• Anonym (J)

Besiktning lgh

Vad brukar kolla vid besiktning hyresrätt? 

Jag vill inte att de ska flytta på mina möbler, vill ha mina saker ifred. kommer de kolla i varje hörn? Kommer de kolla i skåp? 

De envisas med att ta detta redan första uppsägningsmånaden trots att jag flyttar ut långt innan och kommer betala alla månader. 

• Svar på tråden Besiktning lgh
  • Anonym (Winge)

Har haft två olika besiktningar i två olika lägenheter och respektive besiktningsperson var helt olika i hur noga dom var. 

Jag förstår dock inte riktigt hur du menar med din lägenhet? Jag har bara haft besiktning när jag tömt den, som en sista grej innan jag lämnar igen nycklarna till hyresvärden. Och då ska lägenheten ha flyttstädats, innan besiktningen. 

Men första gången hade jag städat riktigt ordentligt med hjälp av två vänner. Den som genomförde besiktningen kollade mest, alltså hon petade inte på grejer eller kollade hur det såg ut bakom saker. Fick ingen anmärkning förutom att den som höll i besiktningen tyckte jag skulle torka spisen en gång till. 

Andra besiktningen var helt sjukt noggrann. Han som höll i den gick och drog med pekfingret längs övre kanterna på alla skåpluckor och dörrar, han drog fram badkaret, han kollade bakom spisen, drog med fingret på golvlisterna, ville inspektera ugnsplåtarna osv osv. Jag hade varit helt ensam med flyttstädningen och hade flyttat ut över en månad innan, så jag hade varit och flyttstädat tre helger på raken när jag inte jobbade. Var helt slut. Men jag hade varit väldigt noga så jag fick inget jag behövde göra om/fixa utan klarade besiktningen. 

Så det är lite olika vad dom kollar och hur hårda dom är. Men finns protokoll för vad man ska städa vid en flyttstädning på nätet, bara att googla, det ger en fingervisning om vad dom tittar efter. 

• Anonym (J)
    Anonym (Winge) skrev 2025-02-01 21:30:14 följande:

Har haft två olika besiktningar i två olika lägenheter och respektive besiktningsperson var helt olika i hur noga dom var. 

Jag förstår dock inte riktigt hur du menar med din lägenhet? Jag har bara haft besiktning när jag tömt den, som en sista grej innan jag lämnar igen nycklarna till hyresvärden. Och då ska lägenheten ha flyttstädats, innan besiktningen. 

Men första gången hade jag städat riktigt ordentligt med hjälp av två vänner. Den som genomförde besiktningen kollade mest, alltså hon petade inte på grejer eller kollade hur det såg ut bakom saker. Fick ingen anmärkning förutom att den som höll i besiktningen tyckte jag skulle torka spisen en gång till. 

Andra besiktningen var helt sjukt noggrann. Han som höll i den gick och drog med pekfingret längs övre kanterna på alla skåpluckor och dörrar, han drog fram badkaret, han kollade bakom spisen, drog med fingret på golvlisterna, ville inspektera ugnsplåtarna osv osv. Jag hade varit helt ensam med flyttstädningen och hade flyttat ut över en månad innan, så jag hade varit och flyttstädat tre helger på raken när jag inte jobbade. Var helt slut. Men jag hade varit väldigt noga så jag fick inget jag behövde göra om/fixa utan klarade besiktningen. 

Så det är lite olika vad dom kollar och hur hårda dom är. Men finns protokoll för vad man ska städa vid en flyttstädning på nätet, bara att googla, det ger en fingervisning om vad dom tittar efter. 

Det är inte flyttstädningen de ska kolla tydligen utan besiktning på ev skador om jag förstått rätt. Städningen ska besiktigas senare
  • Jemp

De kollar om något är trasigt eller onormalt slitet (som du då behöver åtgärda eller betala för), och för den delen normalt slitage för att veta om nån renovering behövs innan nästa hyresgäst (även sånt de står för).

Jag har inte varit med om att de flyttat på möbler osv, dock att de då betonat att det ju kan finnas skador som de ser först senare. De har påpekat tex att man behöver fixa hål i väggarna efter tavlor osv, men sånt bedöms också lite olika. 

• Anonym (Maria)

Min lägenhet var både stökig och sliten. Hon flyttade inte på möbler men gick runt och tittade. Hon kom 25 minuter tidigare än hon sagt, vi hade varit hemma max fem minuter, jag sa på telefon att jag kunde efter 15 och då bestämde hon kl 15. Hon stank av cigarettrök vilket fick mig ur balans lite, jag hatar röklukt.

Missade helt en skada i badrummet som hon borde ha sett, den fick jag betala för sen.

Klagade på fläckar som var när jag flyttade in, men så fort jag sa det avskrev hon det.

Sen åkte jag på att betala för en dörr jag verkligen inte borde behövt betala för. Det satt ingen dörr där när jag flyttade in, men stod tre slitna dörrar i tillhörande förrådet, jag hängde upp en. Det tolkades som att jag fått en ny och slitit ut den. Försökte invända sen, lönlöst.

Mycket annan skit, slitna golv mm åkte jag inte på. Bodde 15 år i lägenheten, så klart att den slits.

Tips: läs besiktningsprotokollet från innan du flyttade in så du har koll på vad som står där. Skriv inte på om du inte vet att du orsakat skadan, det går aldrig att överklaga sen.

• Anonym (J)
    Jemp skrev 2025-02-01 21:44:33 följande:

De kollar om något är trasigt eller onormalt slitet (som du då behöver åtgärda eller betala för), och för den delen normalt slitage för att veta om nån renovering behövs innan nästa hyresgäst (även sånt de står för).

Jag har inte varit med om att de flyttat på möbler osv, dock att de då betonat att det ju kan finnas skador som de ser först senare. De har påpekat tex att man behöver fixa hål i väggarna efter tavlor osv, men sånt bedöms också lite olika. 

Det är ett ganska stort hack i en kökslåda efter att jag tappade något tungt som jag skulle lyfta ur lådan , är det något man behöver betala för tror du? Lgh är 10 år gammal och jag har bott här i 3 år. Jag har satt en bit vit eltejp över så det syns inte mycket direkt. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (J) skrev 2025-02-01 21:54:06 följande:
    Det är ett ganska stort hack i en kökslåda efter att jag tappade något tungt som jag skulle lyfta ur lådan , är det något man behöver betala för tror du? Lgh är 10 år gammal och jag har bott här i 3 år. Jag har satt en bit vit eltejp över så det syns inte mycket direkt. 
    Dom kan bli lite griniga över att du inte felanmält det , skador händer och det är inga konstigheter men dom brukar vilja att man anmäler så.dom kan åtgärda i god tid. 

I övrigt följer dom tidigare protokoll och kollar  om det ser ungefär likadant ut som då eller om det tillkommit nya skador eller hänt andra saker.

Om dom öppnar en garderob eller tittar bakom en säng beror på om det fanns någon anmärkning sedan tidigare. 

Väl värt att notera är att besiktningen av flyttstädningen också är en slags besiktning nr 2 eftersom dom också checkar mot protokollet sånt som inte kunnat ses pga möbler och inredning . Dom kollar noga alla golv, väggar med spikhål , att köksskåpen är hela etc. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (J) skrev 2025-02-01 21:54:06 följande:
    Det där låter som en typ av skada som inte räknas som normalt slitage, så det skulle du kunna åka på att betala för.

Om det går att byta ut bara lådbottnen borde det inte bli så dyrt. Det ska också göras avdrag för kökets ålder, så du behöver inte betala hela kostnaden. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-02 11:37:57 följande:
    Det där låter som en typ av skada som inte räknas som normalt slitage, så det skulle du kunna åka på att betala för.

Om det går att byta ut bara lådbottnen borde det inte bli så dyrt. Det ska också göras avdrag för kökets ålder, så du behöver inte betala hela kostnaden. 
    Men det borde väl kanske gå att laga ganska lätt genom att fylla i med nån lagning och slipa och måla. Det är ett hack i kanten på ovandelen av lådans framsida.
    När jag flyttade in här så var fogarna i duschen helt svarta av smuts och missfärgningar och det struntade de i helt. Så verkar ej jättenoga med utseendet av lgh
Svar på tråden Besiktning lgh