• Jessica K

Göra hemmagjord ost?

Funderar lite på hur man går till väga för att göra ost hemma? Mjukost är det jag tänker på då.

Någon som vet hur man gör och ha något bra recept?
    Kan man använda sig av lite för gammal naturell yoghurt?
    Såg något på Martha Stewarts program för några veckor sedan men minns inte hur man gjorde och hittar in på hennes hemsida.

• Svar på tråden Göra hemmagjord ost?
  • Göteborgstjej

Jag har ett recept på färskost om det är det du menar? Men hm, var har jag det...?

• Jessica K

Göteborgstjej: Ja precis! Kom inte på vad det hette *ler*
    Är det krångligt? Ingen brådska... kommer inte hinna göra det på någon dag ändå...

• Göteborgstjej

Nä jätteenkelt! Hämtar receptet, hoppas inte dottern vaknar preciiiiis nu!

• Göteborgstjej

Ok!!!
    Till 3 rejäla ostar (Gör mindre om du vill såklart, jag brukar göra på en liter fil!)
    3 liter filmjölk, vanlig
    6 dl gräddfil
    3 tsk salt

Ljumma filmjölken i en kastrull, inte för varm
    Tillsätt gräddfilen, blanda
    Häll upp massan att självrinna genom kaffefilter (om du gör hel sats behöver du flera)
    eller om du har en silduk. Tar 4-8 timmar.
    Blanda i saltet.
    Forma till en eller flera ostar, jag brukar lägga i en skål.
    Krydda med det du vill: vitlök, grönpeppar, valnötter, persilja... Eller vad du vill!
    Förvara självklart i kylskåp...

• Jessica K

tusen tack! Tror du att det fungerar på att göra på sur naturell lättyoghurt också? Det är väl ungefär samma sak som filmjölk? *ler*

• Göteborgstjej

Osten blir inte bra på lättfil så nej jag skulle inte tro det. Tveksamt om det blir bra på yoghurt heller, vanlig alltså.

• Jessica K

ah okej... får se vad ifall jag provar imorgon... har massa sur yoghurt som jag vill bli av med nämligen... därför jag började tänka på ost *Skratt* Men nu ska jag ut och gå. Ha det fint Göteborgstjej och tack för receptet!

• Betty Boop

Man kan göra en snabbvariant genom att låta filmjölk rinna genom ett kaffefilter! Sätt filtret i "tratten", ställ tratten över en bunke. Fyll filtret fullt med filmjölk el gräddfil el blandat. Låt droppa i kylskåp över natten. På morgonen har du mjukost i filtret. Krydda med salt och ev örter.

• Jessica K

Hittade detta receptet på nätet när jag sökte lite www.vegomums.com/recept.php jag har provat att ställa min halvsura lättyoghurt i kaffefilter. Får se hur det blir *ler*
    Tack för alla tipsen!
    Nu ska jag bara komma på vad jag vill krydda upp den med

Svar på tråden Göra hemmagjord ost?