Inlägg från: Anonym (Sunt förnuft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sunt förnuft)

Skolskjutning

Anonym (rubb) skrev 2025-02-13 08:02:55 följande:
    En person som har fog för att tro att han eller hon kan bli överfallen och misshandlad?!

I Malmö vid den här tiden lade såväl AFA som Revolutionär Kommunistisk Ungdom (normalt sett samma personer) ut bilder på internet på "nazister" som de skröt om att de hade misshandlat.

"Helgens skörd! Nassen fick på käften!"

Du undrar varför det inträffade inte räknas som terrorism. För att slagsmål mellan vänster och högerextremister aldrig riktigt har räknats som det.
    Du verkar vara välinformerad om hur nazisterna tänker.

Nej, det är inte lagligt att ha en kniv med sig oavsett. Ingen normal människa har en kniv med sig "för att försvara sig". En kniv har man för att man planerar att använda det. Och vad är försvar? Massördaren Rickard försvarade sig? Vad tycker du om de andra mördarna som jag skrev om, Peter Mangs, Anton Lundin och Lasermannen? De sa också att de bara försvarade sig och Sverige. 

Dina åsikter luktar högerextremism. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-13 06:40:48 följande:
    Du anstränger dig också riktigt hårt för att polarisera och skapa motsättningar. Tragiskt.
    Jasså? 🤣 

Är det svårt att formulera varför du tycker det? 

Jag tycker att jag är väldigt tydlig med att jag är mot polarisering och alla slags extremister. Om du kände dig träffad är det ditt problem. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 13:27:48 följande:

Gärningsmannen hade ingen inkomst, men ändå så hade han råd att resa överallt och råd att köpa dyra vapen. Jag antar att han hade en verksamhet vid sidan om med tillhörande kommunikation som han gjorde sig av med innan han begick dådet.

Ja. Det var ju mycket märkligt. Det låter inte som att han levde i misär och var desperat, snarare tvärtom. Jag själv har jobbat hela mitt liv men har inte råd med att åka på semester utomlands.  Jag tror inte alls att hans motiv skulle vara hämnd mot socialtjänsten. Han hade uppenbarligen pengar och lurade soc.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    molly50 skrev 2025-02-13 15:14:38 följande:
    Han fick tydligen en del hjälp av sina föräldrar,som jag har förstått det.
    Han levde lyxlivet i alla fall. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-13 15:10:07 följande:
    Det är ju inte helt osannolikt att han skulle ha någon form av vapenaffärer. Med tillhörande kommunikation (som han gjort sig av med), polisen kanske ska göra en djupdykning på dark web. Vad kan det annars vara, knarkaffärer förstås? Någon verksamhet under radarn.
    Ja, det är osannolikt att föräldrarna skulle betala för alla dessa lyxresor. Bilder som läckt ut visar att han rest bla till Italien, Malta, Thailand, USA och Jamaica.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 17:46:02 följande:
    Dåligt exempel för en svensk dock, då båda hans föräldrar är invandrare. 

Dessutom uppstod hans högerextremism också ur pyskisk sjukdom, precis som han på Gotland. Och även Mangs. Fast Mangs kan vara den mest politiskt motiverade. 
    Wow! Det var en mycket extrem kommentar som är fel på så många olika sätt.

Försvarar du nu även Lasermannen? Du påstår på fullaste allvar att rasismen är ett resultat av en psykisk sjukdom?  Vad heter den sjukdomen? Så om rasismen är en sjukdom så är rasistiska atacker aldrig terroratacker? 

Han är en vit svensk rasist med tysk mor. Han är säkert inte en muslim eller arab.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 17:52:20 följande:

Redan igår eller iförgår skrev ju Aftonbladet att det var flera soc. - anställda bland de döda och att man antar att motivet kan finnas där. 

Du förstår inte. Inom socialtjänsten jobbar även undersköterskor och folk som jobbar inom vård. Det var inga socialsekreterare, sådana dom avgör om man får socialbidrag eller inte.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 17:50:44 följande:

Det är inte så ovanligt att föräldrar bjuder sina vuxna barn på någon resa. Och om de har råd och "barnet" dessutom har något funktionshinder, så är det inte såå konstigt även med tre eller fyra såna. Om DE har råd alltså. 

Det behöver inte ha varit lyxresor. 

Jo, det är mycket ovanligt att föräldrar betalar sina vuxnas barn lyxresor så många gånger.
    Han reste bla till Italien, Malta, Thailand, Florida och Jamaica.

Han kan inte ha varit så störd när han fick licens för så starka vapen. Han visste mycket väl vad han gjorde när han började skjuta folk på skolan.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    molly50 skrev 2025-02-13 19:07:09 följande:
    Du vet att polisen inte gör någon undersökning av personens psykiska hälsa när man ansöker om vapenlicens?
    Det är inte helt riktigt. En person med psykisk störning kan nekas vapenlicens om deras hälsotillstånd bedöms göra dem olämpliga att inneha skjutvapen. Enligt svensk vapenlag har läkare skyldighet att anmäla patienter som av medicinska skäl inte bör ha vapen, exempelvis vid svår depression, psykos, personlighetsstörningar eller missbruk. Bedömningen baseras inte enbart på diagnosen utan också på faktorer som sjukdomsinsikt och behandlingseffekt.

En persons medicinska lämplighet att inneha vapen bedöms främst av läkare enligt vapenlagen. Om en läkare anser att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen, exempelvis på grund av psykisk ohälsa, missbruk, demens eller andra medicinska tillstånd, ska detta omedelbart anmälas till Polismyndigheten. Bedömningen kan baseras på risk för missbruk av vapnet, hot mot andra eller självrisk.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    molly50 skrev 2025-02-13 19:02:54 följande:
    Det vet vi inget om så det ska vi nog vara försiktiga med att uttala oss om.
    Nej, vi behöver inte alls vara försiktiga med att konstatera att han reste mycket och att det var dyra resor som en stor majoritet av oss vanliga svenskar inte har råd med.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 19:04:12 följande:
    Jag försvarar inte honom alls. Jo, jag tror att det psykiskt sjukdom, efter att ha läst boken av Gellert Tamas. Där beskriver han nämligen hur galen han var - i perioder, under ganska många år. Han var ju inlagd i psykiatrin långt innan allt detta, flera gånger när han hade psykotiska skov. Han har nog många diagnoser - autism, och kanske flera personlighetsstörningar. Men det viktiga är ju - mer psykisk sjuk än psykotisk kan man inte bli. Och kombinationen med autism är inte heller bra.

Jag trycker på att han är andra generationens invandrare, eftersom hela hans självbild kretsade runt det. Han kände sig som invandrare, och var helt fixerad på att han såg ut som en invandrare. Han har i alla fall upplevt det så att han var utfryst och mobbad hela sin barndom pga hans utländska utseende. Hans pappa var Schweizare förresten, så det var inte bara mamman. Och ja, han såg utländsk ut, helt-svart hår och mörka ögon. Hans hat på invandrare uppstod ur självhat. Och det är inte riktigt samma sak som någon som ser sig själv som bättre och invandrarna som sämre. 
    Jo, du försvarar honom visst. Och du ger mig inte svar på mitt fråga. Vilken psykisk sjukdom gör någon till rasist?

Läs bara vad du skriver. Det finns hur många människor som helst som känner sig annorlunda på ett eller annat sätt i dagens Sverige men ingen tar ett vapen, går till närmaste skolan och börjar skjuta folk för det.

Vad annars skulle du säga då om en palestinsk kille som levt hela sitt liv under en fruktansvärd ockupation där han och hans familj dagligen atackeras och förtrycks, deras hem rivs ner gång på gång, hans små systrar dödas och en dag får han nog. Han är nu så pass psykiskt påverkad av allting att han tar en kniv, går in i närmaste butik och börjar döda folk. Har du lika stor förståelse för honom som du visar här för Lasermannen? 
  • Anonym (Sunt förnuft)

Nu i Frankrike. En högerextremist som hyllade Hitler arackerade barn i skola. Han skrev också en högerextrem manifest innan han atackerade. Återigen är han inte terrorist enligt medier. Är inte det märkligt?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Rataxes skrev 2025-06-01 21:41:02 följande:
    Den gamle senila KGB-agenten och terroromantikern är ledsen för att Sverige inte fick en egen Breivik.

Finns det.någon som inte har aftonlatrinen som husorgan som bryr sig om vad Janne Ljugo skriver?
    Att skriva på det sättet som du gör är barnsligt.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Rataxes skrev 2025-06-03 09:52:58 följande:
    I samtliga inlägg i alla trådar jag skriver använder jag samma nick, alla vet att det är jag som skriver. När du skriver under "Anonym (Fff)" i den här tråden kan du kalla dig "Anonym (AI-troll) i en annan tråd och smyga runt bland andra trådar för att skapa oreda. Dubbelanonymiteten missbrukas, förr var det bara i "känsliga rummet" detta kunde användas.
    Så, du är Rataxes? 😄 Inte alls anonymt?
Svar på tråden Skolskjutning