• Anonym (TS)

Farliga klassrum

Jobbar på en skola f-9 och ställer mig mycket frågande till våra dörrar. 

Jag har självklart tagit upp detta med ledningen och facket men dom tycker att jag överdriver.

Problemet är att vi lärare låser upp klassrummet i korridoren med en blipp.

Vi lärare slår en kod så att dörren ska bli upplåst helt eller om eleverna enbart ska knacka på. 

Utmaningen är att det är oftast smidigast att ha dörren olåst när vi väl är i klassrummet, någon går på toaletten, ibland behöver vi hämta in material från ett annat rum, några elever är några minuter sena och så rycks det i dörren vilket är ohållbart också och stör istället.

Men vi kan leka med tanken att det kommer en galning, jag får ett larm på telefonen om inrymning. Då behöver jag gå ut i korridoren och ta min blipp, slå koden för att låsa och efter det stänga dörren. Vi säger att jag bara hör gap och skrik i korridoren och fattar att nu måste vi skydda barnen. Då kan jag inte låsa inifrån.

Det här kan röra sig om några få sekunder. Jag har alltid blippen runt halsen eller i fickan men jag måste hinna reagera, springa fram till dörren, öppna dörren och sedan blippa och stänga.

Hur kan man ha sånna här dörrar på en skola? Är vår skola ensam om detta? 

Vi har ingen kod för att kunna komma in på skolan så skolan är alltid öppen för vem som helst att gå in i. 

• Svar på tråden Farliga klassrum
  • Xenia
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:04:42 följande:
    Ledningen är ju bland annat rektorn. Det spelar ingen roll vad jag gör. Facket och rektorn och övriga ledningen säger nej. Även kommunen. Att prata med föräldrarna skulle inte göra någon skillnad. 
    Föräldrarna bestämmer inte men de skulle kunna utöva påtryckningar. Typ "fixar ni inte det här flyttar jag mitt barn" till en säkrare skola.

Om det börjar brinna, kan man öppna fönstren och hoppa ut? Eller riskerar barnen att bryta benen av sig då? Dessutom får elden mer syre om man öppnar fönstren.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 14:34:14 följande:
    Ja, för är de nya så lär de inte bytas i första taget. Är de gamla och snart ska bytas så finns all anledning att ta upp frågan.
    Dom är 2 år gamla ca 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 14:34:14 följande:
    Ja, för är de nya så lär de inte bytas i första taget. Är de gamla och snart ska bytas så finns all anledning att ta upp frågan.
    Dom är 2 år gamla ca 
  • Anonym (Lunar eclipse)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 14:27:36 följande:
    Låsa klassrummet. 
    Ja, det går ju, om än inte så snabbt som du vill.
    Bedömningen är ändå att det är tillräckligt snabbt.
  • Xenia
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:55:28 följande:
    Ja jag tycker inte att det är optimalt men facket tycker att det är lugnt. Det kommer vara lugnt tills den dagen det händer något. 
    Ja, det är så det brukar gå till. Innan det händer något är det för dyrt.
  • Xenia
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 12:58:08 följande:
    Vi har glasdörrar, så det skulle inte spela nån roll om någon ville in.
    Helt galet! Kommern en galning med skjutvapen är det bara att skjuta sönder först fönstren och sedan eleverna.

Dessutom, eleverna kan redan bli distraherade genom att kolla genom fönstren utifrån, men man behöver dem för ljuset. Nu kan de bli distraherade också av fönstren mot korridoren. Vad händer, vilka går där?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:37:10 följande:
    Ja, det går ju, om än inte så snabbt som du vill.
    Bedömningen är ändå att det är tillräckligt snabbt.

Jag står ju inte själv i klassrummet hela tiden. Vi hämtar ju saker vissa lektioner. Exempelvis på NO och jobbar med rymden så kan eleverna ha en uppgift att skapa sin egna planet, hur ska den planeten se ut, vad kännetecknar den planeten och Så får dom material att fysiskt skapa sin planet och måla och praktiskt bygga planeten med hjälp av hönsnät. Då hämtar vi saker från andra rum, alla grupper har kommit olika långt så att vissa hämtar material ibland, andra sitter i klassrummet. Ibland följer jag ju med till det andra rummet och hämtar saker men då ska jag hinna tillbaka och låsa? det är inte rimligt. 

Jag kan även behöva ta ett kort samtal med en elev nere i korridoren. Så det här är ingen rimlig bedömning. Och i vårt klassrum har vi inga kranar och liknande utan vi måste byta rum beroende på moment och vad vi ska göra. 

• Anonym (Lunar eclipse)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 14:44:22 följande:

. Så det här är ingen rimlig bedömning.. 

Men kollegor, skyddsombud, fack och ledning håller inte med dig?
  • Xenia
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:03:35 följande:
    Inrymningar?
    Läser du inte nyheterna? Förr tränade man utrymningar, nu måste man också träna inrymningar.

Läste för några dagar sen om en kvinnliga lärare som blev knivhuggen utanför skolan. Då ska skola inrymma eleverna, knivhuggaren kan vara farlig även för dem.

Såvitt jag lförstått ska läraren då snabbt låsa klassrumsdörren och eleverna sitta tysta så inte mördaren hör dem. Har han skjutvapen kan han annars skjuta genom dörren och träffa någon.
  • Anonym (brandsäker?)

Det låter faktiskt inte helt säkert ur ett brandsäkerhetsperspektiv. Såvida det inte finns någon slags automatiskt brytsystem. Hur ser de protokollen ut?

Svar på tråden Farliga klassrum