• Anonym (Anna)

Definition av otrohet

Approppå att kyssa grannen. Vår granne - en desperat medelålders kvinna som tyvärr varken har ett attraktivt utseende eller personlighet - kysste min man en gång, rätt framför mig. De stod och pratade (jag orkar inte ens låtsas vara trevlig mot folk jag inte gillar, så jag stod bara tyst bredvid), min man var charmig och skojade och när vi skulle gå så tog hon plötsligt tag i honom och pussade honom på munnen - hennes händer greppandes om hans nacke och käke så att han inte kunde dra sig undan lite diskret eller vrida så att hon pussade på kinden.

Det var en lång kyss, flera sekunder. Han gjorde först inget motstånd utan bara stod där. Till slut drog han ändå tillbaka och hon släppte honom. Han stod där, helt chockad i typ två sekunder, och sen sneglade han på mig. Jag glömmer aldrig hur hans blick förändrades, från chock till ?Skit! Skit, skit, skit, jag lät just en annan kvinna kyssa mig framför min fru?. Som att han för en sekund trodde att jag skulle se detta som otrohet och bli arg på HONOM. Jag svarade med att flina, och så fort vi kom innanför dörren började vi båda asgarva. Skrattande

Varför kunde jag skratta åt det, och varför kände jag ingen svartsjuka? För att denna patetiska kvinna inte utgör minsta lilla hot mot vår relation. Min man skulle hellre skära av sig ett finger än att ligga med henne. En sexig och mindre patetisk granne som skickar en onani-video utgör däremot ett hot, och då uppstår svartsjuka.

På samma sätt kan porr eller videos på främmande kvinnor utgöra ett hot, tex om man upplever att partnern föredrar dessa framför en själv. Just nu upplever jag det inte som ett hot, men förändras omständigheterna så skulle jag absolut kunna göra det. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-02-01 12:43:48 följande:
    Fler som är naiva ser jag... Den där kyssen, hur oattraktiv människan än är, kan trigga en sexuell lockelse hos en man.

Ja, jag köper det, man kan utveckla något slags känslor eller besatthet för personer som man egentligen äcklas av. Lite som att sexuella övergrepp kan få vissa att medvetet utsätta sig för situationer där traumat återupplevs. Men svartsjuka triggas inte av statistik eller att något teoretiskt kan hända, det är en rent emotionell reaktion.

Och vadå naiv? Ska jag vara arg på honom för att vi har en lågbegåvad granne som hoppade på honom, eller ska vi sälja huset och lämna landet, eller vad menar du att jag ska göra? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-02-02 09:30:52 följande:
    Hahaha nej jag menar inte som ett trauma :) Om du visste hur många äldre fullständigt oattraktiva kvinnor som får ragg bara för att de erbjuder lättillgängligt sex så skulle du låta lite mindre oinsiktsfull.

Jädrar, vad du drar på växlar! Sa jag någonting alls i stil med att du ska lämna honom eller vara arg...? Det du "ska" göra är att sluta vara så naiv nog att inbilla dig att det aldrig någonsin skulle kunna finnas sexuella tankar om grannen bara för att du tycker att hon är oattraktiv på både in- och utsida.
    Ok. Jag upplever att det är två olika saker vi diskuterar här.

Det ena är det rent logiska. Ja, min man skulle rent teoretiskt kunna vara upp över öronen kär i henne. Eller bara känna sig kåt en kväll när jag inte är hemma. Du känner att jag inte inser det tillräckligt mycket och därför kallar du mig naiv. Fair enough. Jag tror att risken är extremt låg, men absolut kan jag ha fel. Å andra sidan finns det inte så mycket jag i så fall kan göra åt det. 

Det andra är det irrationella, det där hotet man kan känna till och med när risken att något ska hända verkligen är noll. Det är en reaktion som härstammar från det limbiska systemet, och det limbiska systemet kan inte göra riskberäkningar eller skilja mellan porr och verklighet. Där menar jag att vår granne inte triggar den typen av känsla (dvs svartsjuka) hos mig. Detta kan aldrig vara naivt, eftersom känslan inte är baserad på faktiska risker.

Så ja, jag inser att det teoretiskt skulle kunna hända något mellan dem, men jag är fortfarande inte det minsta svartsjuk.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2025-02-02 11:08:31 följande:
    Så, om man utgår från det du skrivit i tråden så skulle du alltså inte bli svartsjuk även om han skulle vara kåt på henne eftersom du ändå inte anser henne vara ett hot mot relationen, dvs du räknar med att inget fysiskt kommer att hända mellan dem ändå, tanken är fri osv. Det är ju skönt om man klarar av att tänka så, särskilt då man inte vet vad som pågår i ens partners huvud.
    Jag vet inte riktigt hur du drar den slutsatsen. Det kan hända att jag inte skulle vara svartsjuk då, eller så skulle jag det. Jag vet faktiskt inte själv.
Svar på tråden Definition av otrohet