Inlägg från: Anonym (Bizz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bizz)

Betala för bonusbarn

Varför i hela friden ska ts betala 50% av en stuga som hon ska ha 1/4 av?!
    Finns inget som skulle få mig att göra det.

Men å andra sidan skulle jag 1, aldrig inleda ett förhållande med en man med omyndiga, hemmaboende barn 2, ännu mindre åka på "semester" med dessa ungar.

Semester är avkoppling för mig, jag tycker dubbelt synd om ts som måste lägga båda sin tid och sina pengar, plus semesterdagar för... detta.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-05 07:57:11 följande:

Jag inser att många inte ska ha bonusbarn.

Det stämmer, 100%.

Det är anledningen till att jag själv väljer att säga malus,  det är definitivt ingen bonus att rodda andras ungar. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-05 15:07:19 följande:

Jag tycker inte att det är lika bra att bo i en stuga med dessutom 2 andra än sin partner som att bo i en stuga med bara sin partner. Det är alltså inte lika mycket värt som att betala hälften av en stuga för två. Det är inte jämförbart ni som försöker med det.

Håller med.
    Att åka med sin partner och.. två barn?

Då hade jag hellre stannat hemma eller rest på något eget, roligare. Som en vecka i solen t ex.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-05 15:28:10 följande:
    Har du en personlig vendetta mot denna signatur haha
    Det verkar inte bättre, dock nappar jag inte på betet. Glad
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-05 17:02:41 följande:
    Det undrar jag också, alltså om han hade åkt ensam med barnen. Här såg han chansen att få hjälp med mat och passning förutom bidrag till hyran. TS är tyst i tråden, hon kanske börjar inse att detta förhållande inte är optimalt. Nu vet vi inte hur den här snubben är på hemmaplan, men så värst mycket generösare är han säkert inte. Fastna inte med honom.! Leta upp en barnfti man! 
    Det är inte lätt att hitta barnfria män, men de finns.

Hade jag inte träffat en barnfri man så hade jag förblivit singel för resten av livet. Det vågar jag lova.
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 13:16:01 följande:
    Verkar mer OK än TS upplägg. Viss skillnad också när man talar om sambor och inte särbor. Det senare känns "rätt löst i kanten". Särbor är utbytbara, särskilt med tanke på tidsaspekten här, ett enda år. Då känner man inte varann ännu, men ändå ska TS vara med och pröjsa.
    Nåja, sambos och äkta hälfter är enkelt utbytbara också.
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 16:57:55 följande:
    Nej, det är de inte, inte lika lätt. Bostad ska anskaffas och skilsmässa ska inledas. Någon måste ha köpoång för stt kunna flytta. Art bara vara särbor innebär att man ringer ett samtal och så är det över. Som regel finns inga tillhörigheter att återföra till det egna boendet.
    Nåja, för mig har det varit enkelt iallafall.
    Skild två gånger och separerad lika många.

Utan problem eller större väntetid.
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 17:15:51 följande:
    Då är du rutinerad. För de allra flesta är detta ett hinder som gör att man kanske avvaktar lite och ser hur allting utvecklas. Då antar jag att du har kvar ditt hem, hyr ut bostaden i andra hand under tiden du bor med en ny partner?
    Första skilsmässan var det ingen bostadsbrist alls, jag lämnade exmaken i vår stora fyra och fixade en trea till mig själv och sonen. På den tiden bodde inte barnen varannan vecka som nu för tiden. (Läs mitten på 80-talet.)

Andra skilsmässan fick jag förtur i bostadskön, exmaken behöll huset en tid efter skilsmässan. (Runt 2005.)

De två separationerna då, första behöll jag lägenheten som var min från början.
    Andra gången hade jag närmare 20 år i bostadskön så jag sökte en superfin lägenhet, skulle kunna kalla den för våning så pass fin är den i ett kanonbra område. Exet bodde kvar i radhuset.

Nu är jag färdigseparerad och lever som särbo, och så kommer det att förbli.
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-06 19:00:58 följande:
    Du har verkligen haft lite flyt, men det var andra tider, åtminstone vid den första skilsmässan. Så smidigt går det inte alltid. Jag separerade ungefär vid samma tidpunkt som du gjorde första gången och behöll min fyra som då var alldeles för dyr i förhållande till min inkomst. Så småningom bytte jag till en trea, centralt belägen; då såg det bättre ut ekonomiskt. Högre lön fick jag också i den vevan.                                                                                                                                                              Visst är det skönt med lite "space", plats för kommande särbo och övernattande gäster och visst är det skönt att kunna bjuda på middag i en matsalsdel och inte vara tvungen att bjuda folk i köket!  Att vara särbo borde fler praktisera; man delar tillvaron men har ändå sitt eget liv. Finns det barn med i bilden funkar det kanske inte lika bra, men det gör det inte i mitt fall.
    Ja, särbo är det bästa. Iallafall i den här fasen av livet, jag är född på 60-talet.)
    Mina ungar är vuxna och bor inte hos mig längre.

Så särbon och jag har all plats för oss själva. Ikväll är jag själv, jag njuter ärligt talat lika mycket av det som av samvaron med partnern.
    Som tur är så är vi lika där, ingen vill flytta ihop.

Min enda lilla nackdel här är att balkongen inte har direkt söderläge, men å andra sidan så har jag ett naturreservat ett stenkast bort. Dit går jag när jag vill sola lite kortare stunder, annars bor jag också havsnära.

Jag har det bra.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Koltrast) skrev 2025-02-06 21:22:35 följande:
    Har man barn är det väl ett halvårs väntetid på skilsmässa? 
    Ja, det stämmer.
    Men det går bra att separera innan det gått igenom. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (H) skrev 2025-02-06 22:43:43 följande:

Verkar skitjobbigt att hålla på att dela och räkna kronor... Allt brukar väl jämna ut sig. Vi är en familj med bonusbarn, har aldrig delat upp, vi delar liv med allt vad det innefattar.. Spela roll, det är bara pengar. Nu bor inte ts med sin kille, men för mig är det helt främmande att hålla på med uppdelning. Kanske olika på uppväxt/ekonomi hur man förhåller sig till detta.

"Bara pengar"?
    Alla har inte en oändlig källa att gräva guld ur vet du.
    Så det kanske inte är så "bara".

Och även om det vore så, detta är ett par som nyligen träffats. De bor ju som sagt inte ihop. Så varför skulle ts betala för ökade kostnader pga sin partners barn?

Att räkna ut en rimlig kostnad för stugan skulle jag inte kalla för att "hålla på med uppdelning" heller, utan en helt rimligt och rättvis handling för allas bästa.

Ta kille kan vara glad att hon ens vill följa med på barnsemester!

Det enda fördelaktiga jag kan se i ts situation är att hon i tidigt skede får se hur hennes ekonomi skulle drabbas om de en dag flyttar ihop.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (H) skrev 2025-02-07 11:27:37 följande:
    I min värld resonerar du inte som mig/oss. I vår familj har vi alltid behandlat alla barnen precis lika - innan gemensamma barn, innan samboliv... Alla tänker olika där. Jag är oerhört tacksam att min man aldrig gjort skillnad då jag förstår genom trådar här att bonusbarn särbehandlas i familjer 
    Det hanlar om ett dejtande par som setts i mindre än ett år...
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (också bonusmamma) skrev 2025-02-07 11:48:00 följande:
    Snacka om att blanda ihop saker... KÄNSLAN man har för sina bonusbarn, och att ta hand om dem, är ju knappast kopplat till realla kostnader för barnet. Det är väl föräldrarnas sak att faktiskt betala för sina barn, eller vad inbillar du dig? Vadå, ska vi bonusmammor betala underhåll till biomammorna också, för att "bevisa" att vi bryr oss?

Min make tjänar mera än vad jag gör, och vi är överens om att han betalar konkreta kostnader för sina barn, typ flygbiljetter. Vi köper mat och betalar restaurangbesök via vårat "gemensamma konto" dit han betalar lite mer (eftersom han tjänar mera OCH har två barn varannan vecka hos oss).

Hotell/stugor osv har vi faktsikt ofta tagit på gemensamma kontot också, men det har kompensaerats typ genom att han betalat alla fyra flygbiljetter, t.ex.  Och julklappar har ofta gått från mitt konto, eftersom jag har mitt bankkonto enkelt inlagt i mobilen (shoppat online). 

Så det är iten svart/vitt (iaf när man bor ihop) - men min make har ALDRIG KRÄVT att jag ska betala för hans barn! Jag visar kärlek på andra sätt!

PS. Enda jag skulle ifrågasätta är konectet 25% eller 1/4... Beror såklart på hur stora barnen är, men vi har alltid räknat barnen som en halv :) Så jag har betalat en tredjedel när vi ska dela något emellan oss! 
    Delar ungarna säng då menar du?
Svar på tråden Betala för bonusbarn