Inlägg från: Anonym (omra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omra)

Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?

Anonym (Ki) skrev 2025-01-31 10:06:54 följande:

Låter konstigt. Kommunen är väl skyldiga att erbjuda barnomsorg? Är det en liten förskola? Vår förskola stängde aldrig för APT. Personal från andra avdelningar täckte upp. De gjorde ofta så, så barnen var bekanta med all personal och det funkade bra. 

När mina barn gick på förskola så stängde de för APT en gång i månaden, och man fick hämta tidigt.

De ordnade omsorg för dem som behövde, men på ett sätt som skulle bli så besvärligt att ingen orkade utnyttja det eller inte ville utsätta sitt barn för det, typ på en främmande förskola i ett helt annat område.
  • Anonym (omra)
    Anonym (Hejaheja) skrev 2025-01-31 11:57:13 följande:

Heja Stockholm!
    Självfallet får förskolor stänga tidigare eller öppna senare pga APT. Det är en gång i månaden. En gång då VH måste lösa det. Blir så trött på detta att förskolan ska anses som "24/7" verksamhet av många VH. Gilla läget. 

Förskolans syfte är ju att ta hand om barnen så att föräldrarna ska kunna arbeta. Så det rimmar ju inte med att stänga ner utan att erbjuda annan omsorg.

Det är inte heller en enda gång i månaden, utan en gång i månaden är det APT, sen tillkommer olika planeringsdagar och klämdagar då förskolan stänger ner och föräldrarna förväntas lösa barnomsorgen, eller erbjuds ett ohållbart alternativ. 
  • Anonym (omra)
    Anonym (ZIa) skrev 2025-01-31 14:49:16 följande:
    Förskolan är dock också sådan att den lyder under de arbetsrättsliga lagarna som reglerar bl.a. arbetsmiljö och olika typer av samverkan. Detta blir svårt (för att inte säga omöjligt) att arbeta med om man aldrig någonsin får lämna kärnverksamheten. Även medarbetare inom förskolan behöver forum för dialog och diskussion om riskbedömningar, arbetsmiljö mm. 
    Och det bör man ju kunna lösa utan att stänga ner hela verksamheten. Inte minst borde man kunna ta in vikarier. Men det är en resursfråga, och förskolan är sorgligt underfinansierad.

Så man ser det väl som enklare att skuldbelägga föräldrarna till att ha barnen hemma istället för att behöva lägga pengar på mer personal eller vikarier. 
  • Anonym (omra)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-31 14:32:49 följande:

Jag tror ingen förväntar sej att förskolan ska vara öppet dygnet runt. Här hos oss t ex är det bestämt att förskolans öppettider ska vara mån-fred 6-18. Då tycker jag att man som förälder kan förvänta sej att man ska kunna ha sina barn på förskolan inom ramen av dom tiderna. Att plötsligt bestämma sej för att ha ATP på morgonen fram till kl 9:20 och förvänta sej att föräldrarna ska lösa passningen själv är inte ok. 

Det märkliga är att det är alltid förskolan som gör såna här grejer. Plötsligt är det stängt och man får antingen lösa det själv eller skicka sitt barn till en annan random förskola där dom inte känner någon. I skolan och på fritids fungerar det inte alls så. 

Det är också så att om man vanligtvis arbetar tex 8-16 och ibland måste komma till jobbet så sent som kl 10 pga förskolan, så måste man ju jobba ikapp de timmarna en annan gång. Och då brukar förskolan inte vara lika tillmötesgående.

Det kan också vara så att tex kollektivtrafik har andra tider och turtäthet vid 9,30 jämfört med tex 07.30 som man vanligtvis reser, så man kan bli ännu senare till jobbet pga det.

I vården där jag arbetar har man stänger man aldrig ner en mottagning eller avdelning, utan man har  APT med en del av gruppen, och resten av gruppen jobbar. Det kan ju vara svårt på en liten förskola, men borde gå att lösa med vikarier på plats annars. 
  • Anonym (omra)
    Anonym (ZIa) skrev 2025-01-31 15:23:05 följande:
    Det är ingen i den här tråden som skuldbelägger föräldrar. 
    Och aldrig någonsin varit tal om att stänga ner helt. Utan det som uttrycks är ifrågasättanden. Jag har uppfattat att förskolan vill testa en grej och att de sen ska utvärdera det. I sin utvärdering kan man förutsätta att de också tar med eventuell input de fått av föräldrar, inte bara hur mötet funkat för dem. Det gör en seriös verksamhet.

Det brukar också erbjudas omsorg, om än kanske inte av kända pedagoger. Men det motsätter man sig också rutinmässigt med kommentarer som att mitt barn inte ska vistas med okända.

Men okej, om inga barn någonsin ska få tas om hand av vikarier. Då spelar det ingen roll om resurser och vikarier finns - jag vill inte att mitt barn sköts av sådana oavsett. Med den inställningen blir det svårt för en förskola att vara attraktiv arbetsgivare eftersom det då inte kommer att ske något arbete som stärker arbetsmiljön, som arbetar strategiskt med kvalitet eller liknande utan pedagogerna ska vara i kärnverksamheten alltid? 
    Eller är det tänkt att de ska uppbringa någon slags magisk energi klockan 16 när barnen börjar gå hem och sitta med det sen eftermiddag?

Då förstår jag att det är svårt att locka pedagoger. För annars måste bemanningen få vara sådan att en eller ett par personal kan gå undan och sitta med planering, uppföljning, kvalitetsarbete eller vad det nu må vara på tid som man kanske själv också skulle önska. Såsom förmiddag eller direkt efter lunch. Det blir liksom inte attraktivt. 
    Nä, ingen i tråden skuldbelägger föräldrar, det är förskolan som brukar göra det... genom att erbjuda alternativ barnomsorg på en förskola i andra änden av stan, med för barnet okänd personal.  På så sätt kan man få föräldrar ska välja bort det och slipper ordna något alternativ.

Det är ju skillnad på att ha kända vikarier och vara på sin vanliga förskola i kända lokaler. 

Förskolan är inte en attraktiv arbetsgivare på grund av åratal av höjda krav och underfinansiering. Men även där är det lättare satt ta ut det på föräldrarna och försöka förmå dem att utnyttja förskolan mindre, istället för att kräva uppåt. 

Det är exakt det sista du skriver som behövs. Inte att föräldrar ska behöva avstå omsorgen om barnen. Eller att barnen ska skjutsas runt i kommunen för att man inte har råd att ta in vikarier eller ha en rimlig bemanning. 
  • Anonym (omra)
    Anonym (ZIa) skrev 2025-01-31 16:21:54 följande:
    Men det går ju inte att bemanna med vikarier pga man accepterar inte att ens barn tas om hand av okända.
    Så det är tydligen omöjligt att lösa.
    Man kan ha kända vikarier som återkommer till samma förskola, eller att barnen är i en annan grupp med kända pedagoger. Stor skillnad jämfört med att åka till en hela annan förskola (olika varje gång) eller ha helt okända vikarier, olika varje gång.

Du verkar inte så lösningsorienterad. 
Svar på tråden Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?