• Anonym (Jim)

Skolskjutning

Jag föraktar gärningsmannen djupt. Av hela mitt hjärta. Finns det någon som möjligen känner sympatier för en sån så får ni också mitt förakt.

• Anonym (Jim)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:52:10 följande:
    En inte obetydlig skillnad är att de uppenbara terroristdåden i Sverige faktiskt har begåtts av invandrare medan det får argumenteras längre för att komma fram till att "högerextrema" dåd är terrorism.

Renodlade terrordåd är bomben på Drottninggatan och lastbilen på Drottninggatan. Clear cut. Inga tvivel.

Höger-terrodåd ... ja Anton Lundin med ett svärd i skolan. Terror? Kanske ... men det fanns också samma ingredienser som i alla andra skoldåd. Ensam och mobbad. Levde i en fantasivärld på internet. och så vidare.

Det blir inte lika solklart "terror" som det definieras i ordboken.
    Utför någon ett dylikt dåd med en form av ideologi bakom så är det terrorism. Har gärningsmannen i det här fallet skrivit ett manifest så antar jag att det klassas som terror.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-05 19:10:37 följande:
    Utför någon ett dylikt dåd med en form av ideologi bakom så är det terrorism. Har gärningsmannen i det här fallet skrivit ett manifest så antar jag att det klassas som terror.
    Breivik är ett exempel på en dylik terrorist.
  • Anonym (Jim)

Breivik är en terrorist, borde inte finnas några frågetecken där. Är knivmannen på ikea terrorist? Inte i mina ögon, Inte heller tycker jag att den här skjutningen låter som terrorism. (Men ett manifest återstår att finna isf)

Jag förstår däremot upprördheten. För vissa är säkert ett undvikande att klassa gärningsmannen som terrorist samma sak som att framställa gärningen som något normalt som män begår. Bara baserat på etnicitet. Det kanske uppfattas som att gärningsmannen skyddas på något sätt.

• Anonym (Jim)
    Xenia skrev 2025-02-12 12:55:06 följande:
    Att försöka förklara är inte det samma som att försvara.
    Han var väl inte född ett blodtörstigt monster?

Någon gång under högstadiet insåg han att han var olik alla sina klasskamrater och drog sig undan från dem.

Hade det kunnat förhindras att han utvecklades till en mördare? Det är ju viktigt att diskutera. Även idag finns det sådana barn (mest pojkar) som isolerar sig/blir isolerade och kan utvecklas till bittra incels/invandrarhatare som hittar sin enda gemenskap på nätet bland andra hatare.
    Tycker man kan diskutera faktorerna som ligger till grund för gärningen utan att för den delen utmåla honom som ett offer. Börjar man tänka i offer-termer så tar man även bort ansvarstänkandet från andra som kanske befiner sig i liknande situation som gärningsmannen befann sig i.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 15:45:23 följande:
    Högerextremism är en av de största terrorhoten i landet men det fortfarande tonas ner. Internationellt har högerextrema terrormord ökat med över 700 % sedan 2014, med ett genomsnitt på 35 attentat per år i västvärlden. I Sverige har Säpo varnat för att våldsbejakande högerextremism får en mycket stor spridning och attraherar fler.

Högerextrema dåd i Sverige har präglats av både organiserade grupper och ensamagerande individer. Ingen av dessa har kallats för terrorister. Här är bara några:

Johan Ausonius (Lasermannen): Utförde rasistiska skjutningar i Stockholm 1991?19923. Han dödade en person och skottskadade tio andra under sin brottsvåg mellan 1991 och 1992, riktad mot personer med invandrarbakgrund.

Peter Mangs: Begick flera rasistiska mord och attacker i Malmö mellan 2009?2010. Peter Mangs dömdes för två mord och åtta mordförsök.

Knivattacken i Malmö (2014): Högerextremister, inklusive nazisten Andreas Karlsson, attackerade Showan Shattak och andra efter en demonstration. 

Anton Lundin Pettersson utförde skolattacken i Trollhättan den 22 oktober 2015, där han dödade tre personer och skadade flera andra innan han själv sköts av polis och senare avled. Attacken ägde rum på Kronans skola i ett område med hög andel invånare med invandrarbakgrund. Lundin Pettersson valde sina offer baserat på hudfärg och skonade vita barn, vilket polisen klassificerade som ett rasistiskt hatbrott.

Mordet på Ing-Marie Wieselgren (2022): Gärningsmannen hade högerextrema kopplingar och inspiration från nätet.

Högerextremism fortsätter att vara ett allvarligt hot mot Sveriges demokrati, med måltavlor som invandrare, HBTQI-personer och politiker. Men här utmålas gärningsmannen nästan till ett offer. 
    Vet vi om gärningsmannen begick brottet pga ett agg mot en etnicitet? Eller är det en sammanträffande att offren var invandrare? Sånt spelar en roll huruvida det här klassas som terrorism eller inte.

Om gärningsmannen i det här fallet radikaliserats på högerextrema sidor så kan det mycket väl handla om terrorism då dådet kan kopplas till en ideologi.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 16:18:03 följande:
    Har du läst min kommentar som jag svarade på? Ingen av de svenska mördare blev kallad eller anklagad för terrorism. Det är systematiskt.
    Kan tycka att mord begångna av högerextremister baserat på deras ideologi borde klassas som terrorism, helt klart. Känns aningen provocerande att det inte är det.

Nu tror jag förvisso att det tillhör en annan debatt och att man inte ska kompensera felaktigt tänkande och klassa den här gärningsmannen som terrorist endast i syfte att kompensera för felaktigt tänk förut.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 16:30:28 följande:
    För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Detta trots att det inte kan kallas för terrorism överhuvudtaget. 

Tror inte det är meningen att det ska bokstavstolkas faktiskt.

Han kunde valt andra ord för att beskriva läget.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 16:47:53 följande:
    Att kalla en händelse för en terroristattack är viktigt eftersom det påverkar hur samhället och myndigheter hanterar och förstår händelsen. 

Genom att kategorisera en attack som terrorism kan rätt resurser mobiliseras, hotnivån bedömas och åtgärder vidtas för att skydda samhället och demokratin. Dessutom hjälper det till att sätta fokus på de bakomliggande ideologiska eller politiska motiven, vilket är avgörande för att förebygga framtida attacker och hantera radikalisering.

Att myndigheterna gjort felaktiga bedömningar tidigare verkar vara uppenbart. Myndigheterna öppnar då upp (tillåter) att andra terroristattacker riskerar uppstå, som du säger genom att inte satsa på att förebygga.

Vad är det som pekar på att den här händelsen var en terroristattack? Vi vet ju inte än om det var ett sammanträffande att offren var invandrare. Om gärningsmannens motivering var något helt annat än en ideologi så blir ju även de antagna förebyggande insatserna fel.

• Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 16:46:43 följande:
    Ska vi inte lita på statsministerns ord och att han säger det han menar? Nuvarande regering har under en längre tid polariserat Sverige.

Jag tycker att det var felaktigt och håller med om att det blir polariserande. Tankesättet landar i budskapet att det är bara invandrare som sysslar med terrorism. Han maskerar därför brott och mord som begås av högerextrema. 

Tror däremot inte att han menade terrorism (även om han använde ordet) men bara omedvetenheten kan uppfattas som stötande.

• Anonym (Jim)

Gärningsmannen hade ingen inkomst, men ändå så hade han råd att resa överallt och råd att köpa dyra vapen. Jag antar att han hade en verksamhet vid sidan om med tillhörande kommunikation som han gjorde sig av med innan han begick dådet.

• Anonym (Jim)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 14:55:47 följande:
    Ja. Det var ju mycket märkligt. Det låter inte som att han levde i misär och var desperat, snarare tvärtom. Jag själv har jobbat hela mitt liv men har inte råd med att åka på semester utomlands.  Jag tror inte alls att hans motiv skulle vara hämnd mot socialtjänsten. Han hade uppenbarligen pengar och lurade soc.
    Det är ju inte helt osannolikt att han skulle ha någon form av vapenaffärer. Med tillhörande kommunikation (som han gjort sig av med), polisen kanske ska göra en djupdykning på dark web. Vad kan det annars vara, knarkaffärer förstås? Någon verksamhet under radarn.
  • Anonym (Jim)

Är det någon som vet vad vapnen kostade?

• Anonym (Jim)
    molly50 skrev 2025-02-13 15:14:38 följande:
    Han fick tydligen en del hjälp av sina föräldrar,som jag har förstått det.
    Men ändå tillräckligt för att han inte skulle bli hemlös? (Plus åka på semestrar) Det är ganska många slantar, de kanske var förmögna förvisso.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-13 15:19:32 följande:
    Ganska prick noll när man väl har införskaffat dem.

Han skaffade sina licenser mellan åren 2011-2014. Långt innan han började nolltaxera.

De fyra redovisade vapnen kostar idag runt 40000+ tillsammans, nya, vid en snabb koll på nätet.

Köper du dem begagnade kommer du ned till 20000-25000 för alla fyra.
    Han hade väl det inte så fett även när han hade en inkomst heller som jag förstår.
Svar på tråden Skolskjutning