Inlägg från: Anonym (Ballan Apansson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ballan Apansson)

Skolskjutning

Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 11:46:33 följande:
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
    Ok, du tror att de rika blir rikare med nuvarande politik.
    Vet du vilka det var som avskaffade värnskatten? En skatt för gruppen med högst inkomster i Sverige.
    Anonym (?) skrev 2025-02-05 15:45:38 följande:
    Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.

Jag skrev ett inlägg som tydligen försvann. Bemötte ett inlägga från spekuleraren där han/hon påstod att skytten INTE hade några psykiska problem. Nähä, och vilken normalt funtad frisk person gör något sådant?
    Det har hela tiden stått att dådet skedde på Komvux, inte SFI.
    Dessutom är inte alla offer identifierade än. Alltså vet vi inte om offren är svenskar eller har invandrarbakgrund. Inte heller om de var kvinnor, män eller både och.
    Polisen lär informera löpande när de är säkra på att informationen är rätt.
    Och ja, detta är en isolerad händelse efter som den (tills motsatsen är bevisad) inte är kopplad till den övriga "våldsvågen"
    Precis, varför skulle han inte ha psykiska problem?
    Är det friskt att mörda?
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:39:56 följande:
    Precis. Jag vet vad du menar. Om det var bara svenskar som skonades är det solklart att gärningsmannen var en rasist. Vi får se vad polisen kommer fram till.
    Hur kan du dra sådana slutsatser utan att veta något om GM:s motiv?

Du vill så väldigt gärna att han ska ha ett "högerextremt" motiv. Att man hittar en gillamarkering för SD från GM. Att han efterlämnat sig ett brev där han skrivit att okontrollerad invandring försämrat Sverige osv.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:37:45 följande:
    Visst är det så. Jag tror att hade det varit en muslim som gjorde samma sak skulle man inte smussla så mycket, utan det skulle kallas direkt för en barbarisk terroratack mot Sverige och våra moderna demokratiska värderingar och hela den västerländska civilisationen. Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Johan Pehrson skulle förmodligen tävla om att utmåla alla muslimer i Sverige som ett hot som skadar vårt samhälle och som måste kastas ut. Nu är gärningsmanen en svensk och då blir han bara "en enstöring" där man försöker nästan tycka synd om honom eftersom han hade sociala problem. Hade det varit en muslim skulle absolut ingen undra om hans uppväxt i ett krigshärjat land och hur hela hans familj dödades i något flyktingläger. Jag menar att själva atackerna är lika hemska i båda fallen men att man ser olika på det beroende på vem som är gärningsmannen. Det är hemskt med den polariseringen vi ser idag, inte bara i Sverige.
    Inget kan vara mer fel.

En afrikansk man mördade två svenskar på ett IKEA-varuhus därför att "de såg svenska ut". Han hade fått avslag på sin asylansökan.

Var inget terrordåd och hörde inget gapande om rasism trots att han enligt egen utsago plockade ut svenskar som offer.

Tror inte du riktigt vet vad ett terrordåd är, vad som verkligen menas med begreppet.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:47:04 följande:
    Det är du. Jag har inte blandat dig med någon annan. De flesta som enögt kritiserar invandrare och muslimer är högerextremister. Att kritisera islam men inte muslimer är typ "det var inte Hitler hälsning utan en romersk hälsning".

Nästan hela bottenvåningen, där gärningsmannen rörde sig, är SFI. 

Det var du som påstod att han hade psykiska problem. Jag menar att det inte alls finns några bevis eller uppgifter om att han är psykiskt störd.
    Flera medier har rapporterat om att han hade just psykiska problem. Står även i "godkänd" media som Aftonbladet och DN.

TV4 har en egen undersökning och kommit fram till att GM skrikit "Ni ska ut från Europa!". 

Vi behöver en diskussion om svensk medias ansvar och agerande i detta.

En TV-kanal menar att dådet är rasistiskt utan att ha ett enda bevis för det.
    En stor tidning tar kontakt med GM:s pappa.

Osv.

Bedrövligt.

Anonym (rubb) skrev 2025-02-14 07:49:20 följande:
    Det vet i alla fall jag inget om men poängen är att vapen behöver inte vara särskilt dyra.

Låt bli att gå ut på krogen ett par helger som ung och du har råd med ett. Ett begagnat hagelgevär kan du köpa för 2000 kronor. Ett begagnat kulgevär får du för ytterligare ett par tusenlappar.

Att han ägde vapen säger väldigt lite om hans ekonomiska status.
    Tack. Många verkar tro att några vapen kan kostar sexsiffriga belopp.

Senaste verkar vara att GM besökt en kyrka inärheten av hemmet vid ett flertal tillfällen och att han då burit på ett gitarrfodral.

Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 20:17:31 följande:
    Om jag förstår dig rätt så bekräftar du nu återigen det jag skrev.

Och du håller med mig när jag säger att jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

Det jag skriver är alltså inte spekulationer.

De som lyckas inbilla sig själva att skytten skulle vara kapabel att välja ut och skona vissa mål, de sysslar uppenbart med egna spekulationer.
    Jag tror du liksom de flesta håller med om att syftet med dessa spekulationer är nog tyvärr både både mörkt och grumligt...
    Ja, frågan är hur GM ska ha kunnat välja ut offter när det är fullkomligt kaos med skrikande människor som rör sig åt olika håll, rökbomber och tjutande brandlarm.
    molly50 skrev 2025-02-18 09:16:21 följande:
    Ja,det håller jag med dig om helt och fullt.

Ja,det är det jag menar. Vi får kanske aldrig ett fullständigt svar när GM själv är död.
    Så är det. Vi kommer aldrig få riktigt reda på hur det egentligen var.
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-19 22:59:20 följande:
    Troligen stämmer detta. Det borde även finnas spår i hans dator där han besökt sidor med rasistiskt innehåll etc om han nu var det. 
    Hade GM gjort en gillamarkering på ett SD-inlägg kan vi vara ganska säkra på att TV4 och Aftonbladet hittat det.

Men jag förstår den enorma besvikelse hos många på vänsterkanten nu när man inte kan klistra rasism och SD på dådet.
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-20 07:58:30 följande:

Det Peter ger uttryck för är en enkom frustration hos det svenska folket kring invandringens negativa konsekvenser. Sedan tycker även jag att det är magstarkt uttryckt.

Men det är även magstarkt att personrån, bombningar, gruppvåldtäkter, brända bilar, attacker på räddningstjänst, gängkriminalitet mm förekommer i så hög grad att folks frustration rinner över. Dom flesta, och vettiga, svenskar vet att det inte gäller alla invandrare. Tyvärr drabbar det alla sjyssta, slitande, arbetande, plikttrogna och trevliga invandrare, men något behöver göras.

Att som Expressens, som dessutom gömmer sig bakom det faktum att texten är skribentens och analys och ställningstagande är just hans, likt Aftonbladet gör detta till ett rasistiskt motiv. Vilket det inte har påvisats vara på något sätt.

För den psykiskt sjuka mannen i Örebro verkar snarare motivet vara en nedmontering av välfärden.

Vio vet egentligen ingenting om GM. Vård bygger på att patienten vill ha vård och det går inte tvinga någon till det.

Hur mycket/lite anhöriga ansträngt sig för att hjälpa GM vet vi väldigt lite om.

Men att psykiatrin i Sverige har stora brister råder det nog inget tvivel om. 
Svar på tråden Skolskjutning