Skolskjutning
Finland har lärt sig efter flera skolskjutningar, bl a i Jokela och Kauhajoki. Vi borde ta efter dem.
För att svara på frågorna i startinlägget:
"Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?"

Man avlägger jägarexamen så får man tillstånd att köpa halvautomatiska vapen och tillståndet förlängs sedan enkelt. Men det ska förhoppningsvis ändras nu.
Nej, det finns inga trygga platser. Dödandet av elever och lärare har hänt förut, bara inte i så stor skala. Man låser ju inte ens skolorna. Det kommer förhoppningsvis också att ändras nu. Men om en elev i skolan vill döda, ja det kan man inte skydda sig emot genom att ha låsta dörrar.
Fler kuratorer i skolan kan vara bra men hade inte hjälpt med denna mördare, han pratade ju öht inte med folk.
Mer pengar till psykvård behövs sannerligen. Men jag tror inte att mördaren ens sökt psykvård. Misstänker att han var en sådan person som tyckte det var fel på alla andra.
Jag tror tyvärr inte detta är sista gången. Så länge människor i dagens Sverige är så egoistiska som de är och ingen bryr sig om de ensamma och utstötta, finns risken att sådana här händelser triggar individer med samma dåliga mående och utanförskap eller känsla av utanförskap.

Allt ansvar kan inte läggas på psykiatrin som redan har en hög belastning. Vi måste börja se och bry oss om varandra mer.
Eftersom han tidigare gått på komvux så kände han väl till lokalerna. Det kan vara en orsak till att han åkte just dit för att mörda.
Han misslyckades med sina studier där, han avslutade inte sina kurser. Det kan vara en ytterligare orsak. Han ansåg att det var lärarnas fel. Han ondgjorde sig kanske över att invandrare men inte han lyckades med sina studier där.
Det finns risk för att vi aldrig får veta motivet. Eftersom gärningsmannen är död så kommer det inte att bli något offentligt förundersökningsprotokoll.
Hur kan ni utmåla gärningsmannen som offer? Många andra mår dåligt men han valde att döda människor. Han valde att skjuta invandrare och är rasist. Att försöka utmåla honom som offer är att relativisera det han gjorde.
De mördades anhöriga och vänner vill förstås ha en förklaring på dådet. Varför, varför?
Du tänker inte på deras känslor? Vi tycks aldrig få någon förklaring, annat än att han var allmänt hatisk, ett rent vansinnesdåd.
Jag vet inte varför någon skulle vara glad över att det var ett högerextremistiskt dåd. Låter som rent förtal.
Eftersom vi inte fått (och troligen aldrig får) något svar så kommer spekulationer.
Det finns två rimliga motiv:
Att han var högerextremist som t ex mördaren i Trollhättan. Men det har inte framkommit några bevis. Men det finns inga bevis för motsatsen heller, alltså kan invandrare känna oro för att de är målet och att det kan hända igen.
Att han var hatisk mot alla myndigheter och valde denna skola för att han gått där (och misslyckats). Men det finns heller inga bevis.
Det viktiga är mördarens motiv. Men då börjar du ifrågasätta postares motiv, som om det var den viktiga frågan. Är du tankeläsare eller vad? 
Det var ett jäkla tjat om att han absolut ville skjuta invandrare bara för att det går så många invandrare på Risbergska. Men han gick ju själv där! Helt naturligt att han valde den skola han själv kände till. Han kände till alla korridorer och toaletter. Han förberedde sitt skjutande på en toalett.
Var alla han sköt på invandrare? Jag har inte läst något om de skadades nationalitet. Men oavsett så är det inget bevis på att han hatade bara invandrare, det var helt enkelt flest invandrare där. För min del tror jag han hatade alla. Han var ensam och misslyckad, klart att han hatade alla. T ex alla elever som klarade av sina studier, själv gjorde han det inte.
Och även om han hatade just invandrare så blir det inte automatiskt ett terroristdåd för det. Man förminskar inte dådet för den skull. Herregud, hur resonerar folk? Massmord, ett helt vanligt brott, inget särskilt. Terroristbrott ett allvarligt brott.
Rasistiskt betyder inte automatiskt terroristdåd heller.
Anton Lundin begick ett rasistiskt dåd men det räknas inte som terroristdåd.