• Anonym (Lo)

Kalas

Hej !

Tycker inte att man måste hålla kalas för barnet med klasskompisar varje år , vi hade nog tänkt vid 6/7 , 10 & 13  då barnet går från låg/mellan/högstadiet & fira resten med familj/släkt & ev någon vän man umgås med . 
    Vårt barn ska bli 8 & det droppar in inbjudningar från klasskompisar , barnet får självklart gå på dessa om h vill .
    Varit många kalas under dessa år & vi har haft 2 . Vi har alltid varit noga med att bjuda alla av barnets kön & 2-3 av motsatt kön som barnet blivit bjudet av . Märkt att det inte är alla som håller kalas utan typ samma som alltid . 
    Hur tänker ni kring kalasandet ? 

• Svar på tråden Kalas
  • virdne

Självklart får man välja själv om man vill hålla barnkalas eller inte för sina barn. Er familj, era regler. :) 

Själv hade jag nog 2 eller kanske 3 mindre barnkalas under min barndom. Vi var 6 syskon och mina föräldrar hade väl för mkt att stå i för att orka, mina yngsta syskon hade inga kalas. 
    Jag har inga bad feelings utan snarare förståelse till mina föräldrar varför det föll sig så. Men personligen vill jag gärna ge mina två barn var sitt kalas varje år ^^ Jag känner att det är en del av mina uppgifter som förälder. Men, det har varit på olika sätt från år till år beroende på hur vi har känt. Från kalas med hela klassen i gympahallen, alla från samma kön eller ett bestämt mindre antal hemma hos oss. 
    Men sen finns det flera barn i vår närhet som aldrig verkar ha barnkalas, vilket jag kan tycka känns lite tråkigt för barnens skull. Men man gör väl olika. 

• Anonym (sniffer)

Jäjä, det är fredag...skål! Skål

• Kammen320

Dottern hade första kompiskalaset när hon fyllde 6 år. Innan kom covid ivägen nåt år o när hon fyllde 5 ville hon inte. Hon hade 7-årskalas också o kommer nog vilja ha när hon fyller 8 med. Vi har utomhuskalas och bjuder alltid hela avdelningen/klassen. Hon går ha så länge hon vill, tänker jag. När hon blir äldre kanske msn bara bjuder 3-4 kompisar som hon leker mest med dock.

• Anonym (Lou)

Tror vi hade ett, kanske när hon fyllde sex eller sju, minns inte riktigt. Hemma, lyckat, men inte riktigt våran grej att styra upp kalas. Men det året ville hon gärna.

Efter det har hon bjudit in en-två kompisar och hjälpts åt att baka en tårta tillsammans med vännerna. Och äta såklart. 

• Anonym (Lugn)

Mitt barn fyller 7 år om en vecka och som tidigare, ska vi fira bara hemma i familj + 2 kompisfamiljer är inbjudna, som vi känner från bebisålder och har kontakt. 

Mitt barn är också inte sugen på att bjuda klasskompisar bara för att "alla gör så" och jag håller med, varför måste vi bjuda alla som mitt barn har ingen kontakt alls?! Förstås har han några kompisar där, men de  är inte så täta för att bjuda in.

• Anonym (Stella)

Här är kalas en viktig grej för barnen. De vill ha stora kalas varje år och eftersom vi har möjlighet så fixar vi det. Det är även viktigt för dem att bli bjudna på andra barns kalas och eftersom de bjuder många blir de i sin tur bjudna på många kalas. 

Jag har en kompis som har en pojke som hatar kalas. Han gillar inte att umgås med många barn samtidigt och vill inte  ha det stojigt omkring sig. Han har självklart aldrig haft ett stort kalas och brukar inte gå på andras kalas även om han blir bjuden ibland.    

Vilken typ av barn har du? 

Svar på tråden Kalas