-
Det skadar ingen.Anonym (?) skrev 2025-02-05 22:35:34 följande:Och det är ju friskt det också? -
Socialen har inte tagit "hans" pengar. Pengarna är skatt, alltså pengar från alla oss som jobbar. Det är politikerna som skrikit sig hesa om hårdare tag och minskade bidrag. Att alla ska ha högre krav på sig att söka jobb. När då en socialsekreterare gör sitt jobb och faktiskt avslår denna mans ansökan (eftersom han inte söker jobb) så går han bananas och skjuter ner folk. Jag är ju inte särskilt sugen på att jobba kvar på soc efter det som skett. Politikerna får se till att skydda oss som jobbar med det här bättre, eller så får andra ta hand om skiten. Socialsekreterare är till 90 procent kvinnor. Kanske män borde ta över istället? Så kan män analysera och tolka andra mäns sjuka beteende? Jag funderar på om jag inte borde ge mig in i byggbranschen istället. Eller jobba på lager. Skita totalt i samhälles problem och bara tänka på mig själv.Anonym (T) skrev 2025-02-05 22:57:45 följande:Här inne sitter ni och säger att han targetade flickor.. På flashback sitter de och säger att han targetat muslimer..
TV4 lägger upp ett klipp på någon som de misstänker är en högerextrem som skriker "ni ska ut ur Europa!"
???????
Samtidigt säger polisen att det nog är socialtjänst som var targetad och att dom nyss hade tagit killens pengar..
Och om man lyssnar riktigt noga så skriker han nog "Hur fan ska Jag kunna Jobba?" -
Vadå tryggheten? Ekonomiskt bistånd kommer med krav på motprestation: sök jobb eller sök vård och håll dig till vårdplaneringen. Annars får du inga pengar. Det är det samhället har bestämt, så ser lagen ut. Efter att vi fått en högerregering är lagen ännu tuffare. Kraven för att få bistånd är höga. Men du kanske trodde att det var medborgarlön han fick? Som liksom bara strösslas ut varje mönad? Tror att vänsterpartiet vill se en sån lagändring.Anonym (T) skrev 2025-02-05 23:40:05 följande:Men det är dom som håller i och ser till att betala ut den tryggheten åt honom....
Jag förklarar bara det så att folk inte ska tro på TV4's inlägg om att han skulle vara högerextrem, vilket det pekar mot att han inte är nu.... Det hade inte någonting med vare sig kvinnor eller invandrare och göra då hans mål verkar ha varit socialtjänsten...
Du kan höra honom i ljudklippet skrika något typ och banka något i bordet...
Tv4 sa "ni ska ut ur Europa.."
Men med tanke på historiken så är det mera sannolikt att han säger något i stil med.
"Hur fan ska Jag Jobba?".. Och sedan bryts det han får ett svar ifrån socialtjänsten..
Dvs dom har en dialog...
Det är rätt uppenbart att tv4's tolkning utav ljudklippet är helt fel för den som lyssnar på det.. -
Diagnos eller ej; det är ALDRIG motiverat att bete sig så. Och det är inte hans pengar. Det är samhället pengar. Hade han sökt hjälp på psykiatrin och fått den diagnosen på papper hade inte soc avslagit hans ansökan. Andra krav hade då ställts. Men åter igen; han är en vuxen människa. Med ansvar över sitt beteende. Ja, det är ytterst konstigt att reagera och agera som han gjorde.Anonym (T) skrev 2025-02-05 23:49:52 följande:Men vad är ditt problem egentligen? tror du en aspie tänker så? Den bryr sig nog inte om vilka krav du ställer på den.. Tvärtom, den vill nog inte ha några samhälls krav och vill mest bli lämnad där ifred..
Om då socialen tar hans pengar efter att han gått på det i flera år, tror du att det är konstigt att han reagerar som han gjorde nu då? -
Det är alltså soc fel att den här idioten mördade elva oskyldiga?Anonym (T) skrev 2025-02-05 23:55:05 följande:Jag vet precis hur soc pressar folk att bli självbestämmande och söka eget jobb.
Målet med soc är att hjälpa folk tills att dom ska slippa gå på det.
Men i det här fallet har dom tydligen pressat fel person in på jobb, för nu brann fasen topplocket... -
Att få försörjningsstöd är villkorat. Det krävs en motprestation för att få det, och rätten prövas varhe månad. Inte soc problem att han inte kan söka jobb och därmed inte har rätt till pengar. Det är HANS problem, som han får lösa. Men nu ska jag sova. Ska upp och jobba imorgon och se om jag vågar avslå ansökningar. Jag kanske bara beviljar allt från och med nu. Vill inte riskera att bli dödad på jobbet. Så får högerregeringen fortsätta vråla om hårdare tag bäst de vill.Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 23:49:48 följande:Beklagar att du känner så.
Men socialförvaltningen är väl ingen a-kassa eller arbetsförmedling. Vad har hans försörjningsstöd med jobbsökande att göra? Om han inte kan betala hyra och mat måste ni väl ingripa ändå, eller vad ska annars hända? -
Eller så kanske HAN hade ett ansvar att gå till psykiatrin?Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem..
Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom.. -
Vet du vad. Jag har jobbat med det här i jävligt många år. Du har inte koll på hur socialtjänstlagen i vårt land ser ut. Politikerna får se till att skydda oss som jobbar med att följa deras lagar bättre, annars orkar vi inte följa dem. Så jävla enkelt är det.Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-06 00:05:09 följande:Ja, det kan du gott göra. Låt Arbetsförmedlingen stötta folk i deras arbetssökande. Känns mer som deras uppgift än socialens. -
Hade du svarat likadant om gärningsmannen hette Muhammed?kalmarpiraten skrev 2025-02-07 01:50:54 följande:Är nog en och annan som kommer att se Rickard Andersson som en martyr och kommer att rösta fram honom som årets svensk. Han gjorde liksom det som många andra önskar att de skulle vågat men Rickard överträdde svensk lag oändligt mycket och därför gick det som det gjorde.

I dagsläget tycker jag nog mest synd om hans föräldrar som det inte dröjde många timmar innan de fick skyddad identitet.
Men så går det när politikerna tappar greppet om massinvandringen och socialförvaltningen inte hjälper våra svenska medborgare ekonomiskt.
Om nu dessa två orsaker var anledningen till blodbadet.
-
Jag tycker självklart mest synd om alla offer. Jag är också less på all denna snuffefiering av folk med diagnoser. Barn behöver tidigt lära sig ansvar, man kan inte skylla ifrån sig på omgivningen konstant. Gärningsmannens föräldrar har troligen brustit i sitt föräldraskap för länge sen.
-
Väl sammanfattat! Jag håller medAnonym (Cecilia) skrev 2025-02-07 15:43:08 följande:Finns så många hatiska rasister, psykiskt sjuka osv ute i samhället som går lösa tyvärr. Personligen tycker jag att som läget är idag borde skolor vara låsta för obehöriga. Varje elev skulle ha en personlig tagg att komma in med. Sedan kan man ha sensorer som man passerar som larmar om man har vapen/droger på sig. Vakt vore på sin plats, gärna en vass schäfer på det också. Tyvärr så är det inte längre "förr i tiden" "ljuva, trygga Sverige". Ledsamt men så är det. Världen och vårt samhälle har spårat ur. Man får anpassa allt till nutid och nuvarande läge/situation.
Förr hade man sjukhus för psykiskt sjuka människor där de fick vård, boende och trygghet. Jag ser inget fel i "mentalsjukhus" där människor får vård, medicin, omvårdnad och trygghet, både för dem och samhället. Jag tycker inte det är förlegat faktiskt. Tvärtom, man var mycket klokare förr. Detta slutade man med och släppte ut gravt psykiskt sjuka på gatorna att klara sig själva. Människor med psykoser och vanföreställningar.
Vården behöver betydligt med pengar och resurser än vad vi har idag. Vården är under all kritik om man jämför med hur vi tidigare haft det i Sverige. Istället läggs miljarder efter miljarder på att skänka vapen och pengar till andra länder, bygga konst i landet osv. T.ex Ukraina.
Självklart ska vi hjälpa andra i nöd men vårt egna land, barn och folk bör gå först. Likaså vår barn och äldreomsorg/sjukvård. Den psykiatriska Vården i Sverige har blivit ett rent bottenskrap. Dock inte personalens fel utan vår politik.
Förr hade vi mångfald i Sverige, glädje, gemenskap, trygghet, oavsett hudfärg, religion osv. Idag är inte bara psykvården, Vården, barnomsorgen, äldreomsorgen u der all kritik utan rasismen, fientlighet, hat frodas och växer utan dess like. Vår nuvarande regering, kristersson, Åkesson, busch, har definitivt inte bidragit till det bättre. Det har i rasande fart blivit ett mycket farligt samhälle vi lever i. -
Det är bara en spekulation om att motivet är hat mot soc, eftersom enligt media fick mannen avslag på sitt bistånd. Inget är fastställt än. Jag fattade det som att det ända som är klart är att gärningsmannen har gått på skolan tidigare (och misslyckats) att de som han dödat var antingen elever eller lärare som han valt ut slumpmässigt.Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 20:42:49 följande:Ingen av de dödade jobbade på soc. Varför åkte inte han till soc kontoret om han var förbannad på soc. Han valde invandrare. -
Soc-kontor är låsta och har oftast Securitas utanför. Skolor är helt öppna. Så även OM han skulle ha velat skjuta ner soc så är det i praktiken inte lika lätt att storma in som i en skola.Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 21:06:01 följande:Polisen tonar ner det. De hävdar att de inte har kommit på hur han använde digitala medier. Det är omöjligt. Alla vet att man lämnar spår och hur enkelt är det att utreda det. De går inte heller ut med vilka var det som han skonade. Ska vi slå vad att det är svenskar? Det är inte slumpmässigt att han valde just den skolan. Varför åkte inte han till soc kontoret? -
Jag hävdar ingenting. Det var media som skrev att han gick på soc och gått avslag. Jag har jobbat på tre soc-kontor och samtliga har haft Securitas vid receptionen. På vilket sätt försvarar jag honom?Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 21:23:26 följande:Haha. Du verkligen anstränger dig hårt att försvara gärningsmannen. Nej, ingen securitas finns på soc kontoret. Ni hävdar ju att han hade kontakt med soc. Det borde inte vara problem för honom att komma in. Varför skulle han skjuta oskyldiga människor om han var förbannad på soc?