Inlägg från: Anonym (samvetet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samvetet)

Resa med storasyster en vecka, 2 åring hemma med pappa?

Hej, jag har beslutsångest då jag funderar på att bjuda min mamma på en resa, hon har precis avklarat sin behandling mot bröstcancer och jag vet att hon längtar utomlands. Jag har två barn på 2 respektive 4 år och tar jag med båda barnen så vet jag att mamma inte kommer kunna ha den avkoppling hon behöver. Jag tänker därför att det enklaste är att ta med storasyster i en vecka och att hon då får egentid med sin mamma och mormor medans lillasyster som kommer vara ganska precis 2 år är hemma med pappa (som hon har en väldigt bra relation till). Nästa gång gör jag tvärtom och tar bara med henne. Dessutom kom vi nyligen hem hela familjen från en egen resa två veckor. 

Är det okej upplägg? Vet dock inte hur jag kommer reagera på en vecka utan min yngsta men å andra sidan kommer jag ångra mig om jag inte får bjuda med min mamma på en resa som gjort allt för oss och jag tror även det kommer betyda mycket för storasyster med en egen vecka. Vad säger ni?

• Svar på tråden Resa med storasyster en vecka, 2 åring hemma med pappa?
  • Anonym (samvetet)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-02 05:57:50 följande:

Vilket svårt beslut. jag skulle nog rekommendera till en kortare resa än två veckor. För en tvååring är två veckor en väldigt lång tid och de har inte förståelsen att förstå varken tid, eller att du kommer tillbaka. För min del hade upplägget aldrig fungerat, men det är för att min tvååring är totalt klistrad vid mig, även om hon har en bra relation till sin pappa. Samtidigt tycker jag att både du och mamma förtjänar resan. Jag hade dock, om jag nu beslutat mig för att resa, tagit en kortare semester på en vecka och även lämnat storasyster hemma. Att både mamma och syster försvinner kan vara mycket för ett litet barn. I det här fallet verkar det dock som att du oroar dig mer för dina egna känslor, vilket får mig att tro att barnet har en sån extremt bra relation med sin pappa att det inte kommer påverkas, eller? :)

Absolut inte två veckor, EN vecka gäller det =)
  • Anonym (samvetet)

Har också funderat på om det är bättre att lämna storasyster hemma också och resa själv med min mamma men samtidigt tycker jag storasyster förtjänar en resa på egen hand med oss och skulle må väldigt bra av det. Å andra sidan blir då lillasyster plötsligt själv med pappa hemma och utan storasyster på förskolan och det känns jobbigt. 

• Anonym (samvetet)

Tack för svar. Håller helt med dig. Men hade du åkt en vecka själv med gott samvete? Båda barnen hemma med pappa? 

Svar på tråden Resa med storasyster en vecka, 2 åring hemma med pappa?