Inlägg från: Anonym (Koltrast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Koltrast)

Betala för bonusbarn

Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-05 07:13:35 följande:
    Jag valde min man med paketpris.
    Så jag bråkar inte om bagateller, hans barn är en del av honom. Nu är hans barn 7 och 10 så de äter oss inte ur huset.
    Men betalade du för hans barn när ni ganska nyligen träffats och inte ens bodde ihop? Det är ju den situationen TS är i. 
  • Anonym (Koltrast)

Du tänker rätt TS. Mer rimligt att du betalar för en halv 2-personersstuga. Barnens mat, liftkort mm ska du så klart inte heller betala för. Bil däremot känns rimligt att dela 50/50. Den blir ju inte dyrare för att barnen är med. 

• Anonym (Koltrast)

Att du betalar 1/4 känns inte rättvist. Det blir ju rätt mycket billigare än om ni hade åkt bara två vuxna och delat en stuga, antar jag. Han ska betala för den extrakostnad det innebär att barnen är med, inte mer. 

• Anonym (Koltrast)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-05 08:16:14 följande:
    Om vi gjorde aktiviteter så hände det.
    Jag tog med mig dem på Leos och vi fikade där med vänner till mig.
    Vi har ätit på stan .
    Jag handlar inte kläder eller betalar för deras aktiviteter.

När du träffat din man i bara ett år tog du med hans barn till Leos med dina väninnor? Helt ok och kul för er, men du behöver nog förstå att det inte är det vanligaste. 

Det är ju småsaker dessutom som du nämner. TS handlar om en fjällsemester. 

• Anonym (Koltrast)
    Ikaros12 skrev 2025-02-05 12:08:57 följande:

Jag tycker att det är så tråkigt att människor gör det så svårt för sig i relationen. Jag skulle självklart aldtog hitta på något med någon tillsammans med mina barn om jag inte har råd att betala för mig och dem. Men jag tycker att såna här diskussioner tar död på relationer. Delar man säng så tycker jag att det är bättre att man även delar på pengar som kommer in, d v s lön. 

Fast, dela på pengar som kommer in? De är pojk- och flickvän och det var bara ett år sedan de träffades. En del i tråden skriver om TS som om hon vore bonusmamma. Det är hon inte. Hon är pappas nya tjej. 

Jag och min sambo har levt ihop i över tjugo år (barn mm) utan att helt blanda ihop våra ekonomier. Det går alldeles utmärkt och har inte tärt det minsta på vår relation, snarare tvärtom. 

• Anonym (Koltrast)
    Anonym skrev 2025-02-05 16:52:23 följande:

Om ts tänker hjälpa pappan med barnen denna vecka. Dvs tillsyn, leka, ta hand om och laga mat som en ansvarsfull vuxen så tycker jag att ts inte borde ha några utgifter alls. Hon tar av dyrbara semesterdagar. 
    Man undrar lite om mannen hade åkt iväg en vecka med barnen i en stuga om han inte haft ts med sig.

Nu vet vi iofs inte hur gamla barnen är. De kan ju vara i övre tonåren och vara hjälpsamma med disk, matlagning mm. 
  • Anonym (Koltrast)
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-06 17:06:55 följande:
    Nåja, för mig har det varit enkelt iallafall.
    Skild två gånger och separerad lika många.

Utan problem eller större väntetid.
    Har man barn är det väl ett halvårs väntetid på skilsmässa? 
  • Anonym (Koltrast)
    Anonym (Styvbarnet) skrev 2025-02-06 22:07:40 följande:

Många som verkar räknar kronor och ören med både vänner familj och partner... Absolut er rätt att göra så men suck så jobbigt att vara småsint och hysteriskt rättvis med människor man älskar. Glad att jag gärna bjuder och delar med mig till de människor jag tycker om och att de gör samma mot mig. Människor som räknar kronor har jag exkluderat helt ur mitt liv. Orkar inte med dem. Oftast snåla människor som vill utnyttja en då det är väldigt viktigt att räkna kronor när de köpt något men sällan när det är tvärtom. 
    kan inte ens förstå att man kan dela säng med någon men inte kunna hantera lite vardagsekonomi. Har man problem med det och det gnisslar om vem som ska betala för vad så ska man nog gör slut direkt. 

Det handlar inte om vardagsekonomi. De ska på semester. De har varsin säng i varsitt hushåll. Det rör sig inte om enstaka kronor utan hyra av en fjällstuga för fyra personer. 
Svar på tråden Betala för bonusbarn