• molly50

Skolskjutning

Xenia skrev 2025-02-11 11:49:10 följande:
    Men hur bryr man sig om någon som själv vägrar att prata och interagera med andra? Sådan blev han redan på högstadiet.

Hade han ens någon formell diagnos?

De som borde ha gjort något är hans föräldrar, så länge han var omyndig. När han väl flyttat hemifrån kunde de inte göra så mycket utom att ringa honom då och då och bjuda hem honom. Men vägrade han att svara och att hälsa på, så fanns inget mer att göra.
     www.expressen.se/nyheter/sverige/privata-fotona-pa-rickard--andersson-ger-en-annan-bild/

Nu är detta en  betallänk,men kan kopiera in lite av texten som står där.

Han gick ut nian utan godkänt i ett enda ämne. Gymnasiet gick han ut med blandade betyg. Han gick i en klass med beteckningen SPASP, en specialklass för elever med Aspergers syndrom och autism.

Detta får man anta betyder att han hade någon form av diagnos.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-11 21:07:57 följande:
    Nej, men snälla Molly, så kan du väl inte säga..?

Det största problemet med gärningspersonen, enligt de flesta vänsterblivna, är väl att han helt enkelt måste vara "SD:are"?
    Många har väl även försökt hävda att han dessutom måste vara nazist eller åtminstone högerextrem, och att dessa faktorer skulle vara hela förklaringen till hans gärningar?
    Du kan väl inte med berått mod kullkasta den beskrivning som många har hävdat, och som vissa har tillåtit sig triumfera över?

Men oavsett vad vissa har försökt påstå så tycker jag att ditt inlägg är utmärkt, du har rätt och jag tycker att du sakligt har visat på dessa viktiga faktorer.
    Jag förstår ironin. Flört

Ja,jag tycker det är viktigare att visa på det som har framkommit än att spekulera och bilda sig egna uppfattningar och sprida ut som vissa gör.
    Dessa spekulationer ledde ju också till att en helt oskyldig person hängdes ut som mördaren,innan polisen gått ut med hans namn.
    Det enda gemensamma de hade var namnet och att de innehar vapenlicens på jaktvapen.
    Det är en anledning,om någon,till att man ska vara försiktig med spekulationer,tycker jag.
  • molly50
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 13:27:48 följande:

Gärningsmannen hade ingen inkomst, men ändå så hade han råd att resa överallt och råd att köpa dyra vapen. Jag antar att han hade en verksamhet vid sidan om med tillhörande kommunikation som han gjorde sig av med innan han begick dådet.

Han fick tydligen en del hjälp av sina föräldrar,som jag har förstått det.
  • molly50
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 15:55:46 följande:
    Men ändå tillräckligt för att han inte skulle bli hemlös? (Plus åka på semestrar) Det är ganska många slantar, de kanske var förmögna förvisso.
    Det vet jag inget om. Men det finns väl föräldrar som bjuder med sina barn på resor, Konstigare saker har väl hänt.
  • molly50
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 16:19:23 följande:
    Han levde lyxlivet i alla fall. 
    Det vet vi inget om så det ska vi nog vara försiktiga med att uttala oss om.
  • molly50
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 18:35:18 följande:
    Jo, det är mycket ovanligt att föräldrar betalar sina vuxnas barn lyxresor så många gånger.
    Han reste bla till Italien, Malta, Thailand, Florida och Jamaica.

Han kan inte ha varit så störd när han fick licens för så starka vapen. Han visste mycket väl vad han gjorde när han började skjuta folk på skolan.
    Du vet att polisen inte gör någon undersökning av personens psykiska hälsa när man ansöker om vapenlicens?
  • molly50
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:34:48 följande:
    Det är inte helt riktigt. En person med psykisk störning kan nekas vapenlicens om deras hälsotillstånd bedöms göra dem olämpliga att inneha skjutvapen. Enligt svensk vapenlag har läkare skyldighet att anmäla patienter som av medicinska skäl inte bör ha vapen, exempelvis vid svår depression, psykos, personlighetsstörningar eller missbruk. Bedömningen baseras inte enbart på diagnosen utan också på faktorer som sjukdomsinsikt och behandlingseffekt.

En persons medicinska lämplighet att inneha vapen bedöms främst av läkare enligt vapenlagen. Om en läkare anser att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen, exempelvis på grund av psykisk ohälsa, missbruk, demens eller andra medicinska tillstånd, ska detta omedelbart anmälas till Polismyndigheten. Bedömningen kan baseras på risk för missbruk av vapnet, hot mot andra eller självrisk.
    Eftersom jag har två personer i min närhet som har vapenlicens så vet jag att de inte har behövt genomgå någon undersökning av sin psykiska hälsa.
    Att man ska ha varit laglydig och skötsam stämmer däremot.
    Och det kan ju Rickard Andersson ha varit när han ansökte om licensen.
    Så det görs ingen undersökning av den mentala hälsan för att få vapenlicens.
    Däremot så görs en sökning i belastningsregistret.
    Och läkare har anmälningsplikt gentemot personer som anses olämpliga att inneha skjutvapen.
  • molly50
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:37:55 följande:
    Nej, vi behöver inte alls vara försiktiga med att konstatera att han reste mycket och att det var dyra resor som en stor majoritet av oss vanliga svenskar inte har råd med.
    Jag tycker att man överhuvudtaget ska vara försiktig med att uttala sig om saker man inte vet något om.
    Därav att jag väljer att inte uttala mig varken om hans ekonomiska status eller om hans motiv till dådet.
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2025-02-13 22:12:30 följande:
    Det spekuleras redan om än det ena och det andra, där har du helt rätt.
    Jag avvaktar och ser vad polisen kommer fram till. En sådan händelse med sådant intresse från media lär pressa fram allt som polisen och utredare kan komma fram till.
    Alternativet - ett nytt Palme-mord, ingen utpekad mördare ( jo , i detta fallet) inget motiv ...
    Är nog rätt stor press på polisen nu skulle jag tro. Och vi ska nog låta dem arbeta ifred.
    Ja,precis. Och polisen har ju varit tydliga med att de vill att man ska lyssna på dem och inte sprida en massa spekulationer.
  • molly50
    Xenia skrev 2025-02-14 12:17:18 följande:
    Det är omöjligt. Klart att folk spekulerar. Men man behöver inte tvärsäkert påstå att ens spekulationer är sanningen.
    Precis. Det är det jag menar med att inte spekulera. Att inte så tvärsäkert påstå saker som om det vore fakta.
  • molly50
    AndreaBD skrev 2025-02-15 11:21:23 följande:

Har de ens identifierat alla offer än? Senast hade de inte det. Och det vore bra att veta om det var slumpmässigt utvalda offer, rasistiska motiv eller hat mot socialen. 

Alla är väl identifierade,som jag förstår det.
    Men alla har väl inte namngivits.
    De verkar också vara av olika nationaliteter,även om de många av dem var invandrare.
    Och fler kvinnor än män.
  • molly50
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-16 02:27:20 följande:
    Det verkar dock inte som att det framkommit något som helst bevis på varken rasism eller kvinnohat. Det borde polisen ha tagit fram ur hans dator när dom tittat på hans sökhistorik vid detta laget.

Om det funnits rasistiska motiv så borde han varit inne på just rasistiska sidor etc.
    Precis. Och risken är att vi aldrig får veta.
    Det polisen har fått fram är att offren verkar vara slumpmässigt utvalda och då är det ju svårt att veta motivet.
  • molly50
    Anonym (ABC) skrev 2025-02-16 21:27:04 följande:
    Verkar som om att vi inte kommer att få veta.
    Nej,den risken finns.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 10:50:42 följande:
    En stor majoritet av de som befann sig på platsen var invandrare och en majoritet var kvinnor.
    Det förklarar på ett självklart sätt och med allra största sannolikhet det statistiska utfallet. 
    Så kan det förstås vara. Men det har också framkommit att han var rädd för att bli utan inkomst då han fick avslag på aktivitetsstödet från FK då han var inskriven på Risbergskas komvux med stor frånvaro samt att han blev av med det ekonomiska stödet från soc.
    Man kan spekulera hur mycket som helst,men de som antagligen vet bäst är nog ändå polisen.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 14:41:13 följande:
    Nu förstår jag inte dina svar och påståenden i samband med att du citerar mitt inlägg?

Så kan det förstås vara
    Du säger "Så kan det förstås vara", menar du då att det skulle råda något som helst tvivel om majoriteten av människorna på plats verkligen var invandrare eller svenskar? Om där fanns fler kvinnor än män på platsen?

Har du vetskap så du kan avgöra hur t ex kvinnor respektive män lyckades fly eller skydda sig vid tillfället? Hur reagerade invandrare respektive svenskar i situationen? Kan människors sätt att reagera, hur vissa på ett bättre och snabbare sätt lyckades uppfatta faran och lyckades fly eller skydda sig, bedömer du det möjligt att sådana faktorer i hög utsträckning kan påverka utfallet gällande vilka som blir träffade eller inte träffade?

Men det har också framkommit att han var rädd för att bli utan inkomst då han fick avslag på aktivitetsstödet från FK då han var inskriven på Risbergskas komvux med stor frånvaro samt att han blev av med det ekonomiska stödet från soc.
    Jag har väl inte skrivit något om detta?
    Men om du vill framhålla att skytten vid tillfället kände oro och rädsla, eller på annat sätt också hade fokus på något annat än att sikta och skjuta, så kan jag lova dig att det då är ännu svårare, ännu mer orimligt, för en skytt att klara av att träffa målen och ännu svårare att i det ögonblicket med precision klara att välja ut vissa av målen och som försökt påstås "skona" vissa mål.

Man kan spekulera hur mycket som helst,men de som antagligen vet bäst är nog ändå polisen.
    På vad sätt menar du att något i det jag skriver skulle vara att jag spekulerar?
    Jag har bara försökt förklara så att okunniga och de som saknar erfarenhet ska ha en möjlighet förstå hur det i verkligheten förhåller sig.

Det är nog extremt få i tråden, sannolikt inte någon enda, som har erfarenhet av att skjuta med dessa typer av vapen och lyckas med urskiljning och precision träffa rörliga mål och skona vissa mål när samtliga mål rör sig på ett oförutsett och panikartat sätt.
    Jag tror t ex inte att du Molly har någon liknande erfarenhet?
    Om någon enda i tråden har verklig kompetens och erfarenhet gällande det jag beskriver, från någon liknande situation, så är jag övertygad att den medlemmen kan verifiera det jag skriver. Det är inga spekulationer.
    Eftersom du besvarade mitt inlägg med att många va de skjutna var invandrare så trodde jag att du spekulerade.
    Om så inte var fallet så ber jag om ursäkt.

Nej,jag har själv ingen erfarenhet av skjutvapen. Men har två personer i min närhet som har det då båda jagar.
    Att det går att träffa djur och människor i rörelse går det ju inte att säga emot.
    Däremot så kan jag inte svara på om han har valt ut vissa och skonat andra,som det har sagts.
    Det som vi vet är ju att man hittade ett antal tomma magasin och tomhylsor vilket ju talar för att han kan ha skjutit urskillningslöst omkring sig.
    Men vi får kanske veta mer när utredningen är klar.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 16:59:34 följande:
    Om jag förstår dig rätt så bekräftar du nu det jag skrev.

Och jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

Jag vågar vara övertygad om att dina två jägare kan intyga att i samband med att sådana mängder skott avlossas i flera olika riktningar, mot många olika rörliga mål, som i full panik rör sig på ett för skytten helt oförutsägbart sätt, så är det inte rimligt, med hög sannolikhet snarare fullkomligt omöjligt, att välja att träffa vissa utvalda mål men samtidigt välja att med precision lyckas skona vissa andra utvalda mål.

Jag tror inte ens att fulltränade militära skyttar i de mest effektiva krigsförband skulle kunna garantera någon sådan precision.
    Ingen av oss tror nog att den aktuella gärningsmannen har någon kompetens som skulle kunna vara i närheten av de mest vältränade militärer.

Jag tror att de flesta skulle instämma i att sådan precision finns nog bara i fantasin, typ i påhittade actionfilmer.
    Det jag vet är att de aldrig skulle skjuta mot ett springande djur om det råder minsta osäkerhet kring om de kan träffa eller ej.
    De vill inte riskera att skadeskjuta djuret.
    Så jag vet inte heller om han verkligen skulle ha valt att skjuta mot vissa och skona andra.
    Men vi vet inte heller hur det såg ut i korridoren och hur många som var där.
    Så därför så tycker jag att det är bättre att vänta på att utredningen blir klar.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-17 20:17:31 följande:
    Om jag förstår dig rätt så bekräftar du nu återigen det jag skrev.

Och du håller med mig när jag säger att jag är övertygad att dina två vänner som är jägare intygar att det jag skriver med mycket stor sannolikhet kan förmodas stämma med verkligheten.

Det jag skriver är alltså inte spekulationer.

De som lyckas inbilla sig själva att skytten skulle vara kapabel att välja ut och skona vissa mål, de sysslar uppenbart med egna spekulationer.
    Jag tror du liksom de flesta håller med om att syftet med dessa spekulationer är nog tyvärr både både mörkt och grumligt...
    Och jag säger att jag tycker vi ska vänta tills utredningen är klar.
  • molly50
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-17 21:08:37 följande:
    Stopp för diskussionen alltså?
    Ja,jag tycker att man ska lyssna på det polisen säger och inte spekulera för mycket.
    Även om jag vet att det lätt blir så.
    Dessutom så finns det väl inte så mycket mer att säga om man är överens,även om man uttrycker sig på olika sätt.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-18 09:10:29 följande:
    Ja, vi är eniga om detta.

Det jag skriver är att det inte finns någon grund för spekulationer gällande att skytten skulle valt ut vissa mål och valt att skona vissa andra. Spekulationer i den riktningen saknar grund, bl a pga det jag har beskrivit.

De som ägnar sig åt att sprida sådana spekulationer måste ha mörka och grumliga syften.

Jag hoppas som du att utredningen ska kunna bringa klarhet i så mycket som möjligt. Men tyvärr tror jag inte det kommer vara möjligt att klarlägga allt. Den som bäst skulle kunna klarlägga är avliden.
    Ja,det håller jag med dig om helt och fullt.

Ja,det är det jag menar. Vi får kanske aldrig ett fullständigt svar när GM själv är död.
  • molly50
    Anonym (Ballan Apansson) skrev 2025-02-19 00:10:23 följande:
    Så är det. Vi kommer aldrig få riktigt reda på hur det egentligen var.
    Precis. Den risken finns.
Svar på tråden Skolskjutning