• Anonym (Anna)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Jag gick till en psykolog en gång som var väldigt fördomsfull. Hon hade fel i det mesta. Min ptsd blev misstänkt autism t.ex. Så man kan råka ut för inkompetenta vårdutövare. Men du har rätt till en second opinion.

Har du lust att berätta vilken diagnos det handlar om? Neuropsykiatrisk?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:20:57 följande:
    Ber jag om att få byta då kommer hon få det till att det är typiskt tecken på typ borderline, att man inte kommer överens med läkaren och vill byta? så då bekräftar jag bara hennes tes 🤦?♀️
    Byter du så spelar det ingen roll vad hon tycker!

Hon kommer inte anteckna i journalen att du bytt och att det är ett tecken på borderline. Det är din egen oro, släpp det och tänk inte på henne. 

Sen är borderline en slaskdiagnos. Om kvinnor och män har samma beteende och symtom så får killar en annan eller ingen diagnos, medan beteendet ses som sjukt hos kvinnor och de får oftare denna diagnos. 

Om man lever i en relation med någon som utsätter en för psykisk misshandel där man gång på gång triggas tex , så riskerar man bli felaktigt diagnosticerad med borderline innan man inser att ens beteende är svar på en skadlig miljö.
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med