Inlägg från: Anonym (Utredning?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utredning?)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Hur har utredningen gjorts då? Hur lång tid har det tagit? 

För mig tog det 15 år att godkänna en diagnos? innan saknade jag självinsikt och tyckte bara att jag var charmig. Ingen annan än jag själv höll med. 

• Anonym (Utredning?)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:01:59 följande:

Hon satte Gad och bidiagnos borderline. 

kam verkligen inte känns igen alla i den 😂
    aldrig själv skadat, aldrig varit suicidal, har inga problem i relationer eller att funka med andra människor, tvärtom snarare, att jag skulle pendla i humöret som är ett av kriterierna stämmer öht, har inte en rädsla för att bli övergiven heller, aldrig använt droger eller har problem med starka känslor. Däremot gick jag in i väggen för länge sen och det utlöste en stressreaktion som i sin tur gjorde att jag fick väldigt mycket ångest. Och det tog hårt på min hjärna. 

borderline är väl en diagnos som sätts emellanåt väldigt lättvindigt. Autism låter ju nästan mer rimligt i sådana fall. Så det skulle behövas en rejäl utredning. 
  • Anonym (Utredning?)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:25:57 följande:
    Vad är mina tecken på autism, i mitt fall?
    Behöver inte vara det. Men det är vanligt med utmattningssyndrom och ångest vid autism. Svårigheter att sortera intryck kan också vara ett sådant tecken. Inom ADHD kan detta vara ett resultat. Handlar ju om att man kämpar så tills man slutligen går sönder och så blir man utbränd. Sedan behöver det absolut inte vara så. Men skulle ju tippa mer på något sådant än borderline iaf. Men jag är inte läkare 
  • Anonym (Utredning?)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:32:38 följande:

Ja, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem! 

jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?

Rätt vanligt att flickor inte upptäcks. Väldigt många kvinnor som klarat av skolan och även universitetet men som har ett kaos utöver det. Kampen om vardagssaker, prioritera, komma ihåg eller vilja svårigheter man nu har. Det är vanligt med ångest då och utbrändhet. Sedan är jag ingen läkare och kan absolut inte sätta diagnos på folk. Men som någon annan också sa borderline är en slaskdiagnos. Däremot finns det som en familj av diagnoser som överlappar. Typ autism, ADHD och borderline, bipolär sjukdom brukar räknas som liknande symtom. 
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med