• Aniiee

Min sambo stjäl ifrån skolan

Det är inte så att böckerna är gallrade från hennes jobb då, och personalen får ta vad de vill ha? Då får de naturligtvis göra vad de vill med böckerna sedan. Jag känner ett flertal både lärare i skolor och bibliotekarier som tar med sig böcker hem när det gallras, och är det en stor gallring kan det bli mycket böcker en tid. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 20:32:59 följande:

Det är lite märkligt att hon har så många böcker som är i så pass gott skick att de kan säljas vidare. Och att etiketterna från biblioteket är kvar. 

Jag har jobbat på bibliotek, och det var inte tillåtet att tjäna pengar på böcker som har tagits bort. Och det borde vara samma med skolan. I dessa tider med ständiga besparingar så säljs allt vidare för att få in lite pengar.

Stora svarta lappar klistrades över etiketterna, och även en stor stämpel på flera ställen. 

Rent juridiskt tvivlar jag på att någon kan förbjuda att gallrade böcker säljs vidare. Känns dumt, dock, åller jag med om.
  • Aniiee
    Anonym (Inger) skrev 2025-01-30 21:02:14 följande:
    Ändring: Det beror nog på att skolan och biblioteket själva vill få in pengar eftersom de har köpt böckerna. Då ska inte privatpersoner kunna tjäna pengar på dessa. 
    Då får organisationerna sälja böckerna, inte skänka bort dem. När någon annan väl äger böckerna får denne göra vad som helst med dem, även sälja. Men igen, det är juridiken....
Svar på tråden Min sambo stjäl ifrån skolan