Inlägg från: Anonym (Men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men)

Farliga klassrum

Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:21:14 följande:
    Det finns inget vred på insidan, bara en knapp som öppnar dörren på insidan som öppnar dörren när man är där inne Och det är låst. Men jag föredrar ju att ha olåst för att om inte alla elever kommer in precis samtidigt bara i början på lektionen blir ju detta lite jobbigt. Några gillar att komma in 5-10 minuter innan lektionen. 27 elever kommer aldrig stå i led och köa liksom i årskurs 7. Så att ha olåst är det bästa för eleverna till vardags men inte i kris. 
    Men när alla kommit in kan du i lugn och ro låsa dörren. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:30:22 följande:
    Jo men det blir ju problem om någon går på toaletten, jag ska komma ihåg när sista eleven kommer in. Jag har gjort detta men så jag vi gå och hämta något och då ska dörren vara låst och då blir det ryckningar i dörren. Jag har lite annat att tänka på i klassrummet? 

Då gör du ju bedömningen att det inte är så farligt och risken är låg för att något ska hända. 

Jag har svårt att tro att det är så många elever som behöver lämna klassrummet under lektionstid. 

• Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:51:35 följande:
    Särskilt utsatt område? Slagsmål kan hända på vilken skola som helst. Skolan i Trollhättan men en man med svärd va inte en utsatt skola eller område. Psykiskt instabila elever finns på alla skolor i hela landet. Ingen skola går fri. Och problemet är ju om något händer så KAN jag inte låsa. Inte att jag vill ha låst utan ifall att något händer så kan jag inte. Det kan lika gärna handla om en missbrukande förälder som kommer in och ska ta sitt barn av oklara skäl. Jag kan inte mota bort personen i dörren och snabbt låsa utan jag måste först mota bort. Sedan blippa, slå koden och sedan stänga. Jag har inte den tiden. 
    Jo, du kan låsa, men tycker att det är för jobbigt att göra det utifrån. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:13:36 följande:
    Men jag måste ju ha öppet när eleverna kommer in? och sedan har jag fullt upp med annat. Så då ska jag ha koll på vad som är viktigt och gå ut och låsa dörren mitt i allt. 
    Men du, det är ju faktiskt du som anser att det är farligt att inte kunna låsa. Nu kan du det, även om det är lite bökigt för dig. Då får du välja det som är viktigast, och det verkar vara din bekvämlighet. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:15:53 följande:
    Det är inte specifikt våran skola utan allmänt. Det här kommer funka tills den dagen det inte funkar? Det är en säkerhetsfråga. 
    Visiterar du alla elever innan de går in i klassrummet? 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:20:15 följande:

Nej, ska jag avbryta en genomgång för att gå ut ur klassrummet för att låsa? 

Det kan absolut vara en säkerhetsrisk att det inte GÅR att låsa. Vet ingen annan skola som har låsta klassrum under lektionstid. 

Ja, det ska du om du anser att det är farligt för eleverna att vara därinne med olåst dörr. 

• Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:48:11 följande:
    Jag tycker det. Men jag får litet medhåll här och varken ledning eller facket ser det som ett problem tills något händer. 
    Är det nya dörrar?
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 14:06:26 följande:
    Spelar det någon roll hur nya dörrarna är? 
    Ja, för är de nya så lär de inte bytas i första taget. Är de gamla och snart ska bytas så finns all anledning att ta upp frågan.
Svar på tråden Farliga klassrum