• Anonym (S)

Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?

Anonym (APT) skrev 2025-01-31 17:44:11 följande:
    Jag tycker förvisso att också förskolan ska kunna ha planeringsdagar och APT, men att detta ska förläggas så att det stör verksamheten så lite som möjligt. Istället för att ha stängt tre dagar efter skolans studiedag (sant exempel från oss), kanske man kan stänga samma dag. Man kanske inte heller behöver hålla stängt veckan efter lov, när många föräldrar redan varit lediga. Det går ju att tänka till.
    Och när tänker du att det är lämpligt att ha planeringsdagar på förskolan?

Runt jul, sommar och kring skolans lov är det ofta många i personalen som själva vill vara lediga och det är ju även då det stör verksamheten minst att ta ut semester.
    Planeringsdagar fyller ju ofta som syfte att planera inför uppstart på höst och vårtermin. 

Så när tänker du att det är bäst att lägga dessa dagar, så att de både fyller sin funktion och stör minst?
  • Anonym (S)
    Anonym (APT) skrev 2025-02-01 10:37:55 följande:
    Läste du inlägget innan du svarade på det? Varför lägger man planeringsdag samma vecka som skolan redan haft stängt? Varför inte samma dag? Varför lägger man stängd dag veckan innan eller efter ett lov, då flera redan är lediga?
    Du kan inte tänka att även förskolepersonal  har barn och är lediga på loven? 
    När ska de vara lediga och ha semester tänker du?
  • Anonym (S)
    Anonym (APT) skrev 2025-02-01 10:50:37 följande:
    Vad har det med saken att göra? Innebär det att planeringsdag måste ligga torsdagen efter lovet? Den kan väl ligga tre veckor efter? Hur menar du att det påverkar förskolepersonalens möjligheter att vara lediga på lov?
    Och du läste inte mitt första inlägg så noga där jag ju tog upp orsaken...

Uppstart sker i början av terminer, i början av vårterminen sker ju även utvärdering som är en viktig del i det lagstadgade SKA-arbetet.
    3 veckor in då är ju verksamheterna redan igång.
    Att sätta sig och planera då blir ganska bakvänt...

På många förskolor finns det möjligt att få barnomsorg  dessa dagar om det inte går att ta ledigt.

Personligen tyckte jag att det var perfekt att de hade ledigt just kring jullov och sommarliv istället för mitt i terminer. Det störde verksamheten mindre och jag sparade föräldradagar för att kunna vara ledig.  Så hur man upplever det är nog väldigt olika...
Svar på tråden Förskole-APT på morgon eller eftermiddag?