• Anonym (Juli)

Får de göra så? Gällande semester

För tredje året i rad blir man nekad juli-augustisemester som önskat, utan får första veckorna i juni. När man ifrågasätter kommer svaret att det är "för du har inga små- eller skolbarn."

Är det verkligen okej? Så man ska inte kunna åka på släktträffar utomlands etc för det är senare under sommaren?

• Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester
  • Anonym (Per)

Enligt mig är den sämsta perioden att ta semester just Juli månad. Allt är dyrare då och mer folk överallt. Kan man välja så är halva juni och halva juli eller augusti bäst.  

Men annars så givetvis så ska det ju vara rättvist och det bästa är ju då att köra varannat. Hade du juli förra året så är det inte säkert att du får det detta år heller. Skulle på nåt sätt kunna vara så med Fl också under sommaren. Fl ledig kan ju föräldrar annars ta under hela året så de har ju redan en stor fördel. 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 12:50:25 följande:
    Det är jättevanligt att folk har många dagar kvar. Så har det varit på många av mina arbetsplatser. Många har flera barn och det är ofta den ena föräldern tar ut dessa, oftast mamman. Jobbar man på en kvinnodominerade arbetsplats, t ex vården som behöver bemanna året runt är ju detta ett stort och välkänt problem. Och jo chefer har oftast koll på reglerna. Men reglerna är problemet när fl måste beviljas. Självklart vet arbetstagare det och tar ut sina fl perioder vid strategiska tidpunkter, dvs jul och sommar. 
    Lite motsägelsefullt dock för min erfarenhet är att det är mamman som tar ut flest dagar initialt när bebisen föds - ok.
    Av de 96 som då finns kvar när barnet är förbi fyra år så torde ett ganska stort antal ligga på pappan - ok?
    Då är det alltså pappor med barn vi tänker tar ut den här ledigheten eller hur får du ihop det?

Reglerna är inte problemet, reglerna är lösningen.
    Har du en medarbetare, en kvinna säger vi, som först har gått ner i tid från 1/1 2025 och arbetar 80% under året, så är det period ett.
    Sen har hon sökt 2 dagar sportlov = period två.
    Ytterligare en dag när förskolan är stängd i juni = period tre.
    Den medarbetaren har ingen rätt att få mer FL beviljad detta år. Varken sommar eller jul. Jag är inte alls säker på att gemene person på chefsnivå har koll på hur reglerna ska appliceras.

Men jag är förstås glad om jag har fel!
  • Anonym (Signe)
    Anonym (mirre) skrev 2025-02-04 12:53:44 följande:

Efter år av värdelösa sommarsemestrar med juni eller augusti semester
    så insåg jag att det aldrig kommer bli bättre.

Jag sa upp mej sista februari, 3 mån uppsägningstid.
    Ledig juni, juli.
    Sökte jobb och började arbeta igen 15 augusti.

Tvekar inte att göra samma i år igen.
    Livet är för kort för att offra sej för andra.

Det finns vikarier men vårt landsting är för snåla att ta in hyr personal
    Dom stänger avdelningar istället.

Känner vårdpersonal som gör så varje år i princip och hoppar runt mellan avdelningar. För de vet att problemet är samma varje år och de vet att de lätt kan få nya anställningar direkt efter sommaren.  Sorgligt att det ska behövas....
  • Anonym (Blä)

Lagen säger att du har rätt till 4 sammanhängden veckor under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Så ja, de får göra så.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-04 13:07:36 följande:
    Lite motsägelsefullt dock för min erfarenhet är att det är mamman som tar ut flest dagar initialt när bebisen föds - ok.
    Av de 96 som då finns kvar när barnet är förbi fyra år så torde ett ganska stort antal ligga på pappan - ok?
    Då är det alltså pappor med barn vi tänker tar ut den här ledigheten eller hur får du ihop det?

Har du en medarbetare, en kvinna säger vi, som först har gått ner i tid från 1/1 2025 och arbetar 80% under året, så är det period ett.
    Den medarbetaren har ingen rätt att få mer FL beviljad detta år. Varken sommar eller jul. Jag är inte alls säker på att gemene person på chefsnivå har koll på hur reglerna ska appliceras.

Nej det är inte motsägelsefullt. Det är endast 90 dagar som är öronmärkta. Det är väl inte självklart att det är just efter 4 års ålder som pappan tar dessa.många pappor tar fl första året. Man får 480 dagar per barn! Det är absolut inte så att alla tar max föräldradagar första året. Många sparar ju av dessa dagar för att ha till skollov och semestrar. Jo reglerna är problemet! Jul och sommarsemester, då vill nästan alla vara lediga, även de utan barn. Sportlov och höstlov är inte så intressant för dem utan barn, alltså tar man fl när andra vill vara lediga och får "förtur", dvs jul och sommar och så tar man semester när det är sportlov eller höstlov eller studiedag. Då är det lättare att få semester, alltså behöver man inte slösa en fl-period på det. Det är så vissa gör och det är ju ok enligt reglerna men det är fortfarande ett problem.
  • Anonym (.)

Att man är hemma betyder inte att man tar ut dagar. En del familjer lever på sparpengar och ena förälderns lön, så långt det går, för att kunna spara maximalt med dagar till när barnen är större.
  • Anonym (JB)

Ja och nej. Det finns ingenting i de svenska lagarna som hindrat positiv särbehandling. Inte heller är det en diskrimineringsgrund att inte ha barn. 

Tyvärr finns det ingenting du kan göra. Arbetsgivaren är en jävla röv som gör såhär. Föreslår att du letar annat jobb. Och gör inte mer än minimum på jobbet. De förtjänar det inte. 

• Anonym (mirre)
    Anonym (.) skrev 2025-02-04 14:33:54 följande:
    Att man är hemma betyder inte att man tar ut dagar. En del familjer lever på sparpengar och ena förälderns lön, så långt det går, för att kunna spara maximalt med dagar till när barnen är större.
    Vet dom som bara tagit ut 1/8 ( 12.5 % ) ersättning och har många dagar
    sparade. Dom som har gott ställt gör det.
  • Anonym (S)

Vad jag har sett så har mamman ofta kvar väldigt många dagar när hon går tillbaka till jobbet och det blir många dagar tillsammans om hon har flera barn. Sedan används inte dagarna till att ta ledigt här och där utan det är just vid jul och sommar som man tar långledigt. Med flera sådana personer på en arbetsplats blir det problem att ta ut semester för övrig personal.
  • Anonym (Efter covid)

Under och efter covid verkar det som många arbetsgivare har blivit tyranner. Vi accepterade det då, pga covid, ställde upp, ändrade scheman, jobbade över. Sedan har de bara fortsatt så.

Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester