Inlägg från: Anonym (Spekuleraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spekuleraren)

Skolskjutning

För att spekulera då...

Angreppet var alltså riktat mot ett Komvux/SFI där det vistas utrikesfödda personer. Och det sker bara några dagar efter att statsministern suttit i TV och skyllt den pågående våldsvågen på invandringen.

Känns högst sannolikt att angreppet har högerextrema motiv, triggat av statsministerns ord.

• Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Nick) skrev 2025-02-04 20:32:48 följande:
    Tror du ens att de lyssnar på de nyheterna?

Ensam galning med största sannolikhet. 
    Ja, jag tror att även en sverigedemokrat klarar av att läsa en löpsedel. Det brukar vara stor, fet text på gul bakgrund.

Ord spelar roll, särskilt när de kommer från en statsminister. Fullt troligt att det kan han inspirerat ett hatbrott som detta.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-05 09:37:04 följande:

Det är så otroligt tröttsamt att höra detta tjat om vad gärningsmannen hade för ursprung eller vad han hade för motiv, allt för att passa in i olika politiska åsikter. 

Kan vi inte bara konstatera att han var galen och mördade oskyldiga människor. Det är enbart hans eget personliga ansvar, inte hans pappas, inte SD:s, inte invandrarnas, inte någon annan utom han själv. Han valde att genomföra detta illdåd, att ta livet av människor. Ingen annan. 

Nej, om vi bara konstaterar att det har hänt så kan vi ju inte dra några lärdomar eller jobba förebyggande.

Jag skrev det i den här tråden redan i går, att högerextrema motiv verkar ligga bakom - och det är knappast en tillfällighet att det händer några dagar efter att statsministern uttalat sig om att invandring är orsaken till den pågående våldsvågen. (Vilket förstås inte är sant, för då hade alla invandrare varit kriminella.) Ett sånt uttalande kan trigga galningar till att begå hatbrott. Statsministern borde ha vetat bättre.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-02-05 09:57:43 följande:
    Och vad baserar du det på? Sprid inte osanningar för att du inte gillar regeringen.
    På det som har hänt förstås: Tre dagar efter statsministerns påstående att våldsvågen i Sverige beror på invandring, bestämmer sig en ensam gärningsman för att angripa ett komvux/SFI där det främst befann sig personer med invandrarbakgrund.

Att var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, och sticker ut i statistiken när det gäller hatbrott, förstärker också min logiska slutsats.
  • Anonym (Spekuleraren)
    fornminne skrev 2025-02-05 10:19:29 följande:
    Kan du inte citera statsministern ordagrant. Det är möjligt att han har uttryckt sig olämpligt, men jag tror det först när jag ser det.

Att våldsvågen åtminstone delvis beror på de senaste decenniernas stora invandring, samt de integrationsproblem detta har lett till, är ju sant. Det är inte detsamma som att lägga skulden på invandrarna. 
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-02-05 12:50:04 följande:
    Det låter som att du ursäktar mördaren. Inte jättesnyggt. Skulden är mördarens. 
    Det gör jag inte. Jag förklarar sambandet mellan orsak och verkan.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-02-05 14:28:44 följande:
    Nej, det gör du inte. Du fördelar skulden. På samma vis som de som hävdar att någon som blir våldtagen får skulle sig lite själv pga klädseln, som att det liksom tar bort lite av gärningspersonens skuld.
    Jag menar det jag skriver. Du behöver inte hålla med, men kom inte och påstå att jag menar nåt annat som jag inte gör.

Våld, kriminalitet och hatbrott ökar med den högerpolitik som nu bedrivs. Det behöver du inte ens ifrågasätta, för det visar statistiken. Härom dan gick socialförvaltningar ut och medgav att de saknar resurser för att förhindra gängrekryteringar, trots att de vet vilka som kommer att begå dem:

www.tv4.se/artikel/290yflkQ5EsmAznhPLlv3H/socialtjaenstens-larm-saknar-pengar-till-att-stoppa-gaengrekrytering

Sveriges kommuner har bara fått en femtedel av begärda medel från regeringen i senaste budgeten. Detta i en tid när fler insatser än nånsin skulle behövas. Samtidigt ökar man arbetslösheten, försämrar a-kassan, barnbidrag o.s.v. så att folk drivs in i kriminalitet för att bara ställa mat på bordet.

Sen går statsministern ut i TV och trissar upp hatretoriken genom att skylla på invandrare. Nej, det är inte konstigt att nån galning flippar ur och begår en massaker av det här slaget.

Inget kommer bli bättre förrän vi får en annan regering.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:01:47 följande:
    Har för mig att du väldigt ofta skriver mycket kritiska kommentarer om invandrare och muslimer i andra trådar. Jag tolkar dina kommenterar som högerextrema eftersom du är så ensidig.

Gärningsmannen hade inga psykiska problem och vi vet inte än om han hade eller inte hade tydliga ideologiska motiv. Att gå till en SFI skola och skjuta invandrare tyder på rasism och polisen säger att gärningsmannen var motiverad, men vi vet inget än med säkerhet.
    Aftonbladet har en källa som säger att han "Avstod från att skjuta vissa och bara gick förbi dem."

Uppgifter: Skolskytten i Örebro skonade vissa ? gick bara förbi
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-05 15:14:41 följande:
    Hur förklarar du de väldigt stora skillnaderna gällande våra extrema samhällsproblem i Sverige i jämförelse med våra närmast jämförbara länder?

Känner du till, gällande dessa problem, vad som faktabaserat är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och våra närmast jämförbara länder?
    Vågar du erkänna och berätta vilken som är den enskilt största skillnaden, eller är du en av dessa som känner ett behov av att försöka dölja och förneka skillnaden = orsaken?

Vi är det enda landet i norden som inte höjde barn- och bostadsbidrag under inflationen.

Vi har sämre a-kassa än våra grannländer. 

Vi har Sverigedemokraterna och deras trollfabriker som trissar upp hatretoriken.

Eller var det nåt annat du tänkte på?
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:39:56 följande:
    Precis. Jag vet vad du menar. Om det var bara svenskar som skonades är det solklart att gärningsmannen var en rasist. Vi får se vad polisen kommer fram till.
    Polisen gör säkert en avvägning om hela motivbilden ska kommuniceras, eller om risken är för stor att konfliktnivån trappas upp ytterligare då.

En sak är säker: Även om så gärningsmannen skulle ha skrivit i ett brev att hans dåd motiverades av statsministerns uttalande om invandringen i söndags, så kommer du aldrig få reda på det, för då hade ju Ulf behövt avgå.

Så lyssna gärna på uppgifter som bekräftas, men sluta aldrig ifrågasätta och tänka själv.
Svar på tråden Skolskjutning