• Anonym

Bara vara vänner med sitt X?

Ni som haft mångåriga förhållanden, är ni vän och umgås med ert ex? Hur lång tid tog det innan ni kunde umgås som vänner efter att det tagit slut?

Vi bröt upp för ca 1 ½ månad sen. Vi har träffats efter och är vänner men det funkar inte längre för mig. Jag har så mycket känslor kvar och det känns som jag alltid kommer att ha det. Mitt ex har inga känslor längre för mig så det är klart det funkar bra att umgås då. Men för mig blir det bara jättejobbigt efter att vi träffats; saknar, längtar, minns och kan inte ta det till mig att det är över! Så jag har nu sagt att det är bäst vi ej ses mer eftersom jag känner som jag gör. Har ni nåt råd? Hur lång tid behöver man för att kunna bli bara vänner sen? Kan man bli det?

• Svar på tråden Bara vara vänner med sitt X?
  • roha

jag o mitt ex gjorde slut i början av april för många herrens år sen o inte förrän jag träffade min nuvarande man så kunde vi bli vänner igen. Min man träffade jag i slutet av november samma år, så det tog ett tag.
    Det va jättejóbbigt precis när vi hade gjort slut för man hade alla känslor kvar o allt man gjorde hängde ihop me honom.
    För mig tog det lång tid, men ag har vissa vänner som dan efter dom gjorde slut satt o fikade me sina nyblivna ex som ominget hade hänt.
    Kanske kan bero lite på varför man gör slut??

• Anonym

Ja det är väl lite så jag tänker. Att jag inte kommer kunna ses som vänner förrän jag eventuellt träffat nån annan för då kommer ju mina känslor att vara borta. Men det lär ju dröja.... Känner inte heller att jag vill vara kvar när x:et hittar nån annan. Det skulle jag verkligen inte orka med!

• wamma

Har ingen som helst kontakt med mina ex, ifall min man skulle bli min x så skulle jag bli tvungen att ha kontakt med honom enbart på grund av barn, men annars så är det helt onödigt att ha kontaktmed sina xn.

• Anonym

Det var jag som gjorde slut pga vissa saker, men sen visade det sig att mitt x´s känslor ändå var borta sedan ett tag tillbaka. Detta kom som en fullständig chock för mig! Direkt efter vill exet fortsätta träffas, fika och allt, precis som roha skrev, som om inget hade hänt. Till saken hör att vi trots allt tycker så väldigt mycket om varann, jag vet att jag betyder oerhört mycket och jag vill ju själv fortsätta träffas, men jag är inte funtad så, önskar man bara kunde stänga av, eller komma över det bara sådär nu!!! Det är ingen jag vill förlora ur mitt liv, men ändå klarar jag inte av att ses just nu. Försökte att bara vara vän, men det går inte *dumma mig*

• Que Sera Sera

Jag och ett av mina ex (den enda jag har kontakten med) brot for ca. 5 ar sedan nu, var tillsammans i ca. 4 ar. Det tog oss ca. 3 ar att komma dit vi ar idag.

Jag traffade nyligen en underbar man och aven om vi inte varit tillsammans sa lange sa invantar vi bade barn och brollop!

Det tog ett tag for mitt ex att vanja sej men det gar bra =)

Saken ar att vi ar som syskon. Han ar som en bror for mej, inget annat - och jag som en syster for honom. Fast ibland borjar hans tankar sa det ar val han som har lite krux kvar.

Har val inga tips men lat det ga ett tag, kanske inte traffas o umgas sa mkt nu utan var lite for dej sjalv och sa.

Hoppas iaf att det kommer funka for er.
    Kram

• Anonym

Vad tycker era respektive om att ni umgås med era ex?

Det enda ex jag haft kontakt med efter och hör av nån gång är den jag kände allra minst för. Verkar som ju mer man kände och hade ihop desto svårare är det, fast å andra sidan har jag nåt ex som man slutat som ovänner. Inte kul, men då hade man inget val än att bara gå vidare.

• mysigamamman

Jag och mitt förra ex skildes åt som vänner för 4 år sedan. Då hade vi varit tillsammans i 10 år och hade en dotter tillsammans. Lite trist, men vi hade vuxit ifrån varandra. I stället är vi nu bästa vänner.

Ett tidigare ex gick det inte så bra med. Efter 14 år och tre barn skildes vi åt som ovänner och det tog många år innan vi kunde vistas under samma tak igen.

• Anonym

Jag lämnade mitt ex efter 5år och vi försökte att vara vänner i början. För mig gick det bra men inte för honom. Det tog väl kanske ett halvår eller nåt innan det fungerade. Nu har jag en ny sambo och det är väl snart 3år sen det tog slut med exet. Vi hörs av lite då och då. En gång i månaden kanske, det fungerar bara bra. Är väl svårare om den ena har känslor kvar men det har han inte längre.

• Anonym (OK..)

Jag e vän med 4 av mina ex. 2 av dem har jag ganska så tät kontakt med o träffas gör vi också..!! ett av ex o jag har kommit till det stadiumet att vi hörs om det e problem i någon relation.. det fungerar väldigt bra! kan bara berätta att vi skiljdes som värsta ovännerna.. men det tog ca 1 år innan vi kunnde träffas som vänner igen. dom andra 2 så hörs vi per telefon endast..

• roha

TS....

Min man har inget emot att jag pratar me mitt ex o jag bryr mig inte om ifall han pratar me sitt ex.
    Allt handlar ju egentligen om tillit....

• Skrollisen

Jag har slutat att umgås med mitt ex.. får oxå massa känslor tillbaka.. Vi var ihop i 5 år, sen KK ända tills jag träffade min nuvarande.. Vi umgicks ett tag i början av detta förhållandet men vi fixade inte att bara vara kompisar så tyvärr umgås vi inte mer. Synd att det blir så, vi har delat så mycket och gjort så mycket ihop men det är väl just därför det inte går. Det tog slut för att jag ville ha barn men inte han. Nu har jag och min nya försökt få barn i 2 år och det blir inget, oförklarligt barnlösa.. Känns lite ironiskt..

• k girl

Jag och min exmake är goda vänner. Det är vissa saker vi helt enkelt inte kan prata om, och nog känns det att jag har älskat honom så länge som jag har gjort. Men jag vet att vi inte kan leva ihop. Vi separerade i maj förra året och träffades första gången sedan separationen efter jul.

Jag har en ny pojkvän sedan ungefär en månad tillbaks.

• Majsan70

Jag skilde mig för 4 år sedan efter att ha haft ett förhållande i 13 år varav vi var gifta i 11 år. Vi var vänner från början och kunde umgås normalt direkt. Vi hjälpte varandra att flytta och samarbetade om barnen. Vi är fortfarande goda vänner och träffas på jobbet osv.

• Natt

Jag lämnade mitt ex för fyra år sedan sådär, för att jag träffat min riddare i skinande rustning som jag nu lever med och har en liten en. Just för att jag lämnade A för en annan så blev det extra känsligt, och mitt ex bröt mer eller mindre ihop och hotade med självmord etc. Vi hade varit tillsammans i lite mindre än tre år och vi hade slutat vara käresta för länge sedan och jag höll av honom starkt som vän.

Vi prata mycket tills han en dag bara bröt kontakten och så var det ett år tills han skrev ett mail och förklarade sig. Vi har nu tagit oss tillbaka till en norgorlunda relation, men han tycker fortfarande att våran dotter skulle ha varit min och hans dotter, tycker det är jobbigt att jag pratar om familjen ovs...Just därför kommer vi nog aldrig att vara vänner på samma sätt som vi var då vi var *ihop*.

• Göteborg

Jag är nära vän med ett av mina ex. Vi var tillsammans i 3 år och det tog slut för cirka ett halvår sen. Vi var då sambos. Relationen i sig var i princip självdöd, vi hade t.ex. inte sex d senaste månaderna och vi gjorde såna saker som man gör med sina vänner. Så en dag konstaterade vi bara att vi var vänner och inget annat. Vi bodde tom ihop tt tag efteråt.

När jag träffade en ny kille flyttade vi isär, han tog över den nya killens lägenhet och min nya flyttade in hos mig.

Det funkar jättebra! Vi ses ofta, och min nya har inga problem med det. De är tom kompisar med varann, umgås och går på hockey och sådär.

Mitt andra ex däremot... Han är en historia för sig, och jag kunde inte strunta mer i vad han pysslar med än vad jag gör.

• wintersaga

Absolut kan man vara vän med sitt/sina ex. Var dock bredd på att det kan ta ett tag. Det bästa är nog att inte ha kontakt under den första tiden efteråt, det kan göra uppbrottet svårare. Mam behöver få distans till det som har hänt och bearbeta allt först. Sedan hur lång tid det handlar om är väldigt individuellt. Men någon månad är det nog i alla fall.

Jag har bra kontakt med några av mina ex. Det skedde dock inte direkt efter att det tagit slut utan har fått växa fram naturligt varteftersom.

Min pojkvän har inget emot att jag umgås med dem. Han kommer själv väldigt bra överrens med dem och ser dem som sina vänner också. Handlar som en sa tidigare om tillit. Sedan så var jag helt ärlig från början och sa att en del personer var viktiga i mitt liv fortfarande även om de var ex. Vilket han inte har några problem med att respektera. Pojkvännen har ingen regelbunden kontakt med sina ex men pratar med dem när de möts på stan.

Jag önskar dig lycka till. Låt det få ta den tid det tar att bearbeta att det är slut. Om eran vänskap är stark så finna han kvar som vän när du är redo för det.

• wintersaga

Absolut kan man vara vän med sitt/sina ex. Var dock bredd på att det kan ta ett tag. Det bästa är nog att inte ha kontakt under den första tiden efteråt, det kan göra uppbrottet svårare. Mam behöver få distans till det som har hänt och bearbeta allt först. Sedan hur lång tid det handlar om är väldigt individuellt. Men någon månad är det nog i alla fall.

Jag har bra kontakt med några av mina ex. Det skedde dock inte direkt efter att det tagit slut utan har fått växa fram naturligt varteftersom.

Min pojkvän har inget emot att jag umgås med dem. Han kommer själv väldigt bra överrens med dem och ser dem som sina vänner också. Handlar som en sa tidigare om tillit. Sedan så var jag helt ärlig från början och sa att en del personer var viktiga i mitt liv fortfarande även om de var ex. Vilket han inte har några problem med att respektera. Pojkvännen har ingen regelbunden kontakt med sina ex men pratar med dem när de möts på stan.

Jag önskar dig lycka till. Låt det få ta den tid det tar att bearbeta att det är slut. Om eran vänskap är stark så finna han kvar som vän när du är redo för det.

• wintersaga

Svar på tråden Bara vara vänner med sitt X?