• Anonym (Majs)

Min sambo stjäl ifrån skolan

Har kommit på min sambo med att hon stjäl hem barnböcker ifrån skolan hon jobbar på och säljer sen vidare på andrahands sidor. Hon jobbar som lärare i lågstadiet och har sett att hon har börjat hantera en himla massa böcker som vi aldrig har ägt till våran dotter. Sen när jag letat upp hennes konto på andrahands appar så ser jag att hon har massa annonser ute på dessa böcker. När jag kollade in böckerna när hon inte är hemma så sitter det sånna bilbliotekssetiketter på baksidan och har även hittat någon sån liggandes på golvet då jag antar att hon skrapar bort dom innan hon säljer. Tycker själv detta är helt förjävligt och fattar inte varför hon gör det då vi inte har det dåligt ekonomiskt. Har inte konfronterat henne än med detta men vet inte vad jag ska göra. Ska man bara ta kontakt med hennes arbetsplats annonymt och slänga henne under bussen så hon får lära sig en läxa eller prata med henne? Såg även på hennes annonser att det va några barnytterkläder jag inte känner igen så antar att hon har tagit sånt med? 

• Svar på tråden Min sambo stjäl ifrån skolan
  • Kammen320

Fråga henne. Hon kanske har ett spelmissbruk och dragit på sig skulder eller nåt? I så fall får ni lösa det tillsammans,  hon kan ju inte stjäla, hon kommer ju bli av med jobbet.

• Anonym (Inger)

Vore jag som dig så skulle jag slänga ut alla böcker så fort som möjligt. Förr eller senare så kommer hon att bli påkommen. Då kommer även du att bli indragen eftersom böckerna förvaras i ditt hem, och det går inte att bevisa att du är oskyldig.

Jag skulle konfrontera henne. För när detta kommer fram blir hon förmodligen av med jobbet. Och gör hon det så är stöld inga bra meriter när hon ska söka ett nytt jobb. Dessutom så hamnar hon i belastningsregistret, och preskriptionstiden för stöld är fem år.

Så ta tag i detta så fort som möjligt innan du blir indragen, för det blir du. Och hon förstår nog inte hur allvarligt detta är, och hur det kan påverka er båda.

Jag är ledsen att du är i denna situation, och hoppas att det går att lösa innan det är försent.

• Aniiee

Det är inte så att böckerna är gallrade från hennes jobb då, och personalen får ta vad de vill ha? Då får de naturligtvis göra vad de vill med böckerna sedan. Jag känner ett flertal både lärare i skolor och bibliotekarier som tar med sig böcker hem när det gallras, och är det en stor gallring kan det bli mycket böcker en tid. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Malin)

Är det ganska nya/fina böcker? (Om de är äldre/omoderna så kan de ha rensats ut och skänks då till de som vill ha dem.)
    Omärkta kläder som ingen känns vid brukar antingen slängas eller skänkas till någon välgörenhetsinrättning. Det känns inte helt ok att sälja dem för egen vinning...
    Om du vill ha en ingång till att ta upp det med henne kan du säga att du har råkat hitta annonserna och undrar om hon säljer dem för skolans räkning/till klasskassan.

• Anonym (Q)

Prata med henne! Kanske skolbiblioteket håller på att sortera ut och göra sig av med gamla böcker? 

• Lynx123

Varför inte prata med henne om det? Det borde väl vara det första du ska göra.

• Anonym (ABC)

Prata med henne, det första du ska göra.

• Anonym (Inger)

Det är lite märkligt att hon har så många böcker som är i så pass gott skick att de kan säljas vidare. Och att etiketterna från biblioteket är kvar. 

Jag har jobbat på bibliotek, och det var inte tillåtet att tjäna pengar på böcker som har tagits bort. Och det borde vara samma med skolan. I dessa tider med ständiga besparingar så säljs allt vidare för att få in lite pengar.

Stora svarta lappar klistrades över etiketterna, och även en stor stämpel på flera ställen. 

• Aniiee
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 20:32:59 följande:

Det är lite märkligt att hon har så många böcker som är i så pass gott skick att de kan säljas vidare. Och att etiketterna från biblioteket är kvar. 

Jag har jobbat på bibliotek, och det var inte tillåtet att tjäna pengar på böcker som har tagits bort. Och det borde vara samma med skolan. I dessa tider med ständiga besparingar så säljs allt vidare för att få in lite pengar.

Stora svarta lappar klistrades över etiketterna, och även en stor stämpel på flera ställen. 

Rent juridiskt tvivlar jag på att någon kan förbjuda att gallrade böcker säljs vidare. Känns dumt, dock, åller jag med om.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Min sambo stjäl ifrån skolan