Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 12:50:25 följande:
Det är jättevanligt att folk har många dagar kvar. Så har det varit på många av mina arbetsplatser. Många har flera barn och det är ofta den ena föräldern tar ut dessa, oftast mamman. Jobbar man på en kvinnodominerade arbetsplats, t ex vården som behöver bemanna året runt är ju detta ett stort och välkänt problem. Och jo chefer har oftast koll på reglerna. Men reglerna är problemet när fl måste beviljas. Självklart vet arbetstagare det och tar ut sina fl perioder vid strategiska tidpunkter, dvs jul och sommar.
Lite motsägelsefullt dock för min erfarenhet är att det är mamman som tar ut flest dagar initialt när bebisen föds - ok.
Av de 96 som då finns kvar när barnet är förbi fyra år så torde ett ganska stort antal ligga på pappan - ok?
Då är det alltså pappor med barn vi tänker tar ut den här ledigheten eller hur får du ihop det?
Reglerna är inte problemet, reglerna är lösningen.
Har du en medarbetare, en kvinna säger vi, som först har gått ner i tid från 1/1 2025 och arbetar 80% under året, så är det period ett.
Sen har hon sökt 2 dagar sportlov = period två.
Ytterligare en dag när förskolan är stängd i juni = period tre.
Den medarbetaren har ingen rätt att få mer FL beviljad detta år. Varken sommar eller jul. Jag är inte alls säker på att gemene person på chefsnivå har koll på hur reglerna ska appliceras.
Men jag är förstås glad om jag har fel!