• Anonym (APT)

Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?

Barnen förskola har alltid haft APT på eftermiddagen. För oss, som hämtar vid fyra, innebär det att vi fått hämta en kvart tidigare. Nu har det bytt till morgon-APT, med start snart. Det innebär att vi inte kommer att kunna lämna barnen förrän 09.20. Lägg till restid och många kommer inte att vara på arbetet förrän efter klockan tio.

Jag försöker att vara öppensinnad till förändringen, även om det är stressande. Min arbetsplats har som policy att ha möten mellan klockan 09 och 15, för att vara föräldravänlig och eftermiddags-APT känns spontant som att det påverkar verksamheten minst.

Men, ni som haft senare lämning på grund av APT, hur funkar det? Är det till och med bättre än att hämta lite tidigare?

• Svar på tråden Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?
  • Anonym (APT)
    Anonym (Ki) skrev 2025-01-31 10:06:54 följande:

Låter konstigt. Kommunen är väl skyldiga att erbjuda barnomsorg? Är det en liten förskola? Vår förskola stängde aldrig för APT. Personal från andra avdelningar täckte upp. De gjorde ofta så, så barnen var bekanta med all personal och det funkade bra. 

Privat förskola. Hela förskolan har APT samtidigt. Så gör även de kommunala hos oss. 
  • Anonym (APT)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-01-31 10:23:53 följande:
    Vilken kommun är det?
    Stockholm. 
  • Anonym (APT)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-31 10:30:12 följande:

Det där låter jättekonstigt. Får man ens göra så? I vår kommun skulle det inte vara tillåtet. Inte för privata heller. 

Vad har förskolan gett för anledning till att lägga APT:t på morgonen? 

De vill testa om det är bättre, säger de. Spontant känns det som att det möjligen blir bättre för dem, men inte för barn och föräldrar. Och det är väl ändå inte personalen som verksamheten finns till för?
  • Anonym (APT)
    Anonym (ZIa) skrev 2025-01-31 10:26:44 följande:

Spontant så känns det som att det är en tid som är svårare för föräldrarna (eller alla i samhället egentligen) att täcka upp för.
    Man kanske har barn på skola, annan förskola, man kanske inte själv kan glida in 0945. Medan mot slutet av dagen är det oftast, inte alltid men oftast, lättare att gå ifrån just som du skriver att man håller möten 9-15 av hänsyn till att alla inte arbetar heltid.

MEN detta gäller förstås då även förskolans personal. Alla där kanske inte heller är jättesugna på att ha APT under eftermiddagen pga de också i sin tur kan ha gått ner i tid.

Det är en avvägning. Man får väl acceptera att de testar och sen hoppas att de utvärderar?
    Är det ett kooperativ och man är en tight grupp föräldrar kanske det går att föräldrar från familj 1-5 tar ansvar för barnen 820-920 så att mötet kan bli av och barnen får omsorg utomhus eller i en avgränsad del av lokalerna? Och sen får familj 6-10 ta nästa omgång?

Inget kooperativ och verkligen ingen tight grupp. Jag har svårt att se att förskolan skulle tillåta att barn och föräldrar uppehöll sig i lokalerna när de har möte och diskuterar verksamheten och arbetsmiljön. Jag jobbar själv i kommunal verksamhet och skulle aldrig tillåta att utomstående kunde höra våra APT-möten. 
  • Anonym (APT)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-01-31 11:01:57 följande:
    Detta gäller Stockholms kommun, alla förskolor. 
    Så är det säkert, men jag är inte intresserad av att lämna mitt barn med okänd personal, eller på annan förskola. Frågan var om någon har erfarenhet av APT på morgonen. Funkar det bättre än eftermiddagen, även om eftermiddag spontant låter mindre påverkande för föräldrar.
  • Anonym (APT)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 11:27:22 följande:
    Nej, alla kommunala förskolor i Stockholm gör inte så. 

Jag har samma som dig, kärntid mellan 9-15 och i övrigt flextid. Men när förskolan har jaft morgon apt (se startade med det redan förra året) så har det aldrig varit några problem för min chef. Jag ger bara besked att ex onsdag 12 februari jobbar jag hemma och kommer efter kl 10, pga morgon apt på förskolan. Då planeras inga möten som jag måste vara med på. 

Planerad det i god tid och föräldrarna får red APT det i god tid så är det oftast inga problem. De föräldrar so  kan få problem är de som har mer styrda arbetstider och inte kan jobba hemifrån eller komma sent, de får ta ledigt. 
    Det låter ändå positivt. Jag har tyvärr en del åtaganden som min närmaste chef inte är delaktig i, men det får ju lösa sig när det sammanfaller.
  • Anonym (APT)
    Anonym (Hejaheja) skrev 2025-01-31 11:57:13 följande:

Heja Stockholm!
    Självfallet får förskolor stänga tidigare eller öppna senare pga APT. Det är en gång i månaden. En gång då VH måste lösa det. Blir så trött på detta att förskolan ska anses som "24/7" verksamhet av många VH. Gilla läget. 

Man ser så klart olika på saker och ting. Jag jobbar själv inom kommunal verksamhet och vi får hålla vår verksamhet öppen när våra invånare behöver oss. Det är för dessa vi finns till, inte för vår egen skull. Det är klart att det hade varit praktiskt att hålla verksamheten öppen efter det schema som passar oss bäst, men riktigt så fungerar det ju inte.
  • Anonym (APT)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 17:29:27 följande:
    Så förskoleverksamheten personal ska inte få möjlighet till fortbildning, personalmöte, planering av verksamheten etc? 

Då kan vi lika gärna lägga ner förskoleverksamheten. 
    Jag tycker förvisso att också förskolan ska kunna ha planeringsdagar och APT, men att detta ska förläggas så att det stör verksamheten så lite som möjligt. Istället för att ha stängt tre dagar efter skolans studiedag (sant exempel från oss), kanske man kan stänga samma dag. Man kanske inte heller behöver hålla stängt veckan efter lov, när många föräldrar redan varit lediga. Det går ju att tänka till.
  • Anonym (APT)
    Anonym (S) skrev 2025-02-01 10:35:41 följande:
    Och när tänker du att det är lämpligt att ha planeringsdagar på förskolan?

Runt jul, sommar och kring skolans lov är det ofta många i personalen som själva vill vara lediga och det är ju även då det stör verksamheten minst att ta ut semester.
    Planeringsdagar fyller ju ofta som syfte att planera inför uppstart på höst och vårtermin. 

Så när tänker du att det är bäst att lägga dessa dagar, så att de både fyller sin funktion och stör minst?
    Läste du inlägget innan du svarade på det? Varför lägger man planeringsdag samma vecka som skolan redan haft stängt? Varför inte samma dag? Varför lägger man stängd dag veckan innan eller efter ett lov, då flera redan är lediga?
  • Anonym (APT)
    Anonym (S) skrev 2025-02-01 10:48:27 följande:
    Du kan inte tänka att även förskolepersonal  har barn och är lediga på loven? 
    När ska de vara lediga och ha semester tänker du?
    Vad har det med saken att göra? Innebär det att planeringsdag måste ligga torsdagen efter lovet? Den kan väl ligga tre veckor efter? Hur menar du att det påverkar förskolepersonalens möjligheter att vara lediga på lov?
  • Anonym (APT)
    Anonym (S) skrev 2025-02-01 11:06:06 följande:
    Och du läste inte mitt första inlägg så noga där jag ju tog upp orsaken...

Uppstart sker i början av terminer, i början av vårterminen sker ju även utvärdering som är en viktig del i det lagstadgade SKA-arbetet.
    3 veckor in då är ju verksamheterna redan igång.
    Att sätta sig och planera då blir ganska bakvänt...

På många förskolor finns det möjligt att få barnomsorg  dessa dagar om det inte går att ta ledigt.

Personligen tyckte jag att det var perfekt att de hade ledigt just kring jullov och sommarliv istället för mitt i terminer. Det störde verksamheten mindre och jag sparade föräldradagar för att kunna vara ledig.  Så hur man upplever det är nog väldigt olika...

Jag tror att få föredrar att behöva vara lediga igen torsdag eller fredag veckan efter lovet. Att göra som skolan, och stänga för planering måndag efter lov, eller fredag innan, är en annan sak. 

Men jag är glad att du till slut förstod vad jag menade. 

Svar på tråden Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?