• Anonym (.)

Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf

Jag skall äntligen träffa en psykolog. För en utredning för autism/ADHD/NPF.

Jag har länge haft misstanke om ADHD och autism. Jag skall äntligen utredas.

Jag vet ingenting i förväg. Är det någon som kan förklara vad som kommer ske?

Jag är rädd för att när det kommer till frågan: ''Berätta om ditt liv'', så kommer jag få ''Blackout'' och inte ''veta någonting'' om mitt liv.

• Svar på tråden Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf
  • Anonym (Skriv)

Jag har inte genomgått någon utredning själv (men funderar på det). Jag tänker att om du tror att du kommer att få blackout och inte veta vad du ska säga så kan det vara bra att ha förberett svaret i skrift. Då kan du använda det som stöd eller, i värsta fall, bara räcka över det så att de får läsa.

• Anonym (J)

Pratade bara med en psykolog och läkare, sen var det klart. Väntade i 3 år på utredning. Hade inget av det trots att vissa var övertygade om det innan och vissa inte. Däremot hade jag haft pandas och den idén gav jag själv. 

• Anonym (Toker)

Kan ju bara berätta vad jag fick göra.

Samtal med lite olika människor som är tokigare än vad jag är där jag fick berätta om mitt liv och svara på frågor.

Fick leka olika sociala lekar. Göra minnestest. Intelligenstest. Samt så mätte de faktiskt olika förhållanden mellan fingrar/underarmar eller vad det var, det var mest för skojs skull uppfattade jag det som.

Sen ett samtal där man får diagnosen. Sen skickas man till habiliteringen. Där jag skrev ut mig ganska snabbt. Sen inget mer.

Fick diagnosen asperger/högfungerande autism.

Det här var typ 2013 har jag för mig.

• Anonym (J)
    Anonym (Skriv) skrev 2025-01-31 09:16:33 följande:

Jag har inte genomgått någon utredning själv (men funderar på det). Jag tänker att om du tror att du kommer att få blackout och inte veta vad du ska säga så kan det vara bra att ha förberett svaret i skrift. Då kan du använda det som stöd eller, i värsta fall, bara räcka över det så att de får läsa.

Kan ju vara svårt att veta vad de ska säga i förväg bara tyvärr. Sedan tror jag att de kanske vill se hur han/hon beter sig när han/hon pratar och förklarar saker med. Ögonkontakt och allt det där. Det är ju inte bara vad man säger.
  • Anonym (möja)
    Anonym (.) skrev 2025-01-31 09:13:40 följande:
    Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf

Jag skall äntligen träffa en psykolog. För en utredning för autism/ADHD/NPF.

Jag har länge haft misstanke om ADHD och autism. Jag skall äntligen utredas.

Jag vet ingenting i förväg. Är det någon som kan förklara vad som kommer ske?

Jag är rädd för att när det kommer till frågan: ''Berätta om ditt liv'', så kommer jag få ''Blackout'' och inte ''veta någonting'' om mitt liv.

För att ställa just de diagnoserna så gör man en hel del tester, alltså strukturerade tester där man fyller i svar på specifika frågor.

Sen tillkommer säkert en massa frågor om hur sitt liv varit, med fokus på situationer som kanske tyder på att du har svårigheter inom NPF. Även där är det nog lite riktade frågor, i synnerhet om du har svårt att redogöra för det i stort. 

Om du vill så kan du ju förbereda dig genom att tänka igenom innan vad du skulle kunna berätta om. Både allmänt, som familjesituation, skolgång osv men även specifikt som hur det fungerande socialt, om du hade specifika svårigheter inom nåt område.

Utredaren är säkert också van att ställa frågorna på ett sätt som gör det möjligt för dig att svara. 
  • Anonym (Klas)

Jag utgår nu från hur mitt barns npf-utredning har sett ut hittills (inte klar än). De kommer med stor sannolikhet ställa frågor om hur ditt liv hittills har sett ut. Om du har möjlighet kan du fråga dina föräldrar i förväg om de såg att du skilde dig från andra barn när du var liten. Lekte du vanliga lekar och använde leksaker på vanligt sätt? Lärde du dig cykla, slå kullerbyttor och simma i vanlig ålder? När fick du dina första kompisar? Såg du dem i ögonen och pratade vanligt, alltså att man turas om att säga saker till varandra? Skriv ner det de svarar. 

Det kan hända att de frågar om du upplevt trauman såsom våld, olyckor eller sjukhusvistelser, eller om närstående drabbats av sånt. 

Jag hade också skrivit ner i förväg om det är något särskilt som du vill berätta för dem, tex saker som är svåra för dig men som du upplever att de flesta andra inte har svårt för. Men också sånt du upplever att du är ovanligt bra på. Mitt barn är tex väldigt bra på att träna på saker hon är intresserad av. Hon blir skitduktig på grund av outtröttligheten. 

Mitt barn kommer att träffa psykolog och psykiater vid olika tillfällen. De kommer att prata och hon kommer också att få fylla i formulär och göra tester. En kompis barn fick göra IQ-test. 

På det första mötet bör du få information om upplägget för utredningen, vilka moment som ska göras och när och var. Mycket kommer nog att klarna när du har varit där. 

• Anonym (Skriv)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 09:21:04 följande:
    Kan ju vara svårt att veta vad de ska säga i förväg bara tyvärr. Sedan tror jag att de kanske vill se hur han/hon beter sig när han/hon pratar och förklarar saker med. Ögonkontakt och allt det där. Det är ju inte bara vad man säger.
    Såklart att det är fler bitar som ska med. Men min erfarenhet är att det är när man får utrymme att berätta fritt som det är som störst risk att man inte kommer ihåg sådant man hade velat säga.

Man behöver inte heller veta exakt vilka frågor man ska få, även om det inte skadar att vara förberedd på den punkten också. Att ha skrivit ner sånt man känner att man vill få sagt kan vara till hjälp oavsett.
  • Anonym (J)
    Anonym (möja) skrev 2025-01-31 09:36:41 följande:
    För att ställa just de diagnoserna så gör man en hel del tester, alltså strukturerade tester där man fyller i svar på specifika frågor.

Sen tillkommer säkert en massa frågor om hur sitt liv varit, med fokus på situationer som kanske tyder på att du har svårigheter inom NPF. Även där är det nog lite riktade frågor, i synnerhet om du har svårt att redogöra för det i stort. 

Om du vill så kan du ju förbereda dig genom att tänka igenom innan vad du skulle kunna berätta om. Både allmänt, som familjesituation, skolgång osv men även specifikt som hur det fungerande socialt, om du hade specifika svårigheter inom nåt område.

Utredaren är säkert också van att ställa frågorna på ett sätt som gör det möjligt för dig att svara. 
    Okej, det fick inte jag göra. Fick fylla i en massa papper, sitta med en psykolog som ställde massa frågor osv. 

Gjorde ändå en stor utredning. Där man kollade både ADHD, autism, personlighetsstörningar osv 
  • Anonym (J)

Fast det kanske är det du menar. Men vissa pratar om koncentrationstest osv. Det menar jag att jag inte fick göra. Kanske är det olika. 

Men om man skriver ner svar på frågor i förväg så blir det ju att ts läser istället för att prata med personen. Blir ju svårt för dem då att bedöma om de ska kolla henne/honom även i hur man berättar och hur man beter sig. 

• Anonym (möja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 09:42:13 följande:
    Okej, det fick inte jag göra. Fick fylla i en massa papper, sitta med en psykolog som ställde massa frågor osv. 

Gjorde ändå en stor utredning. Där man kollade både ADHD, autism, personlighetsstörningar osv 
    Fylla i en massa papper är väl just dessa tester? 

Men om det var ett bredare fokus så gjorde man kanske inte alla tester inom alla områden. Det är ju detta som blir lite faran med dessa diagnoser, om de inte görs på liknande sätt så kan man inte säga exakt vad som är diagnosen. 
Svar på tråden Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf