• stor grön drake

Ni med ett barn, ni som inte har syskon - Fördelar med ett barn… sekundär barnlöshet

Jag är ensambarn, men upplevde mig alltid som otillräcklig då jag visste att mina föräldrar försökte få fler barn, för min pappa ville ha en pojke. Han var mycket intresserad av jakt mm men vägrade lära mig något överhuvudtaget om det, men så fort någon bekant men pojkbarn var på besök släpade han genast ut dem i skogen och förskte lära dem allt han visste. Så, jag vill varna för den faran.
    Positivt var att vi klarade oss med två sovrum (min familj behöver 4, helst 5 och det är omöjligt att hitta till överkomligt pris) och en liten bil. Storkok på helgen räckte länge och de slapp laga mat varje dag. Min mamma och jag hade en jättefin relation och hon behövde aldrig medla, välja sida eller oroa sig för att förfördela någon.

Min exmans föräldrar valde att bara ha ett barn och även om han kom tidigt i deras liv och förhållande var de lyckliga och nöjda med det. Han hade aldrig ens reflekterat över syskon, utan växt upp med att följa med sina föräldrar och deras vänner överallt på äventyr runt om i världen. Min fd svärmor var ett mellanbarn som bestämt i tidig ålder att hon bara skulle ha ett barn som hon kunde ge all sin kärlek åt.

Svar på tråden Ni med ett barn, ni som inte har syskon - Fördelar med ett barn… sekundär barnlöshet