Inlägg från: Anonym (Livia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livia)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 21:46:51 följande:

Pga av ångest och utmattningssyndrom. 

Och vad satte psykiatrikern för diagnoser?
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-30 21:49:13 följande:

Jag gick till en psykolog en gång som var väldigt fördomsfull. Hon hade fel i det mesta. Min ptsd blev misstänkt autism t.ex. Så man kan råka ut för inkompetenta vårdutövare. Men du har rätt till en second opinion.

Har du lust att berätta vilken diagnos det handlar om? Neuropsykiatrisk?

Trauma och autism kan se förvillande lika ut (många har blivit feldiagnosticerade på det omvända hållet), så så länge det inte gick längre än till en misstanke tycker jag inte att det är så konstigt. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-30 22:32:38 följande:

Ja, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem! 

jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?

Väldigt fördomsfullt av dem! Många människor med odiagnosticerad adhd hittar sina egna strategier (som inte sällan innebär att bränna ljuset i båda ändar, så att de förr eller senare går in i väggen) och tar sig igenom skolan med bra betyg.

Jag säger inte att du definitivt har adhd, men utesluter man det av den anledningen så har man helt klart en kompetenslucka.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:12:26 följande:
    Märkligt att dom avfärdar adhd då. Tänkte att dom vet väl vad dom gör men men? 
    Det där med hur kvinnor med npf ofta fungerar är det tyvärr rätt många som fortfarande inte har särskilt bra koll på. Det är dock ett område där forskningen gått framåt med stormsteg på senare år.

Mitt tips är att själv googla efter information om kvinnor med adhd. Man kan hitta rätt mycket artiklar, föreläsningar, youtubekanaler m.m.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:30:47 följande:

Som någon skrev ovan, dom har ju 5 års ut old ing så dom vet väl vad dom gör. Orkar ärligt talat inte gräva idet. 

så länge jag står på antidepressiva så fungerar jag i vardagen. 

Jag har tjugo års erfarenhet i mitt yrke men lär mig fortfarande ständigt nya saker. Det finns så otroligt mycket kunskap i världen att ingen kan lära sig allt, ens inom sin egen lilla nisch.

Men jag förstår att du inte orkar. Det borde inte vara ditt jobb utan psykiatrikerns.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Aco) skrev 2025-01-31 12:04:53 följande:
    Nej, Jag skriver att det är helt fel att inte fråga om självmordstankar. Du verkar kränkt över att ha fått frågan, men att ställa den frågan är oerhört viktigt.
    Fast borde de inte fråga om man tänker på självmord innan de frågar hur man tänker på självmord?

Jag skulle själv ha blivit rätt förvirrad av frågan som TS fick. Jag skulle undrat om läkaren dragit förhastade slutsatser, blandat ihop mig med en annan patient eller om hen försökte manipulera mig till att "erkänna" att jag hade självmordstankar. Inget av det är särskilt förtroendeingivande. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 14:25:37 följande:

Sen föreslog hon att jag skulle testa att gå på något aktivitets-stålle för att ha något att göra om dagarna. Jag förklarade att jag tror inte det är ett ställe för mig att vara på då jag känner mig helt fel-placerad på ett sånt ställe. Jag mår inte alls bra av att vara bland andra människor som är sjuka inom psykisk ohälsa. Det får mig bara att känna mig ännu sjukare. Den miljön passar inte riktigt mig. Men ok, jag tänkte jag ger det en chans, och lyssnar på henne som är överläkare och tydligen ska veta vad som är bäst. Själv föreslog jag att jag kanske kan gå och hälsa på på jobbet, börja med det. Men då menade hon på att jag tänker allt eller inget, att jag var väldigt svartvit i mitt tänk - att jag inte ville gå på daglig aktivitet men att hälsa på på jobbet. ok. 

sagt, och gjort! Jag gick dit, till den dagliga verksamheten.  Och det var precis som jag misstänkte. Inget ställe för mig. Folk som gick dit trodde jag var en ny bland personalen 😳🙈😄 Flera trodde jag hade börjat jobba där 🤣
    Mådde verkligen inget bra av att gå dit - folk som pratade om missbruk, självmord, sjukersättning osv..ärligt så kände jag att det inte var en miljö för mig. Det var nån som ville frälsa mig, och en annan berättade att hon hade vandrade pinnar som husdjur? jag kände mig helt lost av att hänga där. 
    stod ut i 3 veckor sen fick jag nog! 

så jag började hälsa på på jobbet. Och det var ju absolut helt rätt! 

Det verkar som att personkemin mellan er två verkligen inte funkar. Hon förstår inte dig och du förstår inte henne. 

Jag tror att du skulle ha enormt mycket att vinna på att byta läkare. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 14:46:19 följande:
    Jag sa till henne att det känns som hon inte förstår mig. Så menade hon på att det ör vanligt att känna sig missförstådd vid personlighetsstörning 😳🤦?♀️
    Brukar du känna dig missförstådd av andra än den här psykiatern?
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 15:20:29 följande:

Nä, aldrig! 🤷?♀️

Det är ju verkligen läge att be om en annan läkare. Hon verkar ju inte kunna hjälpa dig alls, eller?

Om du behöver motivera läkarbytet så säg att ni är en dålig matchning och har svårt att förstå varandra. D.v.s. gör det till att det handlar om kombinationen av er två. Då slipper du det jobbiga med att kritisera henne personligen.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 16:10:01 följande:

Grejen är att min sjukskrivning snart går ut och jag egentligen inte behöver en läkare längre. Min medicinering hjälper mig och det räcker med att jag får mina recept bara så klarar jag mig. 

Undrade mest om själva diagnosen-sättningen. Att hon dels satt den, på grunder vi har olika åsikter om samt att hon inte ens fört en dialog med mig om det då jag upptäckte det själv på 1177. 

Men men, tänker väl att det är väl
    ingen idé att tjafsa om det utan för försöka släppa det. Tids nog kanske jag kan leva med att hon valt att sättacden diagnosen fast att jag inte håller med. Finns väl värre problem antar jag 🙂

Då förstår jag om du låter det vara som det är. Man får välja sina strider. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (M) skrev 2025-02-01 00:03:08 följande:
    Ja, jag sa ju att du hade bytt yrke. Forskare nu också. Jaja, undrar vad det blir imorgon.  
    Det ena utesluter inte det andra.

För att forska behöver man först utbilda sig inom ämnet man ska forska på. Ska man forska inom psykiatri så är det en bra utgångspunkt att vara psykiater.

slf.se/rad-och-stod/forskning-och-innovation/forska-som-lakare/
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med