Inlägg från: Anonym (Juliana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juliana)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:53:25 följande:

Nu är det inte så att vi sitter hela dagarna och läser, däremot har jag svårt att förstå att man inte EN gång om dagen kan få till att läsa EN bok. Mina barn älskar när dom vaknat på morgonen och gå och hämta en bok som jag ska läsa. Varför skulle jag neka dom att mysa med mig i sängen och få höra en bok innan vi går och äter frukost? Börja morgonen med en gosig stund. Hur lång tid tar detta? Max femton minuter. 

Frågan är även vad folk tycker bäst om när dom sitter 30 minuter på en buss, ett skrikande litet barn i en vagn eller ett barn som pekar i en bok och pratar om elefanten som går på lina och håller balansen? Vi kan inte gå omkring på bussen, barnet är litet och vill mest bara trycka på stoppknappen. Är inte Lite högläsning bättre då? 

Fast det finns ju fler alternativ än att läsa och skrika på en buss. Man kan gosa, prata, titta på saker utanför fönstret, berätta en saga, sjunga lite tyst, leka med en leksak mm. 

Om jag får ställa en retorisk motfråga: föräldrar som läser för barnen så fort det blir tyst, har de ingen famtasi? Varför pratar, sjunger eller leker de inte med sina barn? 
  • Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:52:22 följande:
    Så det enda jag gör med mitt barn är att läsa böcker tror du? 3 år är ingen magisk ålder, men syftar på mindre barn. 
    Det låter i din trådstart som att så fort det blir lugnt och ni inte har något särskilt att göra så tar du fram en bok. När ni ska gosa, när ni väntar på något mm. Jag förstår inte varför en bok skulle vara så mycket bättre i de lägena än tex sånglekar, småprat eller bara sitta tysta tillsammans och titta på det som händer runtomkring. 
  • Anonym (Juliana)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-01 07:53:42 följande:
    Hon ger ju exempel på tillfällen då man kan passa på att läsa om man tycker att det är svårt att hinna. Hon har inte sagt att hon alltid läser vid dessa tillfällen. Läsning är inte bättre än det andra du nämner men läsning är viktigt att ta sig tid till. Det är som att folk bara måste hitta fel: "jaha så du måste läsa så fort ni väntar på bussen gud vad dåligt". Antagligen för att folk har dåligt samvete av nån anledning och därför vill få TS att framstå som dålig. Tycker att folk bara kan erkänna att hon har rätt. 

Nej, TS skriver att de alltid läser när de väntar på tåget, vaknar och ska somna. Så fort de sätter sig på en buss läser de. För mig låter det nästan lite tvångsmässigt. 

Jag har läst massor för mina barn och den ena är en riktig storläsare, men TS verkar otroligt låst vid det här med läsning och kan inte ens tänka sig andra saker man kan göra med småbarn på tex bussen och ifrågasätter varför folk inte gör precis som de.

TS skriver att alternativet till att läsa på bussen är att skrika. Det tycker jag är ganska talande. 

• Anonym (Juliana)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-01 07:59:13 följande:
    Jag skulle tro att de som läser för sina barn regelbundet även är bra på att göra dessa saker - generellt sett. Jag tror att det ofta går lite hand i hand och att det handlar om vad man är för person. Jag tror att de som prioriterar läsning generellt har bra fantasi då läsning stimulerar fantasin och inte tvärtom. Böcker brukar inspirera till att prata, sjunga (det finns sånger i många barnböcker), fantisera och leka. Din fråga borde snarare ställas till folk som inte läser för sina barn. 

Ja, men TS läser ju alltid när de åker buss, vaknar, ska sova, väntar på tåget. Det jag menar är att det är rätt fantasilöst att dels aldrig göra något annat vid dessa tillfällen, dels inte kunna tänka ut vad andra föräldrar kanske gör i de situationerna istället. TS utgår från att barn som inte blir lästa för på bussen skriker istället. Är inte det ett lite märkligt sätt att se det på, tycker du? 

Läsning med barn är roligt och bra, men TS verkar tro att deras sätt att läsa är det enda rätta. Det är det som provocerar. 

• Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 22:52:06 följande:
    Det är inte jättevanligt att folk läser regelbundet för en 10 åring. 

Vilket är synd, för det är jättemysigt! Jag läser högt ibland även för min tonåring. 

TS, mycket av tjafset i den här tråden verkar bero på att du har svårt att se din text ur läsarens perspektiv. Det är alltid första steget när man skriver - att fråga sig vem ens läsare är och vad jag behöver berätta för att det jag vill förmedla ska bli begripligt för den. 

Tänk på din läsare, vem det är och vilka förkunskaper den har (tex, vad vi vet om din familjs vanor? - ingenting), så kommer du att slippa den massiva hop av missförstånd som präglat den här tråden. Att låta saker vara underförstådda funkar i ett samtal med en kompis, men inte i skrift till främlingar. 

• Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 11:06:04 följande:

Den här frågan har jag redan svarat på. Dessutom är trådstarten tydlig med att dom som inte läser för sina barn. Vad gör dom, hur kan man inte få in en stund om dagen? 

Jag läser inte sådär varenda dag vilket jag tidigare svarat på. Du verkar väldigt intresserad mer att tolka istället för att omvärdera när jag svarar 

Det är svårt att förstå det du skriver. Du är otydlig och du ändrar i efterhand. Vill du ha bra svar behöver du nog starta en ny tråd med en mer genomtänkt trådstart. 

• Anonym (Juliana)

Det är flera saker som är svårtolkade och vi skulle behöva sitta tillsammans och gå igenom din text om jag skulle förklara allt som bidrar till det och det har vi inte möjlighet till. Men det viktigaste tror jag är att det är otydligt om du är kritisk till föräldrar som inte läser på det nästan tvångsmässiga sätt som du beskriver att ni gör eller om du faktiskt inte kan föreställa dig hur andra föräldrar hanterar de här situationerna utan att läsa. Så det finns en osäkerhet om vad du egentligen vill med din text. 

Sedan har du ändrat dig om hur mycket ni i familjen läser i senare inlägg och det sänker tyvärr alltid trovärdigheten hos en trådskapare om den ändrar sig längs vägen. Det gör det också svårt för oss att veta vad som egentligen är sant - det du skrev först eller det du sedan ändrade till. Många gör ju också så att de bara läser trådstarten, så trots dementier från trådstartaren i inlägg så kommer det ändå in svar som är kopplade endast till trådstarten. 

Det är många som inte har förstått vad du menar - och till och med uppfattat dig som otrevlig (det tycker jag också för övrigt, men jag utgick från att det berodde på hur du skriver snarare än på hur du är) - så uppenbarligen är det inte en fungerande text. 

En trådstart är ungefär som insändare i tidningar. Om du kollar på nätet finns många tips om hur man får till en bra sådan. 

• Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 13:34:45 följande:

Vad håller du på med egentligen? Va är det för härskartekniker du ägnar dig åt? 

Jag frågar vad folk som ALDRIG läser för sina små barn gör. Det är väldigt tydligt. 

Du skrev: Berätta vad som är otydligt med detta? ,så jag svarade på din fråga. 
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser