen din sambo. Gör detsamma du också så slipper du grubbla över om folk tror att ni har separerat.

• Anonym (andra hållet)

Jag är på andra sidan- jag har tagit bort mig för att jag har haft en psyksjuk nätstalker efter mig, men jag tycker min man också borde göra det eftersom vi är så lätta att hitta med ovanligt efternamn. Och han fattar inte...

• Agda90

Spelar egentligen ingen roll om man tar bort sig från såna tjånster. Gå in på mrkoll.se där hittar man asress och fullständigt personnummer 

• Anonym (M2)
    Agda90 skrev 2025-01-31 23:00:45 följande:

Spelar egentligen ingen roll om man tar bort sig från såna tjånster. Gå in på mrkoll.se där hittar man asress och fullständigt personnummer 

Inte om man tagit bort sig. Jag ex finns inte med varken på ratsit eller mrkoll. Finns endast i folkbokföringen. Men på alla andra officiella adress sidor på nätet har jag tagit bort mig.
  • Anonym (Pja)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-31 23:13:21 följande:
    Inte om man tagit bort sig. Jag ex finns inte med varken på ratsit eller mrkoll. Finns endast i folkbokföringen. Men på alla andra officiella adress sidor på nätet har jag tagit bort mig.
    Hur har du lyckats med det,? Jag har tagit bort mig överallt förutom MR koll då dom inte ville det
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pja) skrev 2025-01-31 23:19:20 följande:
    Hur har du lyckats med det,? Jag har tagit bort mig överallt förutom MR koll då dom inte ville det
    Jag bad om att bli borttagen även därifrån. Var inga problem alls. 
  • Anonym (Ologiskt tänkande)

Du tycker inte att det är lika olustigt att din personliga information ligger helt öppet ute på nätet. Där både kriminella och stalkers har öppet mål?

Fan är det för fel på en del folk i dagens samhälle. Allt för att synas online och vem som äger vad och har vad. Ständiga jakten på status. Jag tror folk har vettigare saker för sig än att reagera på om du har partner eller inte. Det är helt normalt 2025. 

• Anonym (G)

Fler och fler kommer ta bort sig från dessa tjänster som visar personuppgifter. De som söker i dem får lära sig att uppgifterna om sambo/inte sambo helt enkelt inte behöver stämma. Att skydda sina personuppgifter står över festinbjudningar och allmänt skvaller.

Nästa steg borde vara att få dölja de offentliga uppgifterna i deklarationen om taxerad inkomst och överskott/underskott av kapital.

• Anonym (Pja)
    Anonym (G) skrev 2025-02-01 06:00:46 följande:

Fler och fler kommer ta bort sig från dessa tjänster som visar personuppgifter. De som söker i dem får lära sig att uppgifterna om sambo/inte sambo helt enkelt inte behöver stämma. Att skydda sina personuppgifter står över festinbjudningar och allmänt skvaller.

Nästa steg borde vara att få dölja de offentliga uppgifterna i deklarationen om taxerad inkomst och överskott/underskott av kapital.

Dock kan det vara bra att företag går att kolla upp. Tex om man ska anlita en byggfirma så är det bra att kolla om byggfirman är på väg att konka. Även alla som håller på med investeringar på börsen måste ha möjlighet att kolla upp företagens ekonomi. 
  • Anonym (Pja)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-31 23:55:28 följande:
    Jag bad om att bli borttagen även därifrån. Var inga problem alls. 
    Hur? Mejlade till hej@nusvar.se eller? 
Svar på tråden Sambo som inte längre syns på Ratsit etc.