• Anonym (M)

Skolskjutning

Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 17:07:13 följande:
    Det gör det inte alls. Det står att hans familj påstår att han hade sociala problem men ingen tydlig psykisk diagnos. Inga läkare har bekrfätat det.
    Men vad bra då att ingen i tråden påstått att han fått diagnos av läkare. Psykiska problem kan man konstatera att folk har ändå. Tror hans anhöriga nog har koll på detta.
  • Anonym (M)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:41:03 följande:

Nu tycker jag det är fel att göra falska spekulationer om folk. Jag tycker bara det är underligt att han inte fått rätt hjälp om han egentligen var berättigad till det. 

Kan ju varit så att han inte sjukanmäler sig, skaffar läkarintyg eller vad som nu behövs för att slippa prestera det han inte klarar för att ha rätt till pengarna.
  • Anonym (M)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 13:53:39 följande:
    Jag tänkte inte på att diagnosen skulle ha något med det att göra. Jag tänkte mer på varför han inte hade alktivitetsersättning ist för att gå på socialen, om han hade svåra problem.
    Han hade kanske ingen sgi?
  • Anonym (M)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-02-06 14:55:26 följande:
    Med tanke på att den misstänkta gärningspersonen saknat inkomst i +10års tid, så ligger det väl närmast till hands att han erhållit försörjningsstöd från socialförvaltningen i Örebro, och/eller försörjts av sina föräldrar.

Inkomster från fk, likt sjukpenning, aktivitetsstöd är skattepliktiga inkomster då torde de ha dykt upp som inkomster hos SKV.

Det har ju även lyfts fram i media att han "bråkat med socialen"... och även som en hypotes kring detta vansinnesdåd... 
    Jo jag vet. Kanske för att FK inte var ett alternativ för honom pga skälet jag föreslog.
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2025-02-07 13:58:08 följande:
    Örebromördaren var svensk, och han var psykiskt sjuk. OM han var tillräckligt psykiskt sjuk så var det nog inget terrordåd. Avsikten är ju viktig. Det är mycket möjligt att han hade någon galen idé att han ville döda antigen invandrare eller socialtjänstpersonal; men det är ungefär som han på Gotland som dödade psykiatrisamordnaren. 

Vad hjälper det att kalla det för terrorism? Jag tycker man måste vara psykiskt frisk i laglig mening för att det ska kunna vara terrordåd. Hur pass psykiskt sjuk han var vet vi ju inte helt säkert förstås. Men det kommer ju att utredas. 
    Svårt med en rättspsykiatrisk undersökning på en avliden
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2025-02-07 16:54:53 följande:
    Jo, men det kanske finns info in journalerna. Hans släktingar kanske har papper också.  Rättspsykiatrisk undersökning hade väl fråmst varit till för att döma honom. Men han är ju död. 
    Du pratade ju om psykiskt frisk i laglig mening. Då behövs just en rättspsykiatrisk utredning, vilket inte kommer hända.
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2025-02-07 17:59:58 följande:
    Okej, om jag inte minns fel är du experten. :) 
    Man behöver inte vara expert för att förstå det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Med förnuft,) skrev 2025-02-09 08:12:12 följande:

Han har väl bara tröttnat på livet helt enkelt, är nog inte svårare än så!

Och att få göra detta gjorde honom kanske på något sätt tillfreds där på slutet.
  • Anonym (M)

Ni kommer aldrig få veta motivet, det är vad jag tror.

• Anonym (M)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 15:32:22 följande:
    Du bevisar min tes. Nästan alla dödade och skadade är invandrare. Tona inte ner det. Han var en rasist.
    Du vet inte om han var rasist. Du vet inte vad han tänkte. Du har bara indicier som du spekulerar kring. Man kan lika gärna kolla på indicierna och påstå att han var kvinnohatare. Personalen på soc. brukar ju vara kvinnor dessutom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 20:42:49 följande:
    Ingen av de dödade jobbade på soc. Varför åkte inte han till soc kontoret om han var förbannad på soc. Han valde invandrare. 
    Varför åkte han inte till en flyktingförläggning kan du istället fråga dig då.

Du kan lika gärna tänka att han valde kvinnor. Kanske att han i så fall inte gillar kvinnor pga de kvinnorna på soc behandling som han upplever det. Det går lika bra att spekulera att han tänkte så. Men du verkar vilja att det ska vara just ett rasistiskt motiv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 14:35:51 följande:
    Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring". För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han bara "en enstöring" och det är nästan synd om honom. Hade det varit en invandrare skulle vi se massvis med rasistiska kommentarer om invandrare och om hur Sverige går under. Ingen skulle bry sig om hans barndom eller eventuella psykiska problem. 
    Vilka attacker utförda av invandrare som dog i dådet och man inte fick veta motivet, benämns som terrorism?
  • Anonym (M)

Det här är inte exempel på vad jag frågade efter.

Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 16:30:28 följande:
    För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Detta trots att det inte kan kallas för terrorism överhuvudtaget. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 13:27:48 följande:

Gärningsmannen hade ingen inkomst, men ändå så hade han råd att resa överallt och råd att köpa dyra vapen. Jag antar att han hade en verksamhet vid sidan om med tillhörande kommunikation som han gjorde sig av med innan han begick dådet.

Tänkte också på det, hur hade han råd? Man får typ inte äga nåt heller om man har försörjningsstöd, har hört de kan tvinga personen att sälja värdesaker och så. Antar att vapen skulle kunna räknas till det men de kanske inte har känt till det.
  • Anonym (M)
    Rataxes skrev 2025-06-03 12:33:37 följande:
    Du förstod alltså inte innebörden i det du citerade? Solig

Trots ditt dubbelanonyma nick Tomte
    Förstår du innebörden av att vara anonym? Alltså det är att ingen vet din identitet. Så jo du är också anonym.
  • Anonym (M)
    Rataxes skrev 2025-06-03 13:07:21 följande:
    Du förstår inte heller Solig

Skriver jag som Rataxes vet alla att det är just den här griniga jäveln som skriver. Om jag istället gör som du och många andra och kallar mig omväxlande Anonym (M) , Anonym (Frollo),  Anonym (utan förnuft) i olika trådar så skulle jag kunna gömma mig och trolla vidare precis som vissa gör. Antar att ni dubbelanonyma skrivit något ni skäms väldigt mycket för under era ordinarie nick Solig
    Jo jag förstår vad anonym betyder, och det är att ingen känner till identiteten på personen. Vilket även gäller dig här.
Svar på tråden Skolskjutning