• Anonym (Förstagångsgravid)

Oron för missfall gör att jag tappar mig själv

Hej på er! 

Jag söker råd från er som varit med om liknande eller har tankar att dela med er av till en person som inte vet varken från eller till längre. 

Jag är gravid i vecka 7+0 (vecka 8) med det som kommer att bli första barnet. Testade positivt i vecka 4+2 (vecka 5) och har sedan dess haft fruktansvärt ont i brösten och molande mensvärk till och från. Mitt luktsinne har skjutit i höjden, så graviditetssymptomen har ju funnits där. 

Men de har avtagit. Jag har fortfarande ömma bröst och molande mensvärk. Men känner inget annat. Börjar fundera på om jag ens är gravid? Har jag drömt eller hittat på? 

Fick ljusrosa blödningar till och från under vecka 7 varpå barnmorskan säger att det är vanligt och att de gör ändå ingenting även om det skulle bli ett missfall. 

Problemet för mig är att jag är så fruktansvärt orolig så att det nästan förlamar mig. Jag vågar inte känna glädje, jag vågar inte hoppas att fostret lever. Jag klarar inte av att leva på som vanligt och känner mig deprimerad. 

Mim fråga är: finns det verkligen inget man kan göra för att veta hur det ligger till? Har fått tid för ultraljud i vecka 14, 6 veckor kvar! Jag kommer inte klara att gå och vänta så länge! 

Hjälp mig ni som har erfarenhet ❤️

• Svar på tråden Oron för missfall gör att jag tappar mig själv
  • Anonym (Privat)

Genom att använda de privata klinikerna ökar vi tillgängligheten på såna tjänster. 

Gynakuten har ofta extremt mycket att göra och ont om resurser. Man bör INTE överdriva och ta deras tid från de som har uromhavandeskap och annat som faktiskt kan vara farligt. 

Missfall beror till största delen på att något går fel när ägget och spermiens gener sammanslåss och då kommer det aldrig att kunna utvecklas till en bebis. 
    Det går inte att göra något åt och det är därför vården inte låter en komma in för blödningar utan smärta.

Det är också väldigt vanligt med mindre blödningar, det finns många orsaker till dem som inte har med någon fara med graviditet att göra. 

Jag har haft två graviditeter, en utan blödningar fram till b 12 när rosa flytningar och magkramper var första tecken på missfall. 
    Nästa graviditet hade jag blodblandade flytningar runt v8 och det blev vår bebis. ❤️

Jag använde privat klinik för tidigt ultraljud för att stilla oron i väntan på att komma in i andra trinestern och få ultraljud och lyssna på hjärtat genom vanliga mödravården. 

Givetvis ska vi använda offentliga vården när det behövs, men den har begränsningar och finns i syfte att vårda och behandla. Med lätta blödningar utan smärta finns det inget att behandla och därför är det rätt att de inte låter en komma in. 

Det är en lång väntan och man ska komma ihåg att de allts flesta gångerna finns inget att oroa sig för 🥰 Men oron är också en del i att vara förälder. Din bm kan hjälpa dig med samtalskontakt om oron tar över för mycket. 

• Anonym (C)

Jag fick tid där jag bor vid mina missfall iaf, som inte var en privatklinik. Fick missfall I vecka 8 och sa jag hade ont och blödningar. Men kanske är olika lite överallt.

• Anonym (Förstagångsgravid)

Jag åkte in till akuten idag på inrådan av 1177 då min ljusrosa blödning tilltagit till kraftigt, blivit rött och medfört smärtor liknande mensvärk. Fick träffa en ssk som ringde till gynmottagningen och blev sedan hemskickad med "Eventuellt har du fått ett missfall, och vi har inte tid idag. Då detta inte ett akut läge så får du åka hem och avvakta". 

Jag fick alltså ingen undersökning och inga svar. Dom hade inte tid för mig. Jag bröt ihop och sa att jag kan inte leva såhär i ovisshet längre. Kan inte sova, äta eller jobba.
    Men läget var fortfarande inte akut. 

Hur ska jag veta om det är ett missfall eller om det är någonting farligt såsom utomkvedshavandeskap eller så utan att de kollar? 

De säger att jag ska ta ett graviditetstest igen om 5 veckor. 

Jag gick hem. 

• Anonym (Privat)
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-07 23:03:04 följande:

Jag åkte in till akuten idag på inrådan av 1177 då min ljusrosa blödning tilltagit till kraftigt, blivit rött och medfört smärtor liknande mensvärk. Fick träffa en ssk som ringde till gynmottagningen och blev sedan hemskickad med "Eventuellt har du fått ett missfall, och vi har inte tid idag. Då detta inte ett akut läge så får du åka hem och avvakta". 

Jag fick alltså ingen undersökning och inga svar. Dom hade inte tid för mig. Jag bröt ihop och sa att jag kan inte leva såhär i ovisshet längre. Kan inte sova, äta eller jobba.

Hur ska jag veta om det är ett missfall eller om det är någonting farligt såsom utomkvedshavandeskap eller så utan att de kollar? 

Jag gick hem. 

fy så jobbigt! Hoppas allt blir bra ❤️
    Se om det går att få en tid om du ringer på måndag morgon om det fortfarande är likadant, annars sök reda på en privat klinik som tar emot dig så att du får svar på vad som händer. Tror att du är så långt gången så att itomhavandeskap skulle varit uppdagat, men inte säker hur sent de kan börja göra ont. 
  • Mkay

Jag gick hem. 

Som sagt så kommer inte den allmänna vården ge dig en undersökning under perioden som missfall är vanligt och man inte kan göra något åt det ändå. Du måste boka in dig på en privat klinik för ultraljud som du själv bekostar så kommer de kunna säga hur det ser ut där inne. Det kan vara missfall men behöver inte vara det heller Hjärta
  • Anonym (våra skattepengar)

Det finns inte resurser till att alla nervöst lagda ska springa där hela tiden och kräva UL, ni tar då upp plats för de som verkligen har anledning att oroa sig och redan har haft ett eller flera missfall.

INGEN kan göra något om du får missfall tidigt, det är bara att vänta ut tiden.

Ibland går det fel, det är så pass komplicerat att bygga ihop ett barn och inte är det nåt att direkt lipa över ett tidigt MA heller för det händer hela tiden.

Jag fick själv MA i v 13 första gången när vi just berättat för alla. Det var lagom roligt men man vet vad som gäller- upp på hästen och försök igen bara, så fixar det sig för de flesta.

Ibland tror jag nästan det hade varit bättre om det inte fanns varken ÄL-stickor eller fosterdiagnostik eftersom en del klena individer har sämre tålamod än ett förskolebarn och missbrukar dessa resurser grovt.

• Nenni0026
    Anonym (våra skattepengar) skrev 2025-02-08 08:53:26 följande:

Det finns inte resurser till att alla nervöst lagda ska springa där hela tiden och kräva UL, ni tar då upp plats för de som verkligen har anledning att oroa sig och redan har haft ett eller flera missfall.

INGEN kan göra något om du får missfall tidigt, det är bara att vänta ut tiden.

Ibland går det fel, det är så pass komplicerat att bygga ihop ett barn och inte är det nåt att direkt lipa över ett tidigt MA heller för det händer hela tiden.

Jag fick själv MA i v 13 första gången när vi just berättat för alla. Det var lagom roligt men man vet vad som gäller- upp på hästen och försök igen bara, så fixar det sig för de flesta.

Ibland tror jag nästan det hade varit bättre om det inte fanns varken ÄL-stickor eller fosterdiagnostik eftersom en del klena individer har sämre tålamod än ett förskolebarn och missbrukar dessa resurser grovt.

Jag hör dig. Sen kan man ju också eventuellt tänka som så att alla människor är olika och fundera på om man ska visa lite förståelse för detta. 

Jag är själv förskollärare och har förmodligen mycket mer tålamod än dig baserat på ditt oförstående inlägg. 

Jag har betalt skatt i hela mitt liv. Förmodligen mer än dig här också pga anställning och eget bolag. 

Så jag anser, trots ditt uttalande, att om jag blir skickad till akuten av både 1177 och min barnmorska, att jag ska ha rätt att söka hjälp precis som alla andra får. 

Tack för din input 
  • cutepenguin

Jag gick hem. 

Boka ett ultraljud privat! Det brukar finnas tider med kort varsel. Många blöder utan att det är ett missfall. 

Oavsett om det är ett missfall eller inte så är det inte något du kan påverka ❤️ OM det är ett missfall så är det, då får ni försöka igen. Du har ju blivit gravid en gång och det kommer gå igen i så fall. Jag hade ett MA 2023 som upptäcktes i vecka 10. Blödde lätt runt tiden jag plussade och det var förmodligen redan då embryot dog. Jag var förstörd och mådde precis som du mår nu, MEN jag grät, missfallet hände och jag sörjde. Sen försökte vi igen redan näst menscykel. Tog 2 cyklar innan jag blev gravid, med tvillingar. 

Jag förstår att du är orolig, jag gör verkligen det. man får sörja och gråta och vara orolig och känna alla känslor. Men du kan inte påverka det! Hur mycket man än vill ❤️  

• Anonym (Privat)
    cutepenguin skrev 2025-02-08 09:48:18 följande:

Boka ett ultraljud privat! Det brukar finnas tider med kort varsel. Många blöder utan att det är ett missfall. 

Oavsett om det är ett missfall eller inte så är det inte något du kan påverka ❤️ OM det är ett missfall så är det, då får ni försöka igen. Du har ju blivit gravid en gång och det kommer gå igen i så fall. Jag hade ett MA 2023 som upptäcktes i vecka 10. Blödde lätt runt tiden jag plussade och det var förmodligen redan då embryot dog. Jag var förstörd och mådde precis som du mår nu, MEN jag grät, missfallet hände och jag sörjde. Sen försökte vi igen redan näst menscykel. Tog 2 cyklar innan jag blev gravid, med tvillingar. 

Jag förstår att du är orolig, jag gör verkligen det. man får sörja och gråta och vara orolig och känna alla känslor. Men du kan inte påverka det! Hur mycket man än vill ❤️  

Det är verkligen sant, det går tyvärr inte att hindra ett missfall om ni skulle ha sån otur. Vi har också fått världens underbaraste barn efter att vår första graviditet var ett ma. 

Hoppas som sagt på det bästa , på något sätt blir det bra till slut❤️

• Supersemlan

Nu är det jättemånga som har tipsat om att du ska boka in ett privat UL, varför gör du inte bara det? 

Jag var, likt dig, pga olika tidigare erfarenheter väldigt orolig innan vecka 12 (också med blödningar) och gick på ungefär ett UL varannan vecka som vi bekostade själva. 

Har du ingen klinik i din omedelbara närhet så går du väl göra dig omaket att ta dig till närmsta?

Svar på tråden Oron för missfall gör att jag tappar mig själv