Definition av otrohet
Approppå att kyssa grannen. Vår granne - en desperat medelålders kvinna som tyvärr varken har ett attraktivt utseende eller personlighet - kysste min man en gång, rätt framför mig. De stod och pratade (jag orkar inte ens låtsas vara trevlig mot folk jag inte gillar, så jag stod bara tyst bredvid), min man var charmig och skojade och när vi skulle gå så tog hon plötsligt tag i honom och pussade honom på munnen - hennes händer greppandes om hans nacke och käke så att han inte kunde dra sig undan lite diskret eller vrida så att hon pussade på kinden.
Det var en lång kyss, flera sekunder. Han gjorde först inget motstånd utan bara stod där. Till slut drog han ändå tillbaka och hon släppte honom. Han stod där, helt chockad i typ två sekunder, och sen sneglade han på mig. Jag glömmer aldrig hur hans blick förändrades, från chock till ?Skit! Skit, skit, skit, jag lät just en annan kvinna kyssa mig framför min fru?. Som att han för en sekund trodde att jag skulle se detta som otrohet och bli arg på HONOM. Jag svarade med att flina, och så fort vi kom innanför dörren började vi båda asgarva.
Varför kunde jag skratta åt det, och varför kände jag ingen svartsjuka? För att denna patetiska kvinna inte utgör minsta lilla hot mot vår relation. Min man skulle hellre skära av sig ett finger än att ligga med henne. En sexig och mindre patetisk granne som skickar en onani-video utgör däremot ett hot, och då uppstår svartsjuka.
På samma sätt kan porr eller videos på främmande kvinnor utgöra ett hot, tex om man upplever att partnern föredrar dessa framför en själv. Just nu upplever jag det inte som ett hot, men förändras omständigheterna så skulle jag absolut kunna göra det.