• Anonym (L)

Pojknamn till namnet Astrid

Har en dotter på två år som heter Astrid. Vi väntar nu en pojke till sommaren och behöver hjälp med pojknamn som passar bra/klingar bra med namnet Astrid (behöver ej börja på samma bokstav).

Vad tycker ni om namnen Alfred och August? Passar något av dessa namn bättre med Astrid? Förknippar ni namnen med något? Vilket av dessa namn föredrar ni? vill gärna höra både positiva och negativa åsikter.

Kom gärna även med fler förslag på pojknamn. Tack!

• Svar på tråden Pojknamn till namnet Astrid
  • Hjelm

Holger var min första tanke.

• Anonym (W)

Astrid då tänker jag direkt på Astrid Lindgren och Alfred är ju med i Emil, skriven av Astrid Lindgren. Hade jag stött på ett syskonpar som hette Astrid & Alfred hade jag direkt tänkt att föräldrarna medvetet hade Astrid Lindgren-tema på barnens namn. Vill man det så väljer man det, om inte bör man ta något annat. 

För övrigt tycker jag Astrid & Alfred är för lika. Båda börjar på A, slutar på D, är tvåstaviga och har 6 bokstäver varav den fjärde bokstaven är R.

Alla gamla svenska namn funkar ihop med Astrid.

• trollhona
    Anonym (L) skrev 2025-01-30 21:26:17 följande:
    Pojknamn till namnet Astrid

Har en dotter på två år som heter Astrid. Vi väntar nu en pojke till sommaren och behöver hjälp med pojknamn som passar bra/klingar bra med namnet Astrid (behöver ej börja på samma bokstav).

Vad tycker ni om namnen Alfred och August? Passar något av dessa namn bättre med Astrid? Förknippar ni namnen med något? Vilket av dessa namn föredrar ni? vill gärna höra både positiva och negativa åsikter.

Kom gärna även med fler förslag på pojknamn. Tack!

Namnen är fina, av de två ni föreslagit tänker jag att Alfred klingar bäst med Astrid, men det är inget fel med något annat häller. Tror att de flesta äldre namn låter fint ihop.

Några förslag:
    Tord
    Oskar
    Helmer
    Birger
    Stig
    Ivar
    Staffan
    Tore
    Kurt
    Ossian
  • Ceciliaab

Alla namnen är jättefina, men tror också Astrid och Alfred nästan blir för lika. Så August skulle jag valt.

Andra namn jag tänker kan passa med Astrid:
    Hjalmar
    Holger 
    Algot
    Valdemar 
    Tage 

• Anonym (Emma)

Anton
    Arvid
    Axel

Oscar
    Oliver
    Elias
    Erik
    Emil

• Anonym (Många)

Funkar det att barnen har samma initial så kör på det! Vet syskonskaran på 5 som har samma initial, men det var svettigt att hitta till de två sista. 

Annars funkar ju Astrid till många äldre namn allt ifrån Bengt och Sven till Ivar och Hjalmar. Men även mer populära idag som Isak  Leo och Oliver funkar ju. 

Astrid är idag ett ganska tidlöstnamn som funkar till mycket. 

Men August av era två gillade jag näst. 

• Anonym (Bolla)

Danskans Aster eller Asger skulle vara fint.

Svar på tråden Pojknamn till namnet Astrid