Skolskjutning
Jag föraktar gärningsmannen djupt. Av hela mitt hjärta. Finns det någon som möjligen känner sympatier för en sån så får ni också mitt förakt.

Jag föraktar gärningsmannen djupt. Av hela mitt hjärta. Finns det någon som möjligen känner sympatier för en sån så får ni också mitt förakt.

Breivik är en terrorist, borde inte finnas några frågetecken där. Är knivmannen på ikea terrorist? Inte i mina ögon, Inte heller tycker jag att den här skjutningen låter som terrorism. (Men ett manifest återstår att finna isf)
Jag förstår däremot upprördheten. För vissa är säkert ett undvikande att klassa gärningsmannen som terrorist samma sak som att framställa gärningen som något normalt som män begår. Bara baserat på etnicitet. Det kanske uppfattas som att gärningsmannen skyddas på något sätt.

Att myndigheterna gjort felaktiga bedömningar tidigare verkar vara uppenbart. Myndigheterna öppnar då upp (tillåter) att andra terroristattacker riskerar uppstå, som du säger genom att inte satsa på att förebygga.
Vad är det som pekar på att den här händelsen var en terroristattack? Vi vet ju inte än om det var ett sammanträffande att offren var invandrare. Om gärningsmannens motivering var något helt annat än en ideologi så blir ju även de antagna förebyggande insatserna fel.

Jag tycker att det var felaktigt och håller med om att det blir polariserande. Tankesättet landar i budskapet att det är bara invandrare som sysslar med terrorism. Han maskerar därför brott och mord som begås av högerextrema.
Tror däremot inte att han menade terrorism (även om han använde ordet) men bara omedvetenheten kan uppfattas som stötande.

Gärningsmannen hade ingen inkomst, men ändå så hade han råd att resa överallt och råd att köpa dyra vapen. Jag antar att han hade en verksamhet vid sidan om med tillhörande kommunikation som han gjorde sig av med innan han begick dådet.

Är det någon som vet vad vapnen kostade?