-
Vad är mina tecken på autism, i mitt fall?Anonym (Utredning?) skrev 2025-01-30 22:23:40 följande:borderline är väl en diagnos som sätts emellanåt väldigt lättvindigt. Autism låter ju nästan mer rimligt i sådana fall. Så det skulle behövas en rejäl utredning. -
Den stör jag mig nåt fruktansvärt när hon frågar mig: vad har du för tankar om självmord? jag blev heeelt paff!! Aldrig nämnt något om att jag skulle vara suicidal! Däremot var jag där och då helt desperat för jag mådde så dåligt av medicinen? men absolut inga tankar på att ta mitt liv!
detts i sin tur gör ju att man började fundera.. vad menar hon egentlige ? Borde jag ha såna tankar? Helt galet! Då man aldrig haft såna intentionen och hon liksom nästan vill plantera in den typen av tänk..
-
Anonym (Utredning?) skrev 2025-01-30 22:29:26 följande:Behöver inte vara det. Men det är vanligt med utmattningssyndrom och ångest vid autism. Svårigheter att sortera intryck kan också vara ett sådant tecken. Inom ADHD kan detta vara ett resultat. Handlar ju om att man kämpar så tills man slutligen går sönder och så blir man utbränd. Sedan behöver det absolut inte vara så. Men skulle ju tippa mer på något sådant än borderline iaf. Men jag är inte läkareJa, jag har själv vart inne på att jag kanske har odiagnos ADHD .. det var ju inne på tidigt men det negligerade dom direkt pga att jag klarat skolan utan problem!
jag läste en del om ADHD och kände att mkt stämde in men samtidigt kände jag att den tyoen av medicin kan ge ångest och då tänkte jag att det kanske inte är något för mig? då jag helt klart känner att mitt huvud måste ta medicin för att funka. Men som sagt, dom avfärdade adhd typ direkt?
-
Anonym (Aco) skrev 2025-01-30 22:32:26 följande:Självmordstankar är något som alltid tas upp vid psykisk ohälsa.Jo absolut, det är jag med på!
men jag hade en annan läkare innan som jag hade kontakt med men som slutade. Och jag och han har aldrig diskuterat det då det aldrig behövts eftersom jag aldrig visat sådana tendenser.
-
vill ju varken ha ADHD eller borderline som diagnoser men ADHD kan jag ju åtminstone känna igen mig i. Borderline däremot känns helt främmande.
-
Det känns ju bara som du vill bekräfta läkarens diagnos. Spelar ju ingen roll vad jag säger. Helt fine med mig.Anonym (Aco) skrev 2025-01-30 22:39:05 följande:Fast då gjorde han fel. Det är jätteviktigt att ta upp det. Dessutom behöver man inte "visa tendenser". Folk kan verka hur glada som helst och ändå gå runt med självmordstankar. -
Märkligt att dom avfärdar adhd då. Tänkte att dom vet väl vad dom gör men men?Anonym (Livia) skrev 2025-01-31 07:09:19 följande:Väldigt fördomsfullt av dem! Många människor med odiagnosticerad adhd hittar sina egna strategier (som inte sällan innebär att bränna ljuset i båda ändar, så att de förr eller senare går in i väggen) och tar sig igenom skolan med bra betyg.
Jag säger inte att du definitivt har adhd, men utesluter man det av den anledningen så har man helt klart en kompetenslucka. -
Som någon skrev ovan, dom har ju 5 års ut old ing så dom vet väl vad dom gör. Orkar ärligt talat inte gräva idet.
så länge jag står på antidepressiva så fungerar jag i vardagen.
-
Helt ärligt så känns det ju som om dom i vården ser att man har en sån diagnos så blir man sämre behandladAnonym (Toker) skrev 2025-01-31 07:34:49 följande:Varför bry sig om det står en diagnos? Hur ofta har det betydelse i praktiken?
-
När jag frågade henne så tyckte hon det vara bättre att det stod så på intyget ifall Fk skulle krångla? sa hon Första gången jag tog upp det. Har aldrig haft problem med Försäkringskassan ens.Lönnsirap skrev 2025-01-31 10:54:56 följande:Självklart får man, och bör vara skeptisk till olika diagnoser OM de känns helt fel. Speciellt om sättet de sattes på var slarvigt och utan speciellt mycket underlag.
Detta är dock inte samma sak som att lägga tid och energi på att få rätt, utan känner du att det just nu fungerar behöver du väl inte bry dig så mycket.
Läkare ÄR olika bra, och personligen tycker jag det säger något om någons kompetens, när den byter ut utmattningssyndrom mot borderline. Av vilket syfte? Erbjöds något speciellt, eller varför?