• Laila

Illröd i rumpan.

Jag har gett min Emelie hostmedicin (Mollipect) i 3 dgr sen fick hon inte mer för att hon blev VÄLDIGT lös i magen och nu är hon knallröd i rumpan och skriker som en galning när jag byter på henne. Just nu sover hon i våran säng utan blöja. Jag vet inte vad jag ska göra, vad ska jag smörja med, jag har Natusan barnolja men den luktar ju så starkt, är det bra då? Har även natusan zinksalva men hur mycket kan smörja med den då, hon har hela musen full och det blir så svårt att få bort bajset.
    Vad ska jag göra, jag blir gråtfärdig när jag hör henne skrika för att det svider så..

• Svar på tråden Illröd i rumpan.
  • mrs Berrrgh

Ett urgammalt knep som är suveränt att ta till när man har svårt att komma till affär eller apotek, är att ta potatismjöl! Det suger upp, är lent och mjukt och de blir fina i rumpan på en gång nästan.
    Om man nu har potatismjöl hemma, annars får man väl gå med en liten kopp till nån "husmorsgranne" och be att få låna en msk;)

• katta 78

Pröva aloe vera gele, super bra mot röda rumpor.

• katta 78

Pröva aloe vera gele, super bra mot röda rumpor.

• TSadi

Inotyol e BÄST använder den inte en röd rumpa jag sett på min son 46:- nånting på apoteket...

• Laila

Nu har jag baddat in hela rumpan på Emelie med aloe vera gele från Volare och hon gnällde faktiskt inte! Rumpen är fortfarande röd men jag hoppas den blir bättre..
    Nu när hon bajsade så var det inte helt flytande.. Ska försöka ha henne sovande utan blöja, får väl tvätta sängkläder imorron.

Tack för alla tips och kram från mig!

• Jen75

Testa potatismjöl. FUNKAR garanterat super bra

• Laila

Blir det ingen kemisk reaktion om man blandar t ex aloe vera och zinksalva? Så det inte blir värre menar jag..

• Laila

Jag har provat aloe vera förut så det vet jag funkar, hon är inte känslig mot det. Potatismjöl hade jag inte hemma..

• Smulan72

Salvan Bepanthen från Apoteket har fungerat jättebra för oss!

• nattmalva

Vår Maja var ochså röd i stjärten och det blev till slut som små blåsor trota att vi testade allt! Vi fick rådet av vår bm att köpa Pevaryl mot fotsvamp och helt otroligt det försvann nästan direkt! Ett tips, ring din bm och fråga, det är rätt så vanligt tydligen att det är svamp som orsakar det röda.
    Lycka till!

• Laila

jag provade själv en gång att ta på pevaryl när jag trodde att jag hade svamp.. det kändes som det brann där nere...

• Stintan

Har inte hängt med i den här tråden riktigt men BRÖSTMJÖLK!!

Funkar super ..
    Min dotter blev väldigt röd och BM sa att det var svamp troligtvis.

Jag fullkommligt "dränkte" det röda på snippan ( kalla det stjärten om du vill) med bröst mjölk som jag hand "mjölkade" ur.

Fungerade aldeles utmärkt. Kostade ingenting innehäöll inga kemiska substanser och jag har det alltid med mig!!

Lycka till!!!!

• Mumin

Japp, bröstmjölk var bäst så länge vi ammade.

Det är så olika vad som funkar på barnen! Inotyol fick Johanna röd rumpa av men sen vi slutade har den varit kanonfin.

Daktacort innehåller cortison. Jag fick rådet att använda det mot underlivssvamp av en BM och använde det i flera år men fick svamp jätteofta. Min nya BM tog sig för huvudet och sa att det var värdelöst om man använder det ofta för att man blir immun.

Laila, Pevarylen kan svida som tusan en kort stund men den hjälper väldigt snabbt!

/Svampexperten

• USK

inotyol eller potatis mjöl det bästa som finns

• eccobell

Inotyol är det absolut bästa, men ska inte användas i försbyggande syfte. Anton har nästan aldrig haft röd stjärt.

• Laila

Bröstmjölk hade varit bra om jag haft nåt, kanske kan fråga nån ammande kompis "fniss"..

• antefa

jag använder inotyol i förebyggande syfte och jag får bara beröm för hans rumpa sen luftar jag honom varje dag..helst flera timmar, han ligger just nu och sover naken

Svar på tråden Illröd i rumpan.