Core skrev 2025-02-06 20:57:06 följande:
Du framstår rätt dum om du påstår dig inte fatta vad jag menar. Jag formar mina barn med kunskap och viljan att ta ansvar, men klarar man inte av att bära ansvaret kortar man kopplet. Men det behövs i regel inte, människan har ett inneboende driv från tidig ålder att känna sig fri och självständig.
Mao skulle jag i praktiken inte låta barnen leva på godis, men säger någon en onsdag att denne vill köpa en choklad säger jag inte ett ord, för i regel reflekteras det sen till helgen över att man redan ätit godis i veckan.
För att lyckas måste man däremot klara av att tänka i två steg, inte bara ett.
Varenda unge jag umgicks med som barn som var belagda med olika hårda förbud och mutor, spårade det för när friheten som myndig eller tonåring väl kom. Då skulle det levas, och det spårade ur. Givetvis, man har levt efter regler någon annan satt upp, det är inte sina egna värderingar man levt efter utan sina föräldrars. Det är förutsättningar för att en perfekt storm, en rebell i tonåren man lägger grunden för med piskan och moroten.
Visst, jag är dum, för jag bara repetera det du har sagt. Det var DU som sa att du inte tvingar dina barn till något eller förbjuda, och att dina barn får ta sina egna beslut.
Men jag gissade nog att det bara gäller så länge deras beslut är beslut som du anser som vettiga.