Inlägg från: Anonym (Anithe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Anonym (To) skrev 2025-02-04 23:41:40 följande:

Ni kommer med moderna Förklaringar till uråldriga beteenden.

Det här var likadant när vi levde på savannen. Angriper man frågan med den utgångspunkten så blir det lite lättare att förstå.

Sen handlar det inte om ras. Det handlar om en misstänksamhet mot främlingar. Oavsett färg på huden.

Redan i uråldriga tider  stod män för försvaret av sin klan. Av naturliga skäl eftersom kvinnor är havande, ammande och rent genetiskt inte har samma fysiska förutsättningar för strid.

Samtidigt fanns alltid risken att klanens män blev besegrade och då är det naturligt att de överlevande kvinnorna fokuserar på sin, och barnens trygghet. Därav måste de vara mer öppna mot främlingar.

Det finns inget skamfyllt i könens olika uppgifter eller beteenden. Det är så vi är konstruerade för att främja överlevnad. Oavsett om vi kommer från Norden, Afrika eller Honolulu.

Sen att de allra flesta idag har mat och husrum och inte alltid är i risk för att bli ihjälslagna gör ju att detta beteende blir lite konstigt. Men det är djupt rotat.
    Precis som vår förmåga att lägga på oss fett för att förbereda för sämre tider kommer från forntiden gör också detta det.

Så du menar att kvinnor är genetiskt betingade att välkomna flyktingar?
    De rasistiska kvinnor är mer som män då?
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-04 23:46:27 följande:
    Så kallade "infödingar" , finns också många sådana med riktigt taskig kvinnosyn.
    Dock pekar ju statistiken mot s.k nysvenskar. Inte så många svenska kvinnor med svenska män som "ramlat" från balkonger om man säger.
    Svenska män utövar tyvärr också våld men på annat sätt- Blåögon, fläskläpp och trasiga revben....
    Ok, då förstår jag hur du menar. 
    Hedersvåld hör inte hemma i ett modernt land, det är viktigt att markera men det görs ju också. Jag tror att vägen framåt är att våga markera vad som är acceptabelt utan att vara rädd för att bli stämplad som rasist. Att inte gå med på allt är inte rasism.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-05 08:36:42 följande:

Om jag uppfattar dig rätt så tycker du i så fall rent generellt att vi svenskar, inklusive feminister och alla kvinnor, och inklusive det Svenska rättsväsendet, helt enkelt ska acceptera hedersbrott som t ex balkongkastning och könsstympning?  Därför att som du säger vi ska inte låta de manliga simpla anledningarna råda?

I så fall menar du att vi alla ska fortsätta acceptera och stödja de seder och traditioner där sådant är allmänt accepterat, och i allt vad gäller hedersbrott, som könsstympning och balkongkastning av kvinnor i Sverige, alla hedersbrott med ursprung i främmande kulturer, så ska vi inte "av simpel anledning" tillämpa svensk lag?

Du tycks stå för uppfattningen att Svensk lag ska begränsas till att gälla alla s k traditionella svenskar medan Svensk lag inte ska gälla för alla individer som tillhör främmande kulturer, att alla som ägnar sig åt hedersbrott ska kunna fortsätta ägna sig åt t ex könsstympning, balkongkastning och hedersmord i Sverige och undslippa Svensk lag..?

Om uppfattningen stämmer, gällande det intryck du förmedlar, så vågar jag säga att jag delar inte din uppfattning.

Jag menar att Svensk lag ska gälla lika för alla.
    Jag menar att vi alla i Sverige kollektivt bör göra allt vi kan för att motverka att hedersbrotten tystas ned, blir allt mer accepterade som vanligt förekommande och tillåts fortsätta breda ut sig i det nya svenska samhället.
    Är jag därför att betrakta som rasist???

Nä, hur läste du in det i hans svar? 

Men om du frågar mig, vilket du inte gjorde, så tycker jag att man ska anpassa sig till de lagar landet har man bor i. Man ska inte acceptera såna saker, för det leder bara till mer rasism. Det drabbar alla.

Män har bara inte förmågan att uttrycka sig korrekt och sakligt om sånt, utan att tjattra som apor i en bur. Därför låter ni rasistiska även när ni inte skrivit rasistiskt. Om du förstår hur jag menar?

• Anonym (Anithe)
    Anonym (To) skrev 2025-02-05 06:49:16 följande:

Grovt förenklat. De är inte genetiskt betingade att välkomna flyktingar, snarare genetiskt betingade att överleva och som en följd av detta så är är de genetiskt betingade att hålla sina möjligheter öppna.

Mämnen har inte samma möjlighet eftersom de antagligen skulle dödats om en främmande stam tagit över deras boplats och därför är deras grundinställning kamp.

Detta Är ju på gruppnivå. Det kommer alltid finnas individer som gör tvärtom. Det är evolutionens sätt att alltid vara föreberedd när Förutsättningarna ändras. Det tar ju dock sjukt lång tid och vi har egentligen bara välkomnat flyktingar de sista decennierna.

Samma sak med fetma. Det har alltid varit en fördel att kunna lägga på sig fett men sen många av planetens invånare fick tillförlitlig tillgång till mat har det snarare varit en nackdel. Och tyvärr jobbar evolutionen långsamt.

Verkar vara en intressant teori. Ligger ju mycket i det som stämmer. 

Då kan man se det som att kvinnorna vann denna kamp om invandringen. Vi fick in många 2015.

• Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-05 14:35:17 följande:
    Nej, jag klarar inte förstå hur du som person rent känslomässigt upplever att den generella gruppen män talar, eller hur du personligen upplever att röster låter i dina öron.

Dina resonemang, ditt gamla 90-tasmässiga sätt att upprepat och reflexmässigt dra rasistkortet, och dina okvädningar, i dessa fallen har jag ingen förståelse för det sätt du väljer agera på.

Du väljer att göra ett personligt påhopp på mig och du väljer kalla mig rasist.
    Detta trots att du inte klarar prestera ett enda bevis eller ens ett tydligt exempel på vad jag skulle ha uttryckt som sakligt skulle kunna betraktas som rasistiskt.

Trots att du inte kan visa någon som helst saklig grund så väljer du att kalla mig rasist.
    Ditt rasistkort verkar flyga upp och ner rent reflexmässigt och bortom all normal mänsklig kontroll. 

Jag har inte kallat dig rasist, fast du kanske tänkte på det jag skrev om gruppen män. Har inte sagt att alla män är rasister, bara mer rasister bland män än kvinnor.  

Det är mest du som verkar tro att allt du skriver är rasistiskt. Jag skrev ju att oro för landet inte är det. 

• Anonym (Anithe)
    Pehrmedh skrev 2025-02-05 14:40:57 följande:

TS, vad får dig tro att det mest är män som är rasister?
    Har forskning visat det?

Det behövs nog inte. Det är inte svårt att märka på forum och kolla vilka som Mest röstar på SD och NMR
  • Anonym (Anithe)
    Pehrmedh skrev 2025-02-05 16:22:58 följande:
    Förstår jag dig rätt, är de som röstar på SD rasister enligt dig?
    Nej inte alla men många. En del röstar för att de är missnöjda med landet nu. Det är oftast män som är mest missnöjda och skriker högst. Så klart det finns dold rasism hos kvinnor också men de håller det mest för sig själva.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (PelleStina) skrev 2025-02-05 16:43:58 följande:
    Ja, dert är baserat på en känsla, en egen uppfattning.
    Fast fler män är med i AFS; NMR och SD. Fler män åker fast för hets mot folkgrupp. Flest män skriver rasistiska åsikter på nätet.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 15:02:08 följande:
    Ja, du kanske har svårt att tro det.
    Gällande fakta kan du börja med att kolla SCB, som är en statlig myndighet under Finansdepartementet.

Men oavsett detta så tror jag att du mycket väl känner till att S är det största partiet bland gruppen kvinnor.

Medan SD är det största partiet bland gruppen män, tätt följt av M.

Bland gruppen män dominerar Tidöpartierna totalt och överväldigande.
    Min personliga uppfattning är utan tvekan att majoriteten av gruppen män absolut inte utgörs av nazister. Hur gärna än många vänsterblivna, och då särskilt kvinnliga sådana, känner behov av att hävda detta.
    Vare sig du avser att uttrycka dig likt de som jag i ts pratar om, så är ordet ?vänsterblivna ? det vanligaste bland de gnälliga rasistiska männen.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 17:41:05 följande:
    Även som svar till dig skriver jag:
    Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Även om din åsikt inte stämmer överens med min så kan jag lova dig att jag alltid försvarar att du liksom alla har din fulla rätt att uttrycka din åsikt.

Hoppas du också delar motsvarande uppfattning?
    Ja självklart. Men vad innebär ordet vänsterbliven för dig ? För det har en väldigt negativ klang.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 18:58:26 följande:
    Du finner alltså en tydlig koppling i betydelsen av uttrycket vänsterbliven med gnälliga rasistiska män?
    För mig omöjligt se att betydelsen av det ordet skulle kunna ha en rasistisk innebörd.
    Rasistisk innebörd eller inte. så är de flesta män som använder det SD-are. Det är ett typsikt ord som gnälliga gubbar på FB + andra forum använder mot de som påpekar deras fula ord mot invandrare.

Det är inte samma som att du är rasist. Du använder bara samma språk som många rasister. Lite skillnad, som du själv säger.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Piku) skrev 2025-02-11 00:26:35 följande:
    Om inte kvinnorna hade fått rösträtt för 100 år sen, så hade vi inte haft dom problemen i samhället som vi har idag. 
    Om inte män fanns skulle det inte bli så mycket krig i världen. Tur att empatiska, förnuftiga kvinnor finns.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (To) skrev 2025-02-12 08:51:43 följande:
    Usch vilken sexism!
    Det var ett svar på att det vore bättre om kvinnor inte fått rösträtt.

Fast icke desto mindre en ren sanning.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?