Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Skolskjutning

Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 21:22:34 följande:
    Du är ute och cyklar. De kriminella skjuter på varandra och deras mål är inte vanliga människor. Rickard däremot valde noga att gå till en skola och skjuta vanliga människor, invandrare. 
    Skjutningarna och sprängningarna i Sverige saknar motstycke i liknande länder och är av en sådan omfattning - samt sker på ett sådant sätt - att det absolut kan kallas för en form av inhemsk terrorism.

Hundratals oskyldiga har fått sina hem söndersprängda och sina liv förstörda de senaste åren. Några har skadats och dödats.

Vad är det om inte en form av terror mot samhället? Oavsett vad motivet är.

Det är inte som för 10 år sen, när kriminella nästan uteslutande sköt på varandra (samt inte sprängde så mycket) även om det redan då ibland skedde bland folk. Men inte som nu.

Välkommen till Sverige anno 2025.

På samma sätt kan Örebro-massakern klassas som terrordåd och eventuellt som hatbrott, även om det kan finnas andra motiv. Men antal offer, tillvägagångssätt mm, är ett angrepp på hela samhället. Precis som mycket av gängvåldet idag.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 21:43:44 följande:
    Jo, du är definitivt ute och cyklar. Kriminella skjutningar betraktas inte som terrorism enligt experter och svensk lag. Terrorism definieras som handlingar som syftar till att injaga fruktan i befolkningen eller destabilisera demokratin. Det handlar om syftet. Juridiska forskare menar att gängvåldet snarare är riktat mot mindre grupper inom kriminella miljöer och saknar de politiska eller ideologiska motiv som kännetecknar terrorism. Samtidigt har svenska politiker, som justitieminister Gunnar Strömmer och statsministern Kristersson, bara dagar före skjutningar i Örebro, beskrivit gängkriminaliteten som "inhemsk terrorism" och kopplat ihop det med invandring. Detta språkbruk har dock kritiserats som mycket missvisande och riskerar att öka samhällsoron och hat mot invandrare utan att lösa problemet.

Den största skillnaden mellan gängkriminalitet och terrorism ligger i motiven och syftet bakom handlingarna.

Gängkriminalitet drivs främst av ekonomiska intressen, makt inom kriminella nätverk och konflikter mellan individer eller grupper. Målen är ofta begränsade till specifika personer eller grupper inom den kriminella miljön, utan en avsikt att påverka samhället i stort.

Terrorism har ideologiska, politiska, rasistiska eller religiösa motiv. Syftet är att injaga fruktan hos en del av befolkning, destabilisera samhällsstrukturer eller påverka statliga beslut och politik. Det riktar sig mot samhället som helhet snarare än enskilda individer.

Trots vissa likheter, som användning av våld och skador på oskyldiga, är deras grundläggande mål och drivkrafter totalt olika.
    OK, men då kanske det behövs ett annat ord än terror? För dagens svenska situation är inte normal.

Vi vet ju inte heller syftet och drivkrafterna bakom Örebro-massakern. Vi kan gissa, men det finns flera tänkbara motiv.

Antingen är båda terrorbrott, eller också inget av det.
    Anonym (Pp) skrev 2025-02-10 22:17:01 följande:

Av de 10 dödade är 8 invandrare. De två övriga har det inte släppts någon annan info om än att de har svenskspråkiga förnamn. Det ena ursvenskt, det andra är Camilla som man kan heta i en del andra länder.

Om de skadades ursprung har mig veterligen inget sagts. 
    8 av 10 döda är utlänningar vilket inte känns som att det kan vara en slump även om det väl var ganska hög andel utlänningar där. Och det sägs ju att han valde vilka han sköt. Det födde ikväll en mycket obehaglig tanke: Om han inte hade gjort det hade han alltså kunnat döda ännu många fler. Tack och lov att det inte blev så, tillräckligt stor tragedi ändå. 

Var det rasistdåd, måste han ha gått på utseende. Han kände dem ju inte och visste knappast deras namn.

De få med svensk-klingande namn kan ha sett "utländska" ut. Men alla invandrare ser å andra sidan inte "utländska" ut. Minst två av offren var mörkhyade, enligt de bilder som har publicerats. Men övriga hade varierande utseende.

Han kan ha gått in där och börjat peppra för att han visste att det går många invandrare där = hatbrott. Å andra sidan sköt han enligt vittnen inte mot alla, utan valde sina offer. Det kan fortfarande vara hatbrott, eller så var han ute efter någon eller några. Han har själv gått på skolan tidigare. Det kan också vara ett motiv. Många skolskjutare i USA, gör det ju på skolor de själva går eller har gått i.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 22:42:52 följande:
    Nej, du är också ute och cyklar. Men jag är inte förvånad. Känner igen ditt användarnamn från nästan alla trådar där man sprider rasism.

Du har fel. De kriminelas syfte är att döda andra kriminella och inte oskyldiga medborgare. De kriminella saknar ideologiska skäl. Det är pengar som styr. Och du överdriver som vanligt.
    Du överdriver också som kallar andra rasister för att de inte håller med dig.

Trots att jag kallar Örebro-massakern för massaker och terrordåd och eventuellt hatbrott, anklagar du mig för att sprida rasism. Det är inte bara osmakligt, det är fullständigt ologiskt.

Inte mycket sunt förnuft där inte.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 22:53:04 följande:
    Det är bara din åsikt som saknar juridiskt stöd. Du förklarar inte hur du tänker och bemöter inte min argumentation.

Kriminella skjutningar är inte terrorism. Det är bara en  vilseledande retorik från högerextremister.

"Ingenting tyder enligt Hans Brun på att gängskjutningarna i Sverige har kopplingar till terror som brott. Han menar att det inte finns någon poäng med att använda ordet terror som ett förstärkningsord för att beskriva allvaret.

I?stället för att fastna i en ?retorisk lättja? behöver politikerna enligt honom utveckla ett språkbruk som faktiskt beskriver situationen.

? Det blir bara tomma ord och floskler, som bidrar till att mörka själva problemet. Skjutningarna är fruktansvärda, men är inte terrorism, säger Hans Brun.

Henrik Tham menar att gängkriminaliteten och annan grov organiserad brottslighet inte är en statsfientlig verksamhet eftersom det dödliga våldet trots allt sker inom och mot mindre grupper.

? Våldet är allvarligt i sig men politikerna skruvar upp det ytterligare, säger han.

Samtidigt lyfter han att även om rädslan för att utsättas för dödligt våld har ökat så har den faktiska sannolikheten för det minskat rejält de senaste 30 åren."

Ja, det är min åsikt. Det är också många andras åsikt. Om den är rimlig eller inte får andra bedöma. Men jag skiter faktiskt i om den saknar juridiskt stöd. Och juridik och tolkningar kan ändras.

Jag har i inlägg efter inlägg argumenterat för hur jag resonerar. Du behöver inte hålla med. Du får gärna tycka att jag överdriver. Jag kunde inte bry mig mindre.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:05:27 följande:
    Haha visst. Har man inga argument kan man alltid bara skita i allt och alla. Lagar och juridik är för andra men inte för dig.
    Jag gav uttryck för en åsikt, inget annat. Jag skiter inte i allt och alla, jag skiter i sådana som dig.

Lagar och juridik är för alla, men man behöver inte hålla med om allt.

Jag har argument. Att du inte köper dem är inte mitt problem.

Ärligt talat. Vad är det du inte fattar?
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:02:46 följande:
    Jag sa aldrig att du var rasist. Du bör läsa igen. 

Du kallar de kriminellas våld för terrorism. Det är fel men helt i linje med SDs retorik där man hetsat mot invandrare i många år. Jag förklarade för dig varför är det felaktigt men du väljer istället att inte bemöta mina argument. 
    Sen när blev alla gängkriminella invandrare? Vem är det som sprider rasism?

Många gängkriminella är invandrare, men inte alla. Och de flesta invandrare är inte gängkriminella.

Sug på den en stund.

Man kan konstatera att Sverige har haft för stor invandring, att integrationen inte har fungerat osv, utan att skylla allt på invandrare, eller hetsa mot invandrare. 
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:30:06 följande:
    Haha! Lugn. Du målar ju själv upp en bild av dig själv som någon som skiter i vad våra svenska lagar säger. Du förvränger också andras ord och dina "argument" är bara dina egna extrema åsikter. Med andra ord ska man inte ta dig på allvar. Är det det du menar?  Dina åsikter saknar all relevans. 

Var har jag förvrängt andras ord? Var har jag målat upp en bild av att jag skiter i vad svenska lagar säger? Det är din externa tolkning.

Bara för att man inte håller med om allt, skiter man inte i resten.

Men du får tolka mig hur du vill. Du verkar vara en riktig översittare, sett till hur du har bemött mig i tråden. 

Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:47:22 följande:
    Har du fullständigt missat att vi diskuterar hur statsministern uttryckte det själv? Han menade att det kriminella våldet är "inhemsk terrorism" som är kopplat till invandring och det var det vi diskuterade. Förstår du verkligen det jag skrev? Om du läser noga det jag skrev så kommer du förhoppningsvis att förstå är jag är helt emot den definitionen medans du omfamnar den.  Den retoriken som används kan klassas som högerextremism. 

Sedan använder du välkända,  högerextremistiska floskler. Du skyller på invandrare men hävdar att du inte gör det.

"Många gängkriminella är invandrare, men inte alla. Och de flesta invandrare är inte gängkriminella."
    Det är genomskådat för länge sedan. Högerextremistisk propaganda splittrar Sverige och hetsar mot invandrare. Sedan kommer en Rickard, går till en skola och dödar invandrare. 
    Jag vet hur den svenska statsministern utryckte sig. Jag säger inte att han har rätt, men att anklaga honom för högerextremism låter extremt.

Man kan uttrycka sig olämpligt utan att vara varken rasist eller högerextremist. 

Men du anklagar ju även mig för att sprida högerextrem propaganda, samt påstår att jag skyller på invandrare fast jag uttryckligen inte gör det. 

Enligt dig är jag tydligen rasist vad jag än skriver. Alla som inte tycker som du är rasister?

Om du inte vore så patetisk skulle jag anmäla dig för förtal. 

Sett till gärningsman, plats och offer, finns det (minst) tre möjliga motiv:

1) Hatbrott mot invandrare. De flesta av offren hade utländsk bakgrund.

2) Hatbrott mot kvinnor / inceldåd. De flesta av offren var kvinnor.

3) Psykiatriska orsaker. Ensam och isolerad man med uppenbara psykiska problem, går in och skjuter på en skola där han tidigare har varit elev. Det kan vara därför han valde den platsen. Så är det ofta vid skolskjutningar. 

Alla ovanstående motiv är möjliga, men jag tror inte att det spelar någon roll längre. Många har redan bestämt sig för att det var ett rasist-dåd. Om det är vad många tror, och påverkas av, spelar det ingen roll vad polisen kommer fram till. Rädsla, misstro och splittring har redan fått fäste.

Fakta är inte det mest relevanta, utan vad folk tror är sant.

Men jag tycker ändå att det är märkligt att inte incel-spåret har diskuterats mer? Med tanke på vem gärningsmannen var samt hur många av offren som var kvinnor. Samt att sådana dåd har skett tidigare, i andra länder.

Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-11 09:21:52 följande:
    Vi vet det vi vet - och det är att offrens gemensamma nämnare är att de var invandrare. Finns ingen anledning att spela djävulens advokat och tro att gärningsmannens avsikter var något annat än det han faktiskt gjorde.
    De flesta av offren var invandrare, men inte alla.

På Komvux går många invandrare.

Vad vi vet kan han lika gärna ha drivits av kvinnohat, då de flesta av offren var kvinnor.
Svar på tråden Skolskjutning