Varför är det mest män som är rasister?
För mig omöjligt se att betydelsen av det ordet skulle kunna ha en rasistisk innebörd.
Jag utesluter inte alls att det kan finnas biologiska skillnader mellan män och kvinnor som i det här fallet manifesteras i att män är mer rasistiska så att säga. Jag utesluter inte heller att det kan handla om kultur. Det är väl sannolikt att det handlar om både och.
Men rent generellt verkar det ju som att kvinnor är mer empatiska och medkännande än vad män är, och kanske därför mer benägna att värna om människor som befinner sig i en utsatt position på något sätt. Jag tror att kvinnor på gruppnivå berörs mer än vad män gör av att andra människor far illa, och det tror jag bidrar till att kvinnor är mer positiva till mycket av politiken från vänsterhåll, i Sverige och andra länder, som handlar just om att utjämna skillnader osv. Överlag verkar det vara så att människor som är mer empatiska tenderar att i högre grad stödja politiska förslag som ska utjämna skillnader osv.
Man kan kalla detta för blödighet eler att kvinnor bölar osv (eller vad någon annan skrev), men det tycker jag är ganska trista formuleringar. Man kan väl istället förstå det som att kvinnor, på gruppnivå, berörs mer av andra människor och tenderar att låta det vägra tyngre vid politiska beslut än vad män gör. Politiska åsikter handlar ju inte så mycket om fakta utan mer om värderingar. Om kvinnor då tenderar att värdera invandrare mer som människor som behöver stöd och män tenderar att värdera invandrare som tärande på vårt samhälle så är det inte konstigt att vi röstar olika.
Män går på fakta och kvinnor på känslor.
Människor som är fattigare och tjänar mindre tenderar att i högre grad stödja politiska förslag som ska utjämna skillnader genom att spendera mer av andras pengar, inte deras egna.
De som vill stödja med sina egna pengar kan ge frivilligt till olika saker. De som vill spendera mest av andras pengar vill det ska ske via skatten.
Sedan kan man ju spekulera i vilka av de grupperna har fler kvinnor än män, och hur de uttrycker sig.