• Anonym (Johu)

Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med

Gå till en psykiater till och be om ett andra utlåtande. Det blir fel ibland. Även läkare är mäniskor. 

• Anonym (Johu)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 07:12:26 följande:
    Märkligt att dom avfärdar adhd då. Tänkte att dom vet väl vad dom gör men men? 

Symptomen på adhd ser i många fall olika ut hos kvinnor och män. Under lång tid baserades diagnoskriterierna enbart på de symptom män har och fortfarande är kunskapsluckorna ganska stora i tex vården och skolan om flickor och kvinnor med adhd. 

Attention har bra föreläsningar på YouTube med Lotta Borg Skoglund. Du kan lyssna och se om du känner igen dig i det hon beskriver. 

• Anonym (Johu)
    Anonym (?) skrev 2025-01-31 19:21:34 följande:
    Jobbar själv inom vården och det är väl knappast inte ovanligt, även om det inte sker på daglig basis, att psykiater ifrågasätter/ändrar diagnos. Ditt inlägg känns rätt oempatiskt och går i hand med de mer kallt lagda kvinnliga psykiater jag jobbat med som öppet föraktar ex EIPS-patienter. 
    Förlåt OT, men du har alltså jobbat med sådana läkare? Jag har patienterfarenhet (som anhörig) av en sån. Har du någon erfarenhet av vad som får dem att välja yrket? Personen vi träffade har gjort fler personer illa och man undrar ju varför de gör så. (Hon jobbar vad jag vet inte längre i vården.) Jag är ju lekman, men uppfattade henne som känslomässigt störd. Kall och ibland rent elak mot både patienten och mig som anhörig. 
  • Anonym (Johu)
    Anonym (?) skrev 2025-01-31 20:57:42 följande:
    Just den jag jobbade närmst som hade detta beteende var nog en person som valde yrket pga hög status. Var lagd åt det kalla hållet, kändes inte alls empatisk så kändes mest som att personens personlighet gjorde hon betedde sig som hon gjorde mot patienterna och även kollegor ibland. Var flera som reagerade på beteendet. Gissar kvinnlig psykopat, kanske inte fullblodig men nära. 
    Tack för svar! Jag hoppas verkligen att vi pratar om samma person, så att det inte finns fler! 
  • Anonym (Johu)
    Anonym (Sister) skrev 2025-01-31 21:28:20 följande:
    Det var väl 2 psykiatriker på ett sjukhus som nyligen blev avstängda pga sådant beteende. Där patienter spelat in deras samtal.
    Oj, det hade jag missat! Gräsligt. Psykiatern jag pratar om blev kritiserad av IVO för bland annat bemötande men också undermåligt arbete generellt. Och har som sagt inte heller jobbet kvar. 
  • Anonym (Johu)
    Anonym (Hurså) skrev 2025-01-31 21:32:37 följande:

Det verkar som om det här med empatisk förmåga hos läkare diskuteras av några här.

Om jag vore patient skulle jag inte vilja få en empatisk doktor. 
    Jag vill ha en kompetent läkare som inte ställer diagnos utefter vad jag som patient önskar.  

Man kan tolka ordet oempatisk lite olika. Den läkare jag pratar om fick inte kritik för att hon lät bli att gulla med patienten utan för att ha varit direkt elak och otrevlig mot både patienten och mig som anhörig. Upprepade gånger. 
  • Anonym (Johu)
    Anonym (Hurså) skrev 2025-01-31 22:04:12 följande:
    Empati handlar om att kunna sätta sig in i en annan människas situation.

Att utrycka sig olämpligt är något helt annat
    Du missförstod sammanhanget, tror jag. Men det var en väldigt OT grej så det är inte hela världen. Jag ska inte spamma tråden mer nu. :)
Svar på tråden Psykiatriker som ställer diagnos man inte håller med